De Solongo-culturen van Angola en Yombé werden in hoge mate beïnvloed door het Kongo-koninkrijk, waaraan zij hun naturalistische beeldhouwwerken en religieuze riten ontleenden, met name door middel van gebeeldhouwde nkondo nkisi fetisjen. Deze naturalistische figuur draagt een waardigheidshoofdtooi, een symbool van de mythische voorouder die waarschijnlijk in verband wordt gebracht met vruchtbaarheidscultussen, en is zittend afgebeeld, met de benen gekruist. Deze houding werd aangenomen door hoogwaardigheidsbekleders tijdens belangrijke vergaderingen. De armen achter de rug zouden de terughoudendheid, aandacht en bezinning symboliseren die een probleem vereist. Zwart geolied patina. Crack. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een streek op het kruispunt van de huidige DRC, Angola en Gabon. Twee eeuwen later kwamen de Portugezen in contact met de Kongo en bekeerden hun koning tot het christendom. Hoewel monarchaal, had het Kongo politieke systeem een democratisch aspect aangezien de koning aan het hoofd van het koninkrijk werd geplaatst na een verkiezing die werd gehouden door een raad van stamhoofden. Deze koning, ook ntotela genoemd, controleerde de benoeming van hof- en provincieambtenaren. De nganga, die ook genezers waren, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God genaamd Nzambi door middel van gewijde figuren genaamd nkisi . Ref : "La Maternité dans l'art d'Afrique noire" Massa ; "l'Art tribal d'Afrique noire" Bacquart.
Stukje met echtheidscertificaat
Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze items
Als uw aanbod wordt geaccepteerd, wordt het artikel automatisch op bestelling geplaatst. Door een aanbod te doen, erkent u dat u de verkoopsvoorwaarden hebt gelezen en aanvaard.
U moet ingelogd zijn op uw account om een bod te kunnen doen. Verbind me door