Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Songye:




Songye buste fetisj
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye buste

Statuette-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) met een gebuste, gemaskerde figuur. Glanzend zwart patina. Licht vermist, uitdrogingsscheurtjes.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie zij door gemeenschappelijke voorouders verwant zijn.
De Songyes hebben indrukwekkende beelden gemaakt ...


Zie het blad

190,00  152,00

Songye Kalebwe Nkishi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) hoog gekampeerd op een afgeronde sokkel. De kracht van de fetisj zou, volgens het Songye-geloof, worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, zoals de tophoorn en de verschillende toevoegingen van materialen en accessoires, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogde vruchten, enz. Semi-matte grijs-bruine patina. Scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote voorbeelden zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun ...

Songye Nkisi fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Fetisjbeeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) antropomorf gedesacraliseerd, waarvan de uitgeholde navel geen magische lading heeft Boven op zijn schedel stond een hoorn, die de opening afsloot waarin ook rituele elementen werden ingebracht. Licht bruin satijn patina.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ...


Zie het blad

150,00  120,00

Songye fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye fetisj

Een verkleinde reproductie van het kifwebe masker dat verbonden is met de Bwadi ka bifwebe samenleving vormt het gezicht van de antropomorfe fetisj die hier tegenover staat. Deze laatste is gesneden in een dichte houtsoort in geometrische volumes. De symbolische en magische rituele accessoires worden hier gepresenteerd in de vorm van een halsketting van blauwe kralen. Licht bruin patina.
De fetisj Songye, magisch beeld Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op ...


Zie het blad

180,00  144,00

Beeld Nkishi Songye Kalebwe
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Deze sculptuur met hoekige vormen is het resultaat van de samenwerking tussen de nganga, de vakman en de klant. Behandeld volgens de instructies van de rituele priester, wordt de figuur bestemd voor de cliënt vervolgens geladen met de elementen bishimba bedoeld om elke kwade kracht tegen te gaan. In het geval van de çi-contre fetisj is de uitgeholde buik er verstoken van. Het gezicht is bezaaid met stoffering nagels. In de Afrikaanse cultuur heeft metaal magische, therapeutische en apotropaïsche eigenschappen. Het gezicht dat de kenmerken van een man van middelbare leeftijd aanneemt herinnert aan zowel het kifwebe masker. Satijn zwart bruin patina.
De fetisj Songye , magische sculptuur Nkisi , nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote ...


Zie het blad

280,00

Songye Nsapo Bijl
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > > Songye Nsapo Bijl

Oud en begiftigd met een prachtig patina, dit stuk komt uit een Belgische collectie van Afrikaanse kunst. De houten handgreep is voorzien van een honingkleurige satijnen patina. Het trapeziumvormige mes is scherp en bekleed met perforaties. De wapens van de aanval werden vaak gebruikt als munten in handel vóór koloniale tijden. Oorspronkelijk uit Shaba in de Democratische Republiek Congo, de Songyes vormen een patriarchale samenleving met betrekking tot de Luba, met wie ze delen gemeenschappelijke voorouders. Geregeerd door de yakitengé , en door lokale leiders, zijn ze ook onderworpen aan de invloed van het geheime genootschap Bwadi Bwa Kifwebe waarvan de maskers zijn bekend.


Zie het blad


Verkocht aan 125,00 Zoek een soortgelijk object

Songye relikwiemand
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Songye relikwiemand

Ex Belgische privé verzameling van Afrikaanse kunst Jan Putteneers.

In het midden van het stuk staat een Songye beeldje met een gezicht dat doet denken aan Kifwebe maskers. Dit facies lijkt ook op het zeer geometrische van sommige Nkisi beschermingsfetisjen.
Het beeldje is bevestigd aan een kleine terracotta kom die zelf is geplaatst tussen een veelheid van offers en plengoffers die een wirwar van materialen en touwen vergezellen.

De Songyes creëerden indrukwekkende beelden met krachtige trekken die vaak worden gebruikt tijdens geheime ceremonies, bedekt met accessoires zoals veren, huid en een hoorn vol magische lading.
Dankzij de waarzeggerij, die zeer aanwezig was in hun samenleving, konden zij tovenaars ontdekken en licht werpen op de ...


Zie het blad

Verkocht

Nkisi Songye Kalebwe standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Afrikaans Nkisi, nkishi (pl. mankishi )beeld van de Songye, dat een hoofd heeft met kifwebe maskertrekken. De prominente buik wordt geaccentueerd door een gordel die gevoerd is met verschillende quolificheten. De magische lading bishimba is waarschijnlijk aangebracht op de top van het hoofd waaruit een fragment dierlijke hoorn oprijst. Een tweede hoorn, bevestigd aan de halsketting van de fetisj, is eveneens geladen met soms therapeutische bestanddelen. Grijze patina.
Deze beschermingsfetisjen voor thuis behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, belast met de bescherming tegen verschillende kwaden. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, en de kleinere zijn eigendom van een individu of een ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Kalebwe Masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Dit Afrikaanse kifwebe-masker, dat specifiek is voor de kalebwe-regio, in het centrum van Songye-land, heeft verbazingwekkend vooruitstekende, gebogen pupillen aan weerszijden van een brede sagittale richel. De gestreepte patronen op het oppervlak zijn bedekt met bordeauxrode, zwarte en roomkleurige pigmenten. Mat patina, erosie van de contouren en uitdrogingsscheuren.
 Er zijn drie soorten Afrikaanse Kifwebe-maskers: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een meer bescheiden kuif of zelfs afwezig, en tenslotte de grootste die macht belichaamt (kia ndoshi). In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis ...


Zie het blad

450,00  360,00

Songye standbleed
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye standbleed

De gebeeldhouwde figuren staan op de voet van een tafel en hebben gezichten met de trekken van kifwebe-maskers, hun kin verlengd door een rechthoekige baard. De lichamen zijn hoekig, en de grote handen van de figuren rusten op de tafel die hen scheidt. Donkere, glanzende patina, plaatselijk ingelegd met oker. Uitdroging scheuren. Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote voorbeelden zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun ...


Zie het blad

350,00  280,00

Fétiche Songye Nkisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye Fetish

Afrikaanse tribale kunst en rituele fetisjen
Statue-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi) antropomorfe , de brede onderarmen zijn gepositioneerd rond een uitstekende buik in het midden waarvan de navel, uitgehold in cupule, kreeg een magische lading. Versierd met veelkleurige ronde en buisvormige parelkettingen, in verband met het kettingsymbool van de zevenjarige cyclus van de vereniging van bukishi, is het ook gekleed in een raffia lendendoek. Onder de ribbenkast zit een huidverpakt pad met reptielen, mogelijk de staart van het dier. Aan de bovenkant van zijn schedel staat een hoorn, die de opening afdicht waarin ook rituele elementen werden geïntroduceerd. De bijzonderheid van deze objecten bevindt zich meestal in de hoekige behandeling van de vorm, het imposante driehoekige ...


Zie het blad


Verkocht aan 180,00 Zoek een soortgelijk object

Songye Kifwebe Masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Het atypische karakter van dit Songye-masker ligt in zijn buisvormige ogen en zijn gezoemde neus, waarvan de punt zich aansluit bij een uitstekende mond. Parallelle ribben lopen op het oppervlak en benadrukken de cirkelvormige volumes. Kaolien residu, schaafwonden.
Deze soorten Afrikaanse kunstmasker Kifwebe worden vermeld: het mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) zou een bescheidener kuif of afwezig presenteren, en ten slotte de grotere belichamende kracht (kia ndoshi). In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba met wie ze verwant zijn via gemeenschappelijke voorouders. ...


Zie het blad

390,00  312,00

Songye Schild
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans schild > Songye Schild

Schild gebruikt door het bedrijf bwadi ka bifwebe , waarvan gebeeldhouwdmotief toont het masker Kifwebe . Two-tone matte patina. Schaafwonden.
Thiri varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser mort" (Roberts) opvalt: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam zie afwezig, en tenslotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de noordelijke Luba en het zuidoosten van Songye. Ze worden gedragen met een lang pak en een lange baard gemaakt van natuurlijke vezels, afwezig op dit exemplaar, tijdens de belangrijkste ceremonies. De Songye kwam uit de Shaba regio van de DRC en vestigde zich tussen de Rivier ...


Zie het blad


Verkocht aan 180,00 Zoek een soortgelijk object

Grote Songye Kifwebe Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Buitengewone leerlingen project aan weerszijden van de neusrug van dit liedye masker dat zich ontvouwt aan de top in hoge platte kam. Een rechthoekige buis vormt de mond. Dit Afrikaanse masker waarvan de volumes hielpen inspireren de kubistische artistieke beweging is gestreept met lijnen ingelegd met wit pigment. Patina mate, erosies aan de top.
Hightop: 88 cm.
Deze soorten Afrikaanse kunstmasker Kifwebe worden vermeld: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) zou presenteren een meer bescheiden kam of afwezig, en ten slotte de grotere belichamende macht (kia ndoshi). In de 16e eeuw, de Songyes gemigreerd uit de Shaba regio te vestigen op de linkeroever van de Lualaba. Hun samenleving is georganiseerd op een patriarchale manier. Hun ...


Zie het blad


Verkocht aan 480,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Songye Kifwebe Masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

De term Kifwebe verwijst naar het masker, het genootschap van maskers, en de drager van het masker die behoorde tot het mannelijke geheime genootschap bwadi bwa kifwebe dat zorgde voor sociale controle. Er zijn drie varianten: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kuif of zelfs afwezig, en tenslotte de grootste belichaming van kracht (kia ndoshi). Fluweelachtige matte patina, geschaafd. Hoogte op voet: 32 cm. Deze Afrikaanse maskers hebben gaten in hun omtrek zodat er een kostuum aan bevestigd kan worden voor de belangrijkste ceremonies, inclusief een volumineuze baard van natuurlijke vezels. De witte strepen symboliseren de veren en de band met de dood. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba-streek om zich op ...


Zie het blad

350,00  280,00

Fetisjbeeldje Nkisi Songye
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye Fetisj

Het gezicht van dit Afrikaanse beeldje is verwant aan het kifwebe masker dat verwant is aan de Bwadi ka bifwebe samenleving. De rituele accessoires hier nemen de vorm aan van een kralenketting, een dierenhoorn en een huidkraal die vaak een magische lading of therapeutische ingrediënten hebben. Satijnen chocolade patina.
De Songye fetisj, een magisch beeld Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), fungeert als bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Kikashi Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kifwebe Masker

Dit Afrikaanse masker Songye, de kikashi, belichaamt een positieve kracht. De palpebral, halfgesloten spleten worden uitgerekt naar de tempels, neus en mond in rechthoekige uitstekende. De platte naso-frontale kam geeft aan dat het een vrouwelijk masker. Parallelle strepen zijn gegraveerd op het gepigmenteerde witte oppervlak.


Ste varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser de mort" (Roberts), uit het bedrijf met dezelfde naam, opvallen: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam of afwezig, en ten slotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de noordelijke Luba en de Zuidoostelijke Songye. ...


Zie het blad


Verkocht aan 220,00 Zoek een soortgelijk object

Songye Nkishi fetisj beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye fetisj

Deze gebeeldhouwde rituele figuur, Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), waarvan het gezicht met metaal is bedekt, neemt een radicale houding aan.
De stoffen die de magische bishimba lading vormen, werden in de schedelholte gebracht als de buik er geen had. Symbolische accessoires, metaal, quolifichets, enz... verhoogden de kracht van de fetisj.
Glanzend zwart patina. Erosies van de basis.
Deze beschermende fetisjen voor de woningen komen in verschillende stijlen voor in de talrijke chiefdoms van Songye land. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren voor privé-gebruik zijn.
In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Songye Kifwebe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fetisj Kifwebe



Beeldje met een figuur die het kifwebe masker van de Songye draagt. De magische kracht van de bankishi ,(z. Nkishi) wordt, volgens het Songye geloof, versterkt door de toevoeging van accessoires, talismannen, metalen elementen, zaden, schelpen, zoals hier de lendendoek, de huidriem, en het dons op het hoofd. Beige patina, ingelegd met witte klei. Uitdroging scheuren.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie zij ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Kalebwe fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Ex-Duitse Afrikaanse kunstcollectie.

Beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) met ontbrekende tophoorn. De kracht van de fetisj wordt volgens de Songye overtuigingen versterkt door de aanwezigheid van de accessoires, zoals metaal en de verschillende toevoegingen van materialen, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogd fruit, etc... Lichtbruine patina. Minimale scheuren.
Deze beschermingsfetisjen voor huisvesting behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote figuren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren tot een individu of een familie behoren. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich te vestigen op de linkeroever van de Lualaba. Hun ...


Zie het blad

240,00  192,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100