Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Lega Sakimatwematwe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega standbeeld

br>Afrikaanse kunst en materialen voor initiatie in de Bwami onder de Lega.
Afrikaanse Sakimatwematwe (meerkoppige) tribale sculptuur bedoeld voor een ingewijde van de Bwami, naast de vele anderen die tijdens de inwijdingen werden gebruikt, heeft de structuur de vorm van een centrale stam waaromheen gezichten zijn gesuperponeerd. De leraar leidde de aspirant naar een plek waar maskers en beeldjes werden uitgestald, en het was door zorgvuldige observatie dat de toekomstige ingewijde de min of meer complexe betekenis van deze metaforen moest raden, waarbij de laatste grotendeels refereerde aan spreekwoorden en gezegden. Degenen die het object niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, zich onderwerpen aan kostbare ceremonies en soms zelfs toetreden tot de lagere rang ...


Zie het blad

Verkocht

Baule Ndoma klein masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule masker

Masker met een gezicht bedrukt met een donkere middenstreep, uitgeholde pupillen, en een mond waarin traditioneel gevijlde tanden te zien zijn. Het kapsel bestaat uit vlechten die in schelpen zijn verzameld. Tweekleurig patina. Schaafwonden en erosies. Aanwezig langs de Gabonese kust, braken de Vili zich in de 16e eeuw af van het Kongo koninkrijk en werd het Loango koninkrijk een machtige staat. Nu meestal verstedelijkt, integreren zij niettemin nog traditionele verenigingen, die afhankelijk zijn van voorouderverering, zoals de Mbouiti of de Bieri. Evenals de Kongo-groep produceren zij, om zich tegen hekserij en verschillende plagen te beschermen, een grote verscheidenheid aan magische rituele voorwerpen van het nkisi-type. Hun maskers worden gebruikt door de Ndunga of Djembe ...


Zie het blad


Verkocht aan 200.00 Zoek een soortgelijk object

Baule Goli masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule masker

Deze Afrikaanse mascotte, een beeldhouwwerk dat portretmascotte of Ndoma wordt genoemd, heeft een kapsel waarop lineaire lijnen de vlechten laten zien. De majestueuze uitdrukking van het gezicht De majestueuze uitdrukking van het gezicht, met halfgesloten ogen, wordt versterkt door de littekens die "ngole" worden genoemd. Oud, afgesleten patina.
Deze portretmaskers van de Baule, ndoma, die deel uitmaken van een van de oudste Baule artistieke tradities en vaak een geïdealiseerd karakter voorstellen, hebben de bijzonderheid dat ze verschijnen aan het einde van ceremonies van amusementsdansen.Ze worden, naargelang de regio's, bedwo, ngblo, mblo, adjussu, etc genoemd.... Elk van deze maskers verschilt in haardracht, plaats en keuze van de littekens. Zij treden op tijdens ...


Zie het blad

Verkocht

Baoule Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule Masker

Ex-collectie Belgische Afrikaanse kunst.
Het Baoulé-volk (naam ontleend aan een legende, "Bauli", "de zoon is dood") vormt een van de grootste stammen in Ivoorkust.
De Afrikaanse dansmaskers Mblo maken deel uit van een van de oudste artistieke tradities van Baoulé en vertegenwoordigen vaak een geïdealiseerd personage wiens bepaalde esthetische kenmerken bevoorrecht zullen zijn. Ze vinden plaats tijdens dansevenementen begeleid door muziek en liederen, zoals vieringen, bezoeken van persoonlijkheden, entertainment met verschillende satirische scenario's. Dit gezicht, doordrenkt met een serene uitdrukking, vormt een "portret"-masker ndoma. Het visuele effect dat zich manifesteert dankzij de rondingen en rondingen straalt een grote zachtheid uit. Wanneer het onderwerp van een ...


Zie het blad

280,00

Kenya nek ondersteuning
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Kenya nek ondersteuning

Afrikaanse beeldhouwkunst, een alledaags object gericht op het verbeteren van de status van de gebruiker, een uitdrukking van Afrikaanse kunst, deze hoofdsteun monoxyle of zelfs "droomsteun " heeft een gevlochten bandje. Het vormt voor de stammen van Kenia en Oeganda een kussen om tijdens de slaap de uitgebreide hoofdtooien in te bewaren. Het kan ook als krukje gebruikt worden. Bij de Turkana worden ze als huwelijksgelofte aan de toekomstige vrouw aangeboden en bij weigering aan de man teruggegeven. Onder de Pokot die gevestigd zijn in de regio van het Turkanameer tot het Baringomeer, is het het heden dat de ceremonieën markeert van de overgang naar volwassenheid of zelfs een beloning voor een overwinning tijdens een conflict.
Hoofdsteunen hebben vaak de gestileerde vorm van een ...


Zie het blad

160,00

Gourague Hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Gourague Hoofdsteun

Gurage "kussen", massief en stabiel, versierd met geribbelde muren, dat in woningen werd gebruikt maar ook bij ceremonies werd gedragen. Onder de elementen van traditioneel Afrikaans meubilair heeft dit type neksteun een glad en glanzend patina. Meer dan tachtig etnische groepen in Ethiopië hebben verschillende hoofdsteunen geproduceerd voor individueel gebruik, genaamd yagerteras, of "my country pillows" of "Boraati" ("tomorrow you").
Kleine schilfers, uitdrogingsscheur.
De objecten waren oorspronkelijk bedoeld om de uitgebreide kapsels van hun eigenaar (man of vrouw) tijdens de nacht te beschermen. Maar bij de Turkana is het bijvoorbeeld het embleem van de tederheid van de bruidegom voor zijn bruid, een belofte van eenheid op dezelfde manier als een verlovingsring.


Zie het blad


Verkocht aan 145.00 Zoek een soortgelijk object

Dan Déanglé masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

Afrikaans masker "Déanglé", met een dikke gevlochten opsmuk, en wiens dunne gezicht met halfgesloten ogen getuigt van de kwaliteit van Dan-beeldhouwkunst.
Mat zwarte patina.
Het was na dromen waarin de geesten zich zouden manifesteren dat de maskers werden gebeeldhouwd volgens nauwkeurige aanwijzingen, om door hun verschijningen geëerd te kunnen worden.
Dan-maskers, van wisselend vakmanschap, treden meestal op tijdens zeer theatrale entertainmentfeesten waar vrouwen een prominente rol spelen. Het zogenaamde "spottende" masker genaamd Déanglé definieert een ideaal van schoonheid en welwillendheid omdat het is gebeeldhouwd ter ere van jonge meisjes uit het dorp of beroemde mannen. Elk van de maskers had een naam gekoppeld aan zijn functie. Ook gebruikt ...


Zie het blad

175,00

Dogon Fetish
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon Fetish

Afrikaans beeldje Dogon, een voorouderbuste waarvan de lendenen gevangen zitten door een slangenfiguur. Lichtbruine patina, discrete witachtige resten van rituele zalvingen.
De Dogon-beelden zijn grotendeels in opdracht van een familie gesneden en kunnen ook het voorwerp van aanbidding door de hele gemeenschap zijn. Hun functies zijn echter nog weinig bekend. Naast de islam zijn de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke sekten: de Lébé, die betrekking heeft op de vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, de voorouderverering onder het gezag van de patriarch, de Binou die de geestenwereld aanroept en wordt geleid door de priester van de Binou, en de vereniging van maskers betreffende de begrafenis.


Zie het blad

180,00

Lega Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega Masker

De Afrikaanse Lega-sculpturen in Afrikaanse kunst. Dit masker, dat niet bedoeld was om te worden gedragen, maar om tijdens rituelen te worden gemanipuleerd, vertoont klassieke lega-kenmerken. Dit Afrikaans masker Lega gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving bestaande uit verschillende rangen, en welke vrouwen wiens echtgenoot had het derde niveau bereikt, dat van ngandu.
Binnen de Léga organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Sociale erkenning en autoriteit moesten ook individueel worden verdiend: de chef had zijn selectie te danken aan zijn hart (mutima), goed karakter, ...


Zie het blad

Verkocht

Kort zwaard Sengele
Afrikaanse kunst > Munten van brons, zwart ijzer en andere materialen > Zwaard Sengele

br>Mes met contouren gebogen naar een horizontaal uiteinde, met een elegant bewerkte handgreep. Het midden van het lemmet is bedekt met een geribbelde band. Korrelig geoxideerd patina.
De Mongo-groep die in het noordwesten van Congo woont, staat bekend om zijn kostuums, wapens en metalen sieraden en niet om zijn bijna onbestaande beeldhouwwerken. De Sengele (of Basengele, zing. Musengele), verwant aan de Boma, is een Bantoe-sprekende Mongo-bevolking, gevestigd in het zuidwesten van de Democratische Republiek Congo, ten westen van het Mai- Ndombe. In Afrika werden vóór de koloniale periode transacties gedaan met kauri's, parels, vee, kolanoten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve valuta werden gebruikt tijdens commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor ...


Zie het blad

240,00

Ekoi Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ekoi Masker

Uit een mandenmakerij-basis rijst een houten hoofd op, bedekt met leer. De gelaatstrekken zijn fijn, onderstreept met littekens en tanden worden weergegeven door stokjes. De hoofdtooi, meestal gemaakt van gekrulde hoorns, is hier gemaakt van hoorns. Het kostuum van de danseres bestond uit een groot latwerk van koorden in raffia en, meer recentelijk, in katoenen stof. De maskers werden voor gebruik met palmolie ingesmeerd en in het daglicht geplaatst zodat hun leer zacht werd en een bevredigende glans kreeg. Luipaardverenigingen, zoals de mannenvereniging Kpe, Ngbe onder de Aro, gebruikten dit model van toppen voor inwijdingsceremonies of begrafenissen van leden van de luipaardvereniging, maar ook tijdens agrarische rituelen. Het kapsel zou dat van de jonge vrouwen genaamd Moninkim ...


Zie het blad

390,00

Zigua beeldjes uit Tanzania
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zigua beeldje

Bolvormige hoofden, ruime oren en met kraaltjes bezette pupillen voor deze figuren die op borsthoogte met textielkoordjes verbonden zijn. Het oppervlak is bedekt met een dichte, korstige zwarte patina. Dit stuk is afkomstig uit de noordoostelijke regio van Tanzania, grenzend aan Kenia, tegenover de Indische Oceaan, waar de Paré, Shamba, Zigua, en Mbugu stammen leven. Een relatieve homogeniteit kenmerkt de produktie van deze groepen, die doet denken aan sommige van de Malagassische en Batak waarmee, via de zeehandel, ooit contact zou kunnen zijn gelegd. Dit beeld werd waarschijnlijk gebruikt voor didactische doeleinden tijdens mannelijke inwijdingen. Het kan ook een voorouder of een geest belichamen.


Zie het blad

280,00

Cephalomorphic cup Kuba Lele
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba cup

Deze met geometrische motieven versierde cefalomorfe kom behoort tot de prestige-objecten van de Kuba-groepen en heeft een handvat. Satijnachtig patina.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde voorwerpen bemoeilijkt, aangezien beide groepen dezelfde iconografie gebruiken, bestaande uit gezichten met uitgebreide kapsels en ...


Zie het blad

180,00

Kuyu totemisch cijfer in terracotta
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Terracotta, kruik, amfoor, graf urn > Terracotta Kouyou

Benen samengevoegd, armen langs het lichaam verstoken van voeten, dit cijfer vertegenwoordigd zittend was gemaakt van terracotta. Het is versierd met vele polychrome decoratieve motieven.
Twee totemse clans vormden ooit de kuyu etnische groep, die langs de rivier met dezelfde naam, in het noordwesten van de Volksrepubliek Congo: in het westen dat van de panter, en in het oosten dat van de slang. Een geheime mannelijke vereniging, Ottoté , speelde een belangrijke politieke rol in de benoeming van leiders. De inwijding van de jongemannen eindigde met de openbaring van de slangengod Ebongo vertegenwoordigd in de vorm van een hoofd. De dansen Kibe-kibe die de ceremonie begeleidde, reactiveerde de opeenvolgende stadia van de schepping. De Panther clan had een trommel als embleem. Van ...

Okuyi Punu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Punu masker

Onder de grote verscheidenheid aan Afrikaanse maskers Punu, is dit exemplaar bekroond met dubbele schelpen omlijst door korte vlechten. Traditionele "mabinda" dambord scarificaties sieren het vrouwelijke gezicht. Deze witte maskers uit Gabon genaamd bitengi (zang: itengi) werden met name gebruikt bij begrafenissen en bij de inwijdingen van jonge jongens. Tweekleurige matte patina. Slijtage.
De maskers van de Punu werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), waarbij de laatste verschillende niveaus van inwijding omvatte, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en waarvan het embleem was de kaaiman. De Punus gebruikten geen masker in Bwiti-rituelen, in tegenstelling tot de Tsogo. Deze machtige geheime ...


Zie het blad

Verkocht

Teke Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke Masker

De patronen die de Afrikaanse maskersTéké van Gabon sieren, symboliseren de dualiteit in het universum en worden afgewisseld met de kleuren: deze geometrische pictogrammen, die niet alleen naar de maan verwijzen, maar ook naar regionale lichaamsscarificaties, zijn beschilderd met kleurrijke pigmenten.
Geschaafde matte patina, droogbarst, lichte chipjes.
Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten maskers. Het is een bordmasker dat de drager met een gevlochten lint tussen de tanden hield en dat werd gebruikt door leden van de geheime mannelijke Kidumu-broederschap (kidumu is de naam van de vereniging, van de dans en het masker) tijdens de begrafenissen van dorpsbewoners. notabelen of tijdens bruiloften en andere ...


Zie het blad

280,00

Teke Tsaayi Kidumu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke masker

De pictogrammen van Afrikaanse maskers Téké uit Gabon benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: hun oppervlak is verfraaid met geometrische patronen beschilderd met polychrome pigmenten.
Naast maansymboliek verwijzen deze pictogrammen naar regionale lichaamsscarificaties.
Het is een plankmasker dat de drager met een gevlochten lint tussen de tanden houdt. De perforaties werden gebruikt om veren en vezels te bevestigen, wat de harmonie van het kostuum perfectioneerde.
Fluweelachtige matte patina, uitdrogingsscheurtjes.
Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke broederschap kidumu (kidumu is ...


Zie het blad

Verkocht

Wé / Guéré masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Wé masker

Oorspronkelijk ontworpen om angst aan te jagen, heeft dit zware Afrikaanse masker gesneden uit dicht hout, ingelegd met koperen spijkers, verschillende gezwellen die zijn gelaatstrekken opsluiten.
Schuur- en uitdrogingsscheuren.
Het is vooral in het westen van Ivoorkust dat de Bété maskers gebruiken waarvan de stijl is beïnvloed door de gla mask society glaé van de < i> Wobé en Guéré bevolkingsgroepen, samen aangeduid als Wé of "de mannen die gemakkelijk vergeven", die zelf behoren tot de culturele groep Krou< /b> , deze tradities zijn aan hen overgedragen en onderwezen door de Nyabwa. Van oorlogszuchtige oorsprong maar ook deelnemend aan de oplossing van conflicten, wordt dit heilige masker gedragen vergezeld van amuletten die de drager beschermen tegen zijn macht ...


Zie het blad

280,00

Yoruba beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

Dit beeldhouwwerk van Afrikaanse tribale kunst wordt verondersteld, voor de Yoruba van Nigeria, de communicatie met het heilige te vergemakkelijken.
Lokaal afschilferend krokant polychroom patina, uitdrogingsscheurtjes.
De Yoruba, meer dan 20 miljoen, bezetten het zuidwesten van Nigeria en de centrale en zuidoostelijke regio van Benin onder de naam Nago. De koninkrijken van Oyo en Ijebu ontstonden na het verdwijnen van de Ifé-beschaving en vormen nog steeds de basis van de politieke structuur van de Yoruba. De Oyo creëerden twee culten rond de nog steeds actieve Egungun en Sango samenlevingen, die een pantheon van goden aanbaden, de Orisa< / i> , door middel van ceremonies met maskers, beeldjes, scepters en waarzeggerijdragers. De slavenhandel hielp de Yoruba-overtuigingen ...


Zie het blad

240,00

Kete Lulua prestige bijl
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kete bijl

Ceremoniële bijl van het type Kete Lulua, met een bijzonder creatief ontwerp. Het hoofd van het Lulua-type is artistiek gebeeldhouwd en heeft een saurisch motief waarvan de staart als een gevlochten kapsel over de rug van het personage loopt. Het handvat wordt weergegeven door een buisvormige nek die zich uitstrekt van een been en vervolgens van een vingervoet. Net als de Tschokwe is het object ingelegd met spijkers, gerangschikt in decoratieve secties.
Lichte verliezen en uitdrogingsscheuren.
De Kete, gesticht tussen de Luba en de Songye, hebben zich vermengd met de Kuba en de Tschokwe en leven van de jacht, de visserij met netten en de landbouw. Hun matrilineaire samenleving aanbidt natuurgeesten genaamd mungitchi door middel van offers en bezweringen. Omdat ze in ...


Zie het blad

240,00

Bamileke Kuo koko hoogwaardigheidsbekleder
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bamileke Tabel

In de Afrikaanse kunst tonen de Bamiléké hun knowhow door het gebruik van veelkleurige kralen.
Deze tafelachtige monoxyl zetel, rü mfo genoemd bij de Bamum, vertoont menselijke figuratieve motieven. Een basisstructuur wordt uit hout gesneden en vervolgens bedekt met een raster van geïmporteerde veelkleurige kralen over een lappen doek. br>
Gelegen in de Nigeriaanse grensstreek, de noordwestelijke provincie van Kameroen, het Grasland bestaat uit verschillende etnische groepen: Tikar, Anyang, Widekum, Chamba, Bamoun, of Bamum en Bamileke. Verscheidene gecentraliseerde stamhoofden, of koninkrijken, gebaseerd op gewoonteverenigingen, geheime genootschappen, zijn georganiseerd rond de Fon die ruime bevoegdheden heeft. Bij de Bamilekes van Soedanees-Bantoe afkomst, zoals ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  - 

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal