Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Stoel, palaverstoel, troon, kruk:

Krukjes zijn talrijk in de tribale kunst. Sommige zijn van het kariatidetype, zittend ondersteund door een standbeeld, andere zijn zuiver gebruikelijk, zoals de Bamileke-kralenkrukjes die in het stamhoofd door de notabelen worden gebruikt. Stoelen, krukjes en tronen van alle Afrikaanse etnische groepen zijn echte verzamelobjecten geworden. Het zijn prachtige decoratieve objecten in elk interieur, ongeacht de stijl.


Luba/Songye Lupona kruk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba kruk

Sacraliteit van de gebeeldhouwde stoelen, prestige regalia, in primitieve Afrikaanse kunst . Een kariatide, een naakte vrouwenfiguur, ondersteunt de ronde plaat met haar armen. Het beeld is de "recipiënt van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). Deze kruk genaamd lupona , of kioni, kipona , kiona , volgens de bronnen, vormt het ontmoetingspunt van de soeverein, zijn volk, en beschermende geesten en voorouders, waar verleden en heden symbolisch en spiritueel vermengd zijn. Het was ooit de zetel waarop de koning troonde. De stoelen waren op luipaardvellen gerangschikt toen de nieuwe leider werd ingehuldigd. Pas nadat hij daar gezeten had, kreeg zijn toespraak een koninklijk en goddelijk karakter. Afgezien van deze uitzonderlijke omstandigheden werden de stoelen niet ...


Zie het blad

Verkocht

Gurage of Oromo nek steun Ethiopië
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Gurage nek steun

Afrikaanse hoofdsteunen zijn er in een bijna oneindige variëteit: dit type Afrikaanse monoxyle hoofdsteun, dat tevens een krukje is, heeft een gladde oranje patina. Met een bolvormige voet, een blok met een langwerpige, nauwelijks gebogen bovenkant, is waarschijnlijk afkomstig van de Gurage, Gima, of Oromo. Meer dan tachtig etnische groepen in Ethiopië hebben diverse neksteunen voor individueel gebruik vervaardigd, yagerteras, of "kussens van mijn land" of "Boraati" ("morgen jij") genoemd.

Erosies.
In de loop der tijd, naarmate de vervaardiging complexer werd en zij echte kleine meesterwerken van beeldhouwkunst werden, werden zij ook individuele voorwerpen van prestige en macht, geplaatst op familie- of collectieve altaren. Deze voorwerpen waren oorspronkelijk ...

Bamileke Kuo koko hoogwaardigheidsbekleder
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bamileke Tabel

In de Afrikaanse kunst tonen de Bamiléké hun knowhow door het gebruik van veelkleurige kralen.
Deze tafelachtige monoxyl zetel, rü mfo genoemd bij de Bamum, vertoont menselijke figuratieve motieven. Een basisstructuur wordt uit hout gesneden en vervolgens bedekt met een raster van geïmporteerde veelkleurige kralen over een lappen doek. br>
Gelegen in de Nigeriaanse grensstreek, de noordwestelijke provincie van Kameroen, het Grasland bestaat uit verschillende etnische groepen: Tikar, Anyang, Widekum, Chamba, Bamoun, of Bamum en Bamileke. Verscheidene gecentraliseerde stamhoofden, of koninkrijken, gebaseerd op gewoonteverenigingen, geheime genootschappen, zijn georganiseerd rond de Fon die ruime bevoegdheden heeft. Bij de Bamilekes van Soedanees-Bantoe afkomst, zoals ...

Dogon kruk
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Dogon kruk

De gebruikelijke voorwerpen in de Afrikaanse kunst.
Vijf hoekige poten vormen het centrum van deze Dogon zetel gemaakt van een zeer dicht hout. De zitting, gepolijst door gebruik, heeft een licht bruin gouden patina. Lichte scheuren, ontbreken aan de basis. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, hun esoterie, hun mythen en legenden. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die ten zuidwesten van de Nigerlus wonen in de Mopti-streek in Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van het noorden van Burkina (ten noordwesten van Ouahigouya). De dorpen liggen vaak op de top van steenslag op de flank van heuvels, volgens een unieke architectuur. De geschiedenis van de migraties en nederzettingen van de Dogon (een tiental ...


Zie het blad

200,00

Luba Kipona prestige kruk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba kruk

Heiligheid van gebeeldhouwde zetels, regalia van prestige, in primitieve Afrikaanse kunst. Een kariatide, een vrouwenfiguur die met opgeheven armen staat afgebeeld, ondersteunt het rechthoekige, uit aluminium vervaardigde dienblad. De vrouwelijke figuur is de "receptacle van een overleden soeverein opperhoofd" ( Luba, Roberts). Deze tabouret met de naam lupona, of kioni, kipona, kiona, afhankelijk van de bron, vormt het ontmoetingspunt van de heerser, zijn volk, en de beschermende geesten en voorouders, waar heden en verleden symbolisch en spiritueel met elkaar verweven zijn. In het verleden vormde het de zetel waarop de koning troonde. De zetels werden op luipaardenhuiden geplaatst tijdens de investituur van het nieuwe opperhoofd. Pas nadat hij was gaan zitten, kreeg zijn ...


Zie het blad


Verkocht aan 130,00 Zoek een soortgelijk object

Luba / Zula Kipona stoel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba stoel

Ex-collection Britse Afrikaanse tribale kunst.
Sacraliteit van de gebeeldhouwde zetels, regalia van prestige, in de primitieve Afrikaanse kunst. Een vrouwenfiguur die met wijd uit elkaar staande benen (Zula stijl) het dienblad van een cirkelvormige zitting ondersteunt, vormt de "bak van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). De uitstekende verticuteertekenen die naar de navelstreng toe convergeren, het "centrum van de wereld" dat geassocieerd wordt met de afstamming, getuigen van noties van vruchtbaarheid. Deze kruk met de naam lupona, of kioni, kipona , kiona, vormt volgens de bronnen het ontmoetingspunt van de vorst, zijn volk en de beschermende geesten en voorouders, waar verleden en heden zich symbolisch en spiritueel met elkaar vermengen. Het vormde ooit het ...


Zie het blad

Verkocht

Okou Kruk
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Okou Kruk

Dit oude stuk traditioneel Afrikaans meubilair werd verzameld in de Okou regio in het noordwesten van Kameroen, een regio die hoofdzakelijk bevolkt wordt door twee etnische groepen: de nomadische herders "Fulani" en de semi-Bantu cultivators "Nso, Oku en Kom".
Afrikaanse krukken en stoelen weerspiegelen, door hun versiering, de sociale rang van de eigenaar.

Okou-krukjes, een uitstekend onbewerkt stuk, worden uit één enkel stuk hout gesneden en zijn dus monoxyleens. Deze laatste is voorzien van ruitvormige motieven op een basis die eveneens uitgesneden is met een geometrische fries. De ingewijden van de gewoonte-genootschappen van de Kameroense stamhoofden hadden elk een eigen zetel voor hun rang, die zij dagelijks of tijdens rituele ceremonies ...


Zie het blad

260,00

Lobi Kruk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Lobi Zetel

Onder de voorwerpen van Afrikaans meubilair voor dagelijks gebruik bevindt zich een oude rechthoekige lobi zetel uit Burkina Faso, die op vier massieve poten steunt. Dit type kruk voor individueel gebruik markeerde de sociale rang van de eigenaar en werd in geen geval uitgeleend.
De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Weinig talrijk in Ghana, vestigden zij zich ook in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor.
Patina van gebruik, licht goudbruin, schaafwonden.


Zie het blad

Verkocht

Bembe Kalunga fetisj kruk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bembe Kruk

Bewaard in de doos van de karunga samenleving, of Alunga, deze fetisj in de vorm van een zetel bestaat uit kalunga gezichten. De maatschappij oefende niet alleen sociale controle binnen de Clan Bembe uit, maar organiseerde ook openbare dansen en pre-hunting ceremonies. De grote oogkassen van de gezichten doen denken aan besnijdenismaskers die een bosgeest symboliseren. Patina glanzend door gebruik. Desication scheuren, erosies.
De Bembe is een Luba tak lijn die wordt verondersteld te hebben verlaten Congo in de 18e eeuw. Hun samenleving en artistieke tendens worden beïnvloed door hun buren in het Tanganyikameer, de Lega, de Buyu, enz. Net als de Lega had de Bembe een vereniging bwami die verantwoordelijk was voor de initiatie en structurering van de samenleving, maar terwijl de ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon kruk zitting
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Dogon Hoofdkwartier

De gebruikelijke voorwerpen van Afrikaanse kunst.
Vier hoekige poten, waarvan sommige een gebeeldhouwd gezicht hebben, ondersteunen de ronde zitting van deze kleine Dogon zetel, gemaakt van een zeer dicht houtsoort. Fijne luikpatronen versieren de zitting en vormen een licht reliëf. De zitting heeft een grijsbruine patina. Schaafwonden. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, hun esoterie, hun mythen en legenden. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die ten zuidwesten van de Nigerlus wonen in de Mopti-streek in Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van het noorden van Burkina (ten noordwesten van Ouahigouya). De dorpen liggen vaak op de top van steenslag op de flank van heuvels, volgens een unieke architectuur. De ...


Zie het blad

280,00

Tabouret caryatide Luba/ Hemba Lupona / Kipona
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba Stoel

Knielend en ondersteunend de cirkeldienblad van een zetel, vormt een vrouwelijk cijfer u-0022receptacle van een overleden soevereine leider" (Luba, Roberts). De littekens van de vrouwelijke figuur, uitsteken, in spikes, omringen de navelstreng, " centrum van de world" geassocieerd met afstamming, en die van de onderbuik, horizontaal, symboliseren vruchtbaarheid. Deze kruk genaamd lupona , of kioni of kipona, kiona vormt volgens de bronnen het ontmoetingspunt van de vorst, zijn volk en beschermende geesten en voorouders, waar symbolisch en geestelijk verleden en heden zich mengen. Het was ooit de zetel waarop de koning werd ingewijd mulopwe. De zetels werden geschikt op luipaardhuiden bij de inauguratie van de nieuwe leider. Het was pas na daar te hebben gezeten dat zijn adres koninklijk ...

Hemba Kihona Kruk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Hemba Kruk

Een vrouwenfiguur, gebeeldhouwd in de stijl van de "meester van Buli", die een rond dienblad ondersteunt met haar in een waaiervorm geplaatste vingers, vormt het "vergaarbakje van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). De opvallende, stekelige littekens bevinden zich op de buste, waar de navel het "centrum van de wereld" vormt dat in verband wordt gebracht met de afstamming, en op de onderbuik, horizontaal, symboliseren zij de vruchtbaarheid. Dezekruk genaamd lupona , of kioni of kipona , kiona en weer kitenta ("zetel van gezag"), vormt volgens de bronnen het ontmoetingspunt van de vorst, zijn volk, en de beschermende geesten en voorouders, waar het verleden en het heden symbolisch en spiritueel met elkaar worden vermengd. Het vormde ooit de zetel waarop de koning ...


Zie het blad

Verkocht

Senoufo Kruk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Senoufo Kruk

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie.
Tot de Afrikaanse meubelstukken voor dagelijks gebruik behoort een antieke senoufo stoel uit Ivoorkust, met een lage, rechthoekige zitting die steunt op massieve poten. Dit soort krukjes voor individueel gebruik, vaak gesneden uit karitéhout, gaf de sociale rang van de eigenaar aan en werd onder geen beding uitgeleend. Mooie lichte patina fluweelachtig met gebruik. De Senoufo, hoofdzakelijk landbouwers, leven in een savannegebied dat het zuiden van Mali en Burkina Faso, en het noorden van Ivoorkust beslaat. Het omvat ongeveer vijftig sub-etnische groepen. De Senufo spreken een Voltaïsche taal, Gur, net als de Lobi en Koulango. De Senoufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Lobi Kruk
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Lobi Kruk

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie.
Onder de Afrikaanse meubelstukken voor dagelijks gebruik, een oude lobi zetel uit Burkina Faso, die steunt op grote cilindrische poten. Dit type kruk voor individueel gebruik markeerde de sociale rang van de eigenaar en werd in geen geval uitgeleend.
"Het belangrijkste element van Afrikaans meubilair blijft zonder twijfel de zetel, verbonden met de sociale rang van de eigenaar. Uit verslagen van reizigers uit de 17e en 18e eeuw blijkt dat wanneer een opperhoofd zich verplaatste, zijn zetel hem volgde, gedragen door een bediende. "Afrikaanse objecten L. Meyer. Antieke kruk, met geërodeerd en gebarsten hout. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", maken een vijfde uit van de inwoners van ...


Zie het blad

150,00

Lobi Kruk
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Lobi Zetel

Onder de elementen van Afrikaans meubilair voor dagelijks gebruik, een oude stoel lobi uit Burkina Faso, waarop drie poten steunen, waarvan er een schuin staat. Dit type kruk voor individueel gebruik markeerde de sociale rang van de eigenaar en werd in geen geval uitgeleend.
De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Weinig talrijk in Ghana, vestigden zij zich ook in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor.
Patina van gebruik, grijsachtig beige, schaafplekken en barsten.


Zie het blad

150,00

Pende Caryatid Stoel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Pende Kruk

Verminderde grootte voor dit persoonlijke meubilairvoorwerp waar de voet de vorm van een vrouwelijk cijfer in een knielende positie aanneemt. Volgens Marc Léo Félix zijn er echter maar weinig zetels van hoogwaardigheidsbekleders, omdat ze met hun houders begraven zijn. Het gezicht hier presenteert de beroemde look "zanze" met halfgesloten ogen die te vinden zijn op de hangende maskers. Donkere patina schuurde.

De zaad wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de zich vestigden aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, werden bedrukt op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit de maskers Mbuya, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, hebben een ...


Zie het blad

140,00

Bamileke Ceremoniële Kruk / Bamum "Kuo koko"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bamileke Stoel

In de Afrikaanse kunst tonen de Bamiléké hun knowhow door het gebruik van veelkleurige kralen.
Deze monoxyle zitting, genaamd r-mfo ch de Bamum, bestaat uit een karyatidische zoömorfe basis en figuur ter ondersteuning van het zitplateau. De luipaard vormt een terugkerend motief omdat het koninklijke kwaliteiten symboliseert. Bovendien, eenmaal gedood, de katachtige huiden en tanden terug naar de koning. Deze prestigeattributen speelden een rol in rituelen. Een basisstructuur is gesneden in hout en vervolgens bedekt, boven een doek van rabane, met een rooster van geïmporteerde parels en curies, een oude munt geassocieerd met rijkdom.

In het grensgebied van Nigeria, de noordwestelijke provincie kameroen, het grasland bestaat uit verschillende etnische groepen: Tikar, ...

Luba Lupona CARYATIDE zetel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Kipona Tabouret

Knielende, een vrouwelijke beeltenis, "recepacle van een overleden Sovereign leader" (Luba, Roberts) ondersteunt de ronde tray rusten op zijn cilindrische hoofdtooi. De uitstekende scarificaties in de oren convergeren op de navelstreng, "centrum van de world" geassocieerd met afstamming, die van de onderbuik, de volheid van de volumes, symboliseren de vruchtbaarheid. Deze ontlasting, genaamd lupona , of kioni of kipona , kiona , volgens de bronnen, vormt het ontmoetingspunt van de soevereine, zijn volk, en beschermende geesten en voor ouders, waar symbolisch en geestelijk intermengen verleden en heden. Het vormde ooit de fundering waarop de koning mulopwe werd opgenomen. Zetels werden gerangschikt op Luipaard skins bij de inauguratie van de nieuwe leider. Pas nadat hij daar zat, nam ...


Zie het blad


Verkocht aan 170,00 Zoek een soortgelijk object

Tabouret Luba/ Hemba Lupona
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Hemba Stoel

Een vrouwelijke figuur, die het ronde dienblad van een zetel draagt, vormt de "vergaarbak van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). De vooruitstekende, stekelige littekens omgeven de navel, het "centrum van de wereld" dat in verband wordt gebracht met de afstamming, en die op de onderbuik, die horizontaal zijn, symboliseren de vruchtbaarheid. Deze kruk, lupona genaamd, of kioni of kipona , kiona , afhankelijk van de bron, vormt het ontmoetingspunt van de heerser, zijn volk, en de beschermende geesten en voorouders, waar verleden en heden symbolisch en spiritueel met elkaar verweven zijn. Het vormde ooit de zetel waarop de mulopwe koning troonde. Bij de investituur van het nieuwe opperhoofd werden de zetels op luipaardenhuiden gelegd. Pas nadat hij op hen gezeten was, ...


Zie het blad

Verkocht

Senoufo kruk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Senoufo kruk

Tot de Afrikaanse meubelstukken voor dagelijks gebruik behoort een antieke senoufo stoel uit Ivoorkust, met een zeer lage, rechthoekige zitting die steunt op vier massieve poten. Dit soort krukjes voor individueel gebruik, vaak gesneden uit karitéhout, gaf de sociale rang van de eigenaar aan en werd onder geen beding uitgeleend.
De Senoufo, hoofdzakelijk landbouwers, leven in een savannegebied dat het zuiden van Mali en Burkina Faso, en het noorden van Ivoorkust beslaat. Het omvat ongeveer vijftig sub-etnische groepen. De Senufo spreken een Voltaïsche taal, Gur, net als de Lobi en Koulango. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die ...


Zie het blad

Verkocht

Hoofdsteun Luba / Zela, Zula
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luba hoofdsteun

De Luba zijn vooral bekend om hun neksteunen en ontlasting van een kariatide figuur. De neksteunen die de hoofdtooien tijdens de nacht beschermen, werden ook gebruikt om de hoofden van de overledenen te ondersteunen en soms, volgens Albert Maesen, in hun plaats begraven. Een vrouwenfiguur die hurkt met de benen wijd uit elkaar (Zula stijl) en de gebogen steun ondersteunt, vormt de "bak van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). De beeltenis belichaamt de geest van een voorouder, vidiye en is bedekt met naar achteren getrokken vlechten. Lokaal geslepen geolied patina, sinaasappelreflecties, okerrestjes.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal Afrika. Hun wieg is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu rivier, vandaar de naam (Baluba, wat ...


Zie het blad


Verkocht aan 120,00 Zoek een soortgelijk object





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100