Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Kuba Gevlochten Doos
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mand

Ronde doos van mandenmakerswerk, met een in elkaar grijpend deksel. In het dichte, uitgebreide weefwerk zijn bepaalde geometrische patronen verwerkt die ontleend zijn aan de scarificatie, ook te zien op shoowa raffia textiel. De binnenrand van het deksel ontbreekt. De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten, gemaakt voor de hogere rangen van hun samenleving. De Lele leven in het westen van het Kuba koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij had als middelpunt een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.

Bron: Kuba, ed. ...


Zie het blad

65,00

Agere Ifa Yoruba ruiter Cup
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Yoruba ruiter

Binnen het Yoruba-pantheon is Orunmila de "orisa"-godheid die men raadpleegt in geval van problemen door waarzeggerij ifà dankzij de waarzegger babalawo (< i>iyanifà voor een vrouw). Deze Yoruba-achtige sculptuur, bedoeld om op de troon op het rituele altaar te zitten, bestaat uit een doos die bedoeld is voor de heilige palmnoten, gedragen door een ruiterfiguur. Het personage zou Esu of Elegba belichamen, goddelijke boodschapper die de orisa met mannen verenigt. Satijnen patina. Scheuren en erosies op de basis.
Gecentreerd op de verering van zijn goden, of orisà, is de Yoruba-religie gebaseerd op artistieke sculpturen met gecodeerde berichten (aroko). Ze zijn ontworpen door de beeldhouwers op verzoek van de volgers, waarzeggers en hun klanten. Van deze geesten wordt gezegd dat ze ...


Zie het blad

390,00

Kongo Scepter
Afrikaanse kunst > Commandostaf, opperheerschappij > Kongo Scepter


De Kongos (ook bekend als Bakongos, wat het meervoud is van N'Kongo in Kikongo, leven aan de Atlantische Oceaan kust van Afrika Pointe-Noire, (Republiek Congo) tot Luanda (Angola) in het zuiden en zo ver als de provincie Bandundu (Democratische Republiek Congo) Prachtig vervaardigd, vormden de Kongo-scepters, naast de juwelen, wapens, recades en beeldhouwwerken, de regalia die essentieel waren voor hun status en macht. , illustreerde de kwaliteiten van een opperhoofd, vertelde van sectie tot sectie de geschiedenis van de stam en drong aan op de kwaliteiten die nodig zijn om te regeren. Ook leden van de koninklijke entourage profiteerden van dezelfde gecodeerde iconografie.
Dit prestigieuze embleem heeft de vorm van een beeltenis van een chef-kok in een zittende positie, op een ...


Zie het blad

240,00

Ngbandi beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ngbandi beeldje

Een gefacetteerd gezicht met een vooruitstekende kin, met de traditionele strepen die de neusbrug accentueren, en een kleine figuur met afgeknotte armen, gescheiden van de kraterbuste gedragen door geringde benen. Geoliede patina, genuanceerd, roodbruin.
De vele gebeeldhouwde voorwerpen zijn, onder de Ngandi, gerelateerd aan jagen en magie. Sommigen vertegenwoordigen de geest van Ngbirondo en treden op als bewakers van het dorp.
Er werden ook grafbeelden gebruikt, en sculpturen van het echtpaar yangba en zijn zus, gelijk aan de Seto- en Nabo-voorouders van de Ngbaka.

De Ngbaka vormen een homogeen volk in het noordwesten van de DRC, ten zuiden van Ubangui. De Ngbandi wonen in het oosten (op de linkeroever van de Oubangui) en de Ngombe in het zuiden. De inwijding ...


Zie het blad

280,00

Luba / Zela zoömorfe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Luba masker

In de zuidoostelijke regio van Katanga, rond de jaren zestig, sneden de Zela, lang onderworpen aan de Lubas wiens gebruiken en riten ze leenden, dierenmaskers, zoals de Lubas en de Kundas . In 1970 onderging het bedrijf kifwebe een transformatie die gepaard ging met nieuwe maskers. In de groepen Zela en Kundas werd dit type masker echter gemanifesteerd tijdens seculiere theatrale ceremonies met verhalen. Mat patina met polychrome highlights. Slijtage en scheuren.
De Zela, voorheen onderworpen aan de Luba en daarna aan de Lunda's, hebben een groot deel van hun gebruiken en tradities overgenomen. Gevestigd tussen de Luvua-rivier en het meer van Kisalé, zijn ze tegenwoordig georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-origine. Ze vereren een oerpaar dat vaak ...


Zie het blad

175,00

Luba / Zela zoomorf masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Masque Zela

In het zuidoosten van Katanga, rond de jaren 1960, hebben de Zela's, die lange tijd onderworpen waren aan de Lubas, aan wie zij hun gebruiken en riten ontleenden, dierenmaskers gebeeldhouwd, naar het voorbeeld van de Lubas en de Kundas. In 1970 onderging de kifwebe-samenleving inderdaad een gedaanteverandering die gepaard ging met nieuwe maskers. Bij de Zela- en Kundas-groepen werd dit type masker echter gebruikt bij profane theatrale ceremonies waarin verhalen werden opgevoerd. Matte korrelige patina. Oude restauraties van een oor en de contour.
Ooit onderworpen aan de Luba en vervolgens aan de Lunda's, namen de Zela's veel van hun gewoonten en tradities over. Zij zijn gevestigd tussen de Luvua-rivier en het Kisalé-meer en zijn thans georganiseerd in vier stamhoofden onder ...


Zie het blad

175,00

Beeldje van een Pende danseres
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Pende Beeldje

Beeldje met een danseres van de Pende Minganji-maskerade uit Zaïre, gekleed in zijn volledige raffia-visnetkostuum. Léon de Sousberghe identificeerde twee soorten maskers, de minganji geassocieerd met de mannelijke samenleving en de mbuya maskers geassocieerd met het dorp, op enkele uitzonderingen na.
De westerse Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oosterse zich stroomafwaarts van Tshikapa aan de oevers van de Kasaï vestigden. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit nemen de Mbuya-maskers, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, een feestelijke functie aan en belichamen verschillende karakters, waaronder de chef, de waarzegger en zijn ...


Zie het blad

180,00

Figuratieve kam Luba
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kam Luba

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
De Afrikaanse tribale kunst bewijst ons eens te meer dat elk alledaags voorwerp een artistieke ondersteuning kan worden. Het decoratieve aspect van een object is immers nooit zijn intrinsieke functie. In de Afrikaanse kunst kan elk alledaags voorwerp worden omgevormd tot een meesterwerk met behoud van zijn bruikbaarheid. De grote rol van vrouwen in het politieke leven van het koninkrijk wordt geïllustreerd door de herhaling van het vrouwelijke motief in de Luba-kunst. Deze laatste, die opviel door zijn prestige en kwaliteit, had dan ook grote invloed op de naburige groepen. Deze kam wordt bekroond door een beschermende beeltenis die een politieke en spirituele tussenpersoon belichaamt, een rol die wordt gespeeld door vrouwen in het ...


Zie het blad

90,00

Igbo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Igbo masker

Sobere versie van het Igbo-masker geassocieerd met de geest van een jong meisje. De hoofdtooi bestaat uit drie vlechten in een verticaal boeket. De littekens zijn hier discreet, in de kolf en in arcering op het voorhoofd. Licht gebrek aan de omtrek, schaafwonden.
De Igbo's leven in het bos in het zuidoosten van Nigeria. Ze slaagden erin een diep gevoel van individualiteit te combineren met een even sterk gevoel van verbondenheid met de groep.
Het dorp is de belangrijkste sociale eenheid, de kleinste is de uitgebreide familie. Elk dorp heeft een hoge mate van autonomie en staat onder het gezag van het oudste stamhoofd.
De religie van de Igbo omvat enerzijds de god Chuku, de allerhoogste schepper, die als almachtig, alwetend en alomtegenwoordig wordt beschouwd, en anderzijds ...


Zie het blad

150,00

Antilope kuif Adone Kurumba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kurumba masker

Totemfiguur in Afrikaanse Kurumba kunst
Dit kuifmasker, emblematisch voor de meeste Kurumba-clans in het noorden van Burkina, was bedoeld om de nagedachtenis van de voorouders tijdens de rouw te eren. Het kan ook dienen als een altaar in het huis, waar de geesten van de voorouders van het geslacht wonen. Het doet denken aan de nijlpaardantilope en heeft een halfbolvormig gezichtsmasker met een lange nek waarop de kop van het dier is ontwikkeld.

Taps toelopende, slanke lijnen, die behendigheid oproepen, en geometrische decoratieve motieven onderscheiden dit masker. Gladde, satijnachtige patina, gearceerd met oker.
Ontstoppingsscheurtjes. De Afrikaanse kunstsculpturen van de Bobo , Bwa , Kurumba en Mossi , die in Burkina Faso leven, nemen vaak ...


Zie het blad

Verkocht

Tabwa Altaar Figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Tabwa standbeeld

Deze voorouderfiguur, bedoeld om op een altaar te zitten, uit de Afrikaanse stammenkunst, draagt de littekens op gezicht en lichaam van de Batabwa-clans.
Donker glanzend patina, schaafwonden.
De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") zijn een etnische groep die voorkomt in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyika-meer. Stammen in deze regio, zoals de Tumbwe , vereren de mipasi voorouders door middel van houtsnijwerk dat in het bezit is van stamhoofden of toverdokters. Een magische lading ( dawa ) werd vaak boven op de hoofden van de standbeelden aangebracht. Wichelroedelopers en genezers gebruikten dergelijke voorwerpen om tovenarij te onthullen en te beschermen tegen kwaadwillige geesten.
Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, ...


Zie het blad

Verkocht

Tabwa inductie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Tabwa standbeeld

Dit type object, menselijke figuren die op de schouders van hun medemensen zitten, is kenmerkend voor beeldhouwwerken die in verband worden gebracht met troningsrituelen. Bruin satijn patina. De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") zijn een etnische groep die voorkomt in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyika-meer. Stammen in deze regio, zoals de Tumbwe , vereren voorouders mipasi door middel van houtsnijwerk dat in handen is van stamhoofden of tovenaars. Een magische lading ( dawa ) werd vaak boven op de hoofden van de standbeelden aangebracht. De wichelroedelopers-genezers gebruikten dergelijke voorwerpen om tovenarij te onthullen en te beschermen tegen kwaadwillige geesten.
Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, de Tabwa verenigden zich rond ...


Zie het blad

Verkocht

Chokwe Mwana Pwo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe masker

Groot gevlochten kapsel voor dit Afrikaanse masker van de Chokwe. Dit kapsel doet denken aan de met rode aarde beklede haardracht van de Chokwe-vrouwen. Een gebeiteld fries van damborden omlijnt het voorhoofd. Gladde roodbruine patina. Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwe deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later nam deze laatste bovendien de door interne conflicten verzwakte hoofdstad van de Lunda in, wat bijdroeg tot de ontmanteling van het koninkrijk. De Chokwé hadden geen gecentraliseerde macht maar grote stamhoofden. Zij waren het die kunstenaars aantrokken die ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Lunda Zambie masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lunda masker

Afrikaans masker van grote sculpturale kwaliteit, de gelaatstrekken en volumes zijn met precisie en realisme gemodelleerd, waardoor een delicaat gezicht van een zeer jonge vrouw ontstaat. Gladde, roodbruine patina. Randerosie.
Hoogte op voet: 36 cm.
De Lwena, van oorsprong uit Lunda, emigreerden in de 19e eeuw van Angola naar Zaïre, afgestoten door de Chokwe. Toen sommigen slavenhandelaren werden, vonden andere groepen hun toevlucht in Zambia en vormden de Luvale, Lovale. Hun samenleving is matrilineair, exogaam en polygaam. De Lwena en de Luvale werden bekend om hun sculpturen die de figuren van overleden voorouders en stamhoofden belichamen, en hun maskers die verband hielden met de inwijdingsrituelen van de mukanda, een geheime mannelijke vereniging die al deze groepen ...


Zie het blad

390,00

Gouro Gu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Gouro masker

Afrikaans masker Guro, gebeeldhouwd naar het beeld van de werken van de meester van Bouafle. Het beeldt een gezicht af met fijne gelaatstrekken die een amulet dragen, zoals gedicteerd door de gewoonte onder Guro-vrouwen. Dit masker kwam tussenbeide bij Zamble en Zaouli, maar zou vandaag niet meer worden gebruikt. ("Guro", ed. 5Continents, pl.13) Roodbruine matte patina. Slijtage en gebrek aan de interne contour.

Onder de groep Mande uit het zuiden, in het centrum van Ivoorkust, aan de oevers van de Bandama, zijn de Gouro georganiseerd in geslachten, en vormen de westelijke buren van de Baoulé die verschillende kenmerken leenden van hun Afrikaanse tribale kunstcreaties. Animisten gebruiken sinds de jaren vijftig een familie van maskers die verband houden met de Zaouli-dans. ...


Zie het blad

Verkocht

Benin bini edo bronzen luipaard miniatuur
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Benin bronzen

Vóór de vernietiging van het paleis van het koninkrijk Benin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vierden. Oorlogsscènes werden gereproduceerd op verhalende plaquettes, in brons en aan de muren bevestigd. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsfiguren van overleden stamhoofden, zware armbanden, enkelbanden en recades werden in veel gieterijen geproduceerd met behulp van de verloren was-giettechniek.
Het doden van de koning van de dieren in verband met legendes, de luipaard, was het voorrecht van het opperhoofd, de Oba. De kat zou dan kunnen dienen als een offer voor de cultus van het hoofd van het opperhoofd. Soms getemd door verschillende koninklijke gilden, vergezelde het de leider op zijn reizen. De Oba, ...

Makonde beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Makonde beeldje

Gebeeldhouwd met gevoeligheid, is deze naturalistische figuur verstoken van integumentaire ornamenten. De gelaatstrekken zijn zorgvuldig gemodelleerd, waardoor de labiale vervorming als gevolg van de traditionele labret wordt afgedrukt.
Prachtig geolied patina ingelegd met rode pigmenten.
De Makonde, een matrilineair Bantu-volk uit het noorden van Mozambique en het zuiden van Tanzania, droegen tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren helmmaskers genaamd lipiko, mapiko. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan relatief naturalistische vrouwelijke beeldhouwwerken verklaart. Naast gezichtsmaskers, midimu, produceren de Makonde ook lichaamsmaskers met de vrouwelijke buste, wat de vruchtbaarheid verhoogt.


Zie het blad

Verkocht

Beembe Lemba paar figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beembe standbeeld

De Beembé worden in de Afrikaanse kunst gewaardeerd om de zorg en afwerking die aan de sculpturen van voorouders wordt gegeven.
Een paar beelden naast elkaar afgebeeld. Ingewikkelde keloïde tatoeages zijn in reliëf getekend van de borst tot aan het schaambeen. Deze scarificaties getuigen van de opeenvolgende stadia van inwijding waaraan een individu is onderworpen. Soms bezet met ivoor of aardewerk, zijn de amandelvormige ogen bezet met hoorn. Dit type beeldhouwwerk vormde een drager bedoeld voor de rituelen van de Lemba-samenleving, bijvoorbeeld met het oog op genezing. Goud satijn patina, donkere highlights, diepe erosies.
Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo ex.Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep van het noordelijke Tanganinyikameer, ...


Zie het blad

Verkocht

Ngbaka masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ngbaka masker

Initiatierituelen en Ngbaka-stamkunst.
Ondanks de afwezigheid van strepen op de neusbrug, is vastgesteld dat dit masker afkomstig is uit de Ngbaka. Het zijn de banen die hier een opeenvolging van groeven bieden, die de boog van de wenkbrauwen accentueren. Ongebruikelijk ook de perforaties van de contouren van de mond. Nette sculptuur met een gladde, satijnen, mahonie bruine patina. Lichte verliezen en kleine ongelukken.
Stam vestigde zich op de linkeroever van de Ubangui, de Ngbaka beoefenen landbouw, en hun artistieke prestaties werden geïnspireerd door die van de naburige stammen Ngbandi en Ngombe, met een onderscheidend kenmerk echter, de lijn van het voorhoofd bezaaid met lineaire keloïden. Ze zijn georganiseerd in stammen zonder politieke eenheid, onder de ...


Zie het blad

380,00

Ogbodo enyi Igbo-Izzi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Igbo masker

Dit type hybride Afrikaans masker genaamd ogbodo enyi wat "geest van de olifant" betekent, verwijst naar de kracht en het uithoudingsvermogen van de majestueuze dikhuid. Dankzij zijn uitzonderlijke eigenschappen wordt de olifant geassocieerd met een symboliek van politieke en spirituele macht.
Deze maskers zijn herkenbaar aan hun atypische vormen in projectie. De bovenkant van het masker heeft een gebeeldhouwd hoofd.
Tweekleurige patina. Uitdroging scheurt.
In het noordoosten van de Igbo-regio werden deze maskers alleen gedragen door mannen tijdens jaarlijkse festiviteiten, waaronder het New Yam-festival, die ze op hun hoofd droegen en ze naar snelle eenzame dansen zwaaiden.


Zie het blad

390,00

Zande Yanda standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zande standbeeld

Van een bijzonder creatief ontwerp, valt deze gebeeldhouwde figuur uiteen in drie blokken: een groot en vreemd hoofd waarop enorme oorkleppen ontwikkelen, een buste geflankeerd door cirkelbogen die afgeknotte armen zouden voorstellen, gedrongen benen met gespierde bolvormige omlijsting een mannelijk geslacht geplaatst als bewijs. Gebeeldhouwde details accentueren de morfologie, realistische blik met uitgeholde pupillen, incisies.
Donker satijn patina, warme reflecties. Gebrek.
Vroeger aangeduid onder de naam "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, vestigden de stammen, gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, zich vanuit Tsjaad, op de grens van de RDC (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de mens begiftigd met twee zielen, ...


Zie het blad

280,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal