Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Bamileke:

Het is in het Graslandgebied van Kameroen, waar ook de Bamoun wonen, dat de Bamileke zich vestigden. De Bamileke verlieten Egypte in de 9e eeuw en kwamen rond 1150 na Christus in het huidige Kameroen aan. Het is in de 14e eeuw dat het Bamileke volk zich in tweeën splitste, de Bamoun in de Noun vlakte en de Bamileke in de Bafoussam streek. Aan het hoofd van het Bamileke-opperhoofd staat een koning, Fon of Fo genaamd, omringd door een hof van notabelen. Talrijke geheime genootschappen nemen deel aan het politieke en economische leven door het organiseren van rituele culten.


Bamileke hoofdtooi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke hoofdtooi

Weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst.
Ernstige Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, dit exemplaar heeft een felgele veren versiering.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig ...


Zie het blad

Verkocht

Bamileke veren hoofdtooi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Hoed

De weelderige Bamileke hoofdtooi in Afrikaanse kunst.
Een prestigieuze Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, met een felgekleurde veren versiering.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig ...


Zie het blad

Verkocht

Bamileke hoofdtooi
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke hoofdtooi

Weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst.
Ernstige Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, dit exemplaar heeft een felgele veren versiering.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig ...


Zie het blad

100,00

Bamileke Kuo koko hoogwaardigheidsbekleder
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bamileke Tabel

In de Afrikaanse kunst tonen de Bamiléké hun knowhow door het gebruik van veelkleurige kralen.
Deze tafelachtige monoxyl zetel, rü mfo genoemd bij de Bamum, vertoont menselijke figuratieve motieven. Een basisstructuur wordt uit hout gesneden en vervolgens bedekt met een raster van geïmporteerde veelkleurige kralen over een lappen doek. br>
Gelegen in de Nigeriaanse grensstreek, de noordwestelijke provincie van Kameroen, het Grasland bestaat uit verschillende etnische groepen: Tikar, Anyang, Widekum, Chamba, Bamoun, of Bamum en Bamileke. Verscheidene gecentraliseerde stamhoofden, of koninkrijken, gebaseerd op gewoonteverenigingen, geheime genootschappen, zijn georganiseerd rond de Fon die ruime bevoegdheden heeft. Bij de Bamilekes van Soedanees-Bantoe afkomst, zoals ...

Bamileke veren hoofdtooi "Juju hoed"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamlike hoed

De weelderige Bamileke-hoofdtooien in traditionele Afrikaanse kunst. Oogverblindende prestige Afrikaanse opsmuk, gedragen door de notabelen, smaragdgroene kleur.
Het was tijdens de olifantendans, tso , dat de leden van de Kuosi samenleving, Kwosi , deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot masker met kralen en grote ronde oren, mbap mteng , een stof, ndop , versierd met apenbont en een luipaardriem. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke ceremonies en begrafenissen. Hoeden werden ooit gemaakt met papegaaienveren, nu wilde parelhoenders, waarvan de schaarste hoge kosten met zich meebracht. De veren zijn bevestigd aan houten stroken bedekt met stof, geplaatst rond een cirkelvormig frame dat ...

Bamileke hoed
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke hoed

Weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst.
Ernstige Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, dit exemplaar heeft een veren rand in verschillende tinten paars.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een ...


Zie het blad

180,00

Bamileke kralen beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bamileke standbeeld

Kleur en opperheerschappij in Afrikaanse tribale kunst uit de graslandgebieden.
Dit voorouderbeeldje werd uit hout gesneden en vervolgens bedekt met een rabane doek, ingelegd met geïmporteerde veelkleurige kralen. Kralen, een oud ruilmiddel en symbool van rijkdom, worden veel gebruikt in de koninklijke kunst van de Graslandhoofdmannen.
Bij de Bamiléké zoals bij andere etnische groepen, getuigden kunstvoorwerpen van de plaats van hun eigenaar in de samenleving. Zo varieerden de materialen en vormen van de voorwerpen naar gelang van de sociale status. De Bamiléké koning, ook wel fon genoemd, die garant stond voor de vruchtbaarheid van de grond en de bescherming van zijn onderdanen, werd niet als sterfelijk beschouwd. Zijn begrafenis was dan ook een feestelijke ...


Zie het blad

280,00

Bamileke Mbap mteng olifanten masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bamileke masker

Deze lange maskers van rijkelijk polychrome met kralen geborduurde stof werden gedragen door hooggeplaatste leden van de Bamileke samenleving. De met kralen versierde stoffen panelen worden bekroond door een tiara van vlechtwerk, versierd met zoömorfe symbolen, afgezet met textiel. Bij de begrafenissen van bepaalde krijgers zwaaide de drager met de oren en simuleerde de aanval van de olifant, het dier dat dit masker symboliseerde.
Een beetje onsamenhangende delen. De Bamileke samenleving kende verschillende inwijdingsverenigingen, waaronder de mwola en de komiyo, dit zijn de genootschappen waaruit de mannen kwamen die gemachtigd waren om deze maskers te dragen.

Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap ...

Dubbele rituele klok Bamileke Kwifoyn
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Gong Bamileke

Wapens, sieraden, munten, metalen voorwerpen zijn onlosmakelijk verbonden met traditionele Afrikaanse kunst. Metallurgie wordt nauw geassocieerd met de oprichting mythen in vele Afrikaanse culturen, zoals smeden die koningen (Zaïre), de hamer aambeeld is het symbool van de macht onder de Luba. Cult accessoires, metaal legering gongs, sommige zeer ingericht, nemen op een breed scala van vormen. Deze dubbele gong, in zijn eenvoud, was een heilig instrument en het embleem van een van de vele mannelijke samenlevingen van de mensen van Grassland, de Kwifoyn , waarvan het hoofdkwartier grensde aan het koninklijk paleis. Het tinkelen van houten eetstokjes op hol metaal luidde het begin van ceremonies in: communicatie met de bovennatuurlijke wereld, voorouders, goden, zou kunnen worden ...


Zie het blad

225,00  225,00

Bamileke hoofdtooi
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke hoofdtooi

Weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst.
Ernstige Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, dit exemplaar heeft een fuschia veren rand.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig frame ...


Zie het blad

180,00

Bamileke N  Ketuok relikwie beeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bamileke standbeeld

Deze gebeeldhouwde figuur ("N'Kétuok"), die een mannelijke voorouder belichaamt met een groot eivormig hoofd en een dik, gedrongen postuur, werd in hout gesneden en vervolgens bedekt met een nu gebarsten laagje klei.
In de rug werd een holte uitgehouwen voor gebruik als reliekhouder.
Bij de Bamiléké zoals bij andere etnische groepen, getuigden kunstvoorwerpen van de plaats van hun eigenaar in de samenleving. Zo varieerden de materialen en vormen van de voorwerpen naar gelang van de sociale status. De Bamiléké koning, ook wel fon genoemd, die garant stond voor de vruchtbaarheid van de grond en de bescherming van zijn onderdanen, werd niet als sterfelijk beschouwd. Daarom was zijn begrafenis een vreugdevol feest, waarbij de fon zich gewoon fysiek terugtrok, maar nog ...


Zie het blad

280,00

Bamileke Ceremoniële Kruk / Bamum "Kuo koko"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bamileke Stoel

In de Afrikaanse kunst tonen de Bamiléké hun knowhow door het gebruik van veelkleurige kralen.
Deze monoxyle zitting, genaamd r-mfo ch de Bamum, bestaat uit een karyatidische zoömorfe basis en figuur ter ondersteuning van het zitplateau. De luipaard vormt een terugkerend motief omdat het koninklijke kwaliteiten symboliseert. Bovendien, eenmaal gedood, de katachtige huiden en tanden terug naar de koning. Deze prestigeattributen speelden een rol in rituelen. Een basisstructuur is gesneden in hout en vervolgens bedekt, boven een doek van rabane, met een rooster van geïmporteerde parels en curies, een oude munt geassocieerd met rijkdom.

In het grensgebied van Nigeria, de noordwestelijke provincie kameroen, het grasland bestaat uit verschillende etnische groepen: Tikar, ...

Gevederde haren Bamileke "JuJu Hat"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Kapsel

De weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst. Het is ter gelegenheid van de dans van de olifant, tso, dat de leden van het Kuosi-genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een doek, ndop , versierd met apenbont en een riem van luipaard. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. Vroeger werden de hoeden gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenders, die door hun zeldzaamheid erg duur zijn. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig frame ...

Het masker bamileke Mbap mteng van de olifant
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bamileke Masker

Deze lange maskers in stof geborduurd met parels met zeer rijke polychromie werden gedragen door hooggeplaatste leden in de bamileke samenleving.
Verdeler op de begrafenis van een aantal krijgers, de drager zwaaide met zijn oren en simuleerde de lading van de olifant, een dier dat dit masker symboliseerde.
In de Afrikaanse kunst heeft het dierenrijk een plaats naar keuze vanwege de alomtegenwoordige fysieke nabijheid. Sommige dieren hebben dus grotendeels geïntegreerd de kosmesten van vele etnische groepen. De olifant is een duidelijk voorbeeld en werken die hen symboliseren worden gegeven koninklijke deugden.
De Bamileke samenleving had verschillende initiatieverenigingen, waaronder de mwola en komiyo, dit zijn de samenlevingen waar de mannen die gemachtigd zijn om deze ...

Bamileke Beaded beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Bamoun

Kleuren en chiefdoms in Afrikaanse kunst. Dit mannelijke beeldje van voorouder, stocky, werd voor het eerst gesneden in hout en vervolgens bedekt met een canvas van Rabane ingelegde met geïmporteerde veelkleurige parels. Het heeft een hoofddeksels en een object. Een van de handen is geplaatst op zijn onderbuik de fysionomie toont een opvallende expressiviteit van Afrikaanse tribale kunst uit de graslandgebieden.
met de Bamiléké zoals in andere etnische groepen, waren kunstvoorwerpen een bewijs van de plaats van de eigenaar in de samenleving. Zo varieerden de materialen en vormen van objecten volgens de sociale status. Koning Bamiléké , ook bekend als FON , garant voor bodemvruchtbaarheid en de bescherming van zijn onderdanen, werd niet als sterfelijk beschouwd. Als gevolg ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Bamoun/Bamileke Beaded standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Kameroen

Kleuren en chiefdoms in Afrikaanse kunst. De Bamiléké , een subgroep van een grotere mensen die ook bestaat uit Bamoun en Tikar , staan bekend om hun sculpturen van Afrikaanse kunst bedekt met parels, tekenen van welvaart en rijkdom, het verlenen van het Koninklijk object de schittering die het onderscheidt van algemene objecten.

dit vrouwelijke beeldje van voorouder, stocky, werd voor het eerst gesneden in hout en vervolgens bedekt met een canvas van Rabane ingelegde met geïmporteerde veelkleurige parels, overwegend blauw en rood. Ze draagt een kuif kapsel dat eindigt in de nek. De handen worden op haar onderbuik geplaatst in een gebaar dat gepaard gaat met vruchtbaarheid. De fysionomie toont een opvallende expressiviteit van Afrikaanse tribale kunst uit de ...

Gevederde haren Bamileke "JuJu Hat"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Hoed

De weelderige Bamileke hoofdtooien in de Afrikaanse kunst.
Afrikaanse Prestige Show, gedragen door de notabelen, dit exemplaar biedt lichtrode veren.
Deze olifantendans, tso, was de gelegenheid van de olifantendans, waar leden van de vereniging Kuosi, Kwosi, deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardriem. Deze dansen vonden plaats tijdens feestelijke ceremonies en begrafenissen. Hoeden werden ooit gemaakt van papegaaiveren, nu wilde parelhoenders, waarvan de zeldzaamheid kwam op een hoge kosten. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten strips, geplaatst rond een cirkelvormig frame ...

Gevederde haren Bamileke "JuJu Hat"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Kapsel

De weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst.
Een authentiek Afrikaans prestige-ornament, gedragen door de notabelen, dit exemplaar biedt veren van witte kleur.
Het is ter gelegenheid van de dans van de olifant, tso, dat de leden van het Kuosi-genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een doek, ndop , versierd met apenbont en een riem van luipaard. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. Vroeger werden de hoeden gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenders, die door hun zeldzaamheid erg duur zijn. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een ...

Gevederde haren Bamileke "JuJu Hat"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Hoed

De weelderige Bamileke hoofdtooien in de Afrikaanse kunst.
Serite African Parure, gedragen door notabelen, dit exemplaar biedt een donkerrode veer trim.
Deze olifantendans, tso, was de gelegenheid van de olifantendans, waar leden van de vereniging Kuosi, Kwosi, deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardriem. Deze dansen vonden plaats tijdens feestelijke ceremonies en begrafenissen. Hoeden werden ooit gemaakt van papegaaiveren, nu wilde parelhoenders, waarvan de zeldzaamheid kwam op een hoge kosten. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten strips, geplaatst rond een cirkelvormig frame ...

Gevederde haren Bamileke "JuJu Hat"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Hoed

De weelderige Bamileke hoofdtooien in de Afrikaanse kunst.
Afrikaanse Prestige Parure, gedragen door notabelen, dit exemplaar biedt een garnituur van oranje veren.
Deze olifantendans, tso, was de gelegenheid van de olifantendans, waar leden van de vereniging Kuosi, Kwosi, deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardriem. Deze dansen vonden plaats tijdens feestelijke ceremonies en begrafenissen. Hoeden werden ooit gemaakt van papegaaiveren, nu wilde parelhoenders, waarvan de zeldzaamheid kwam op een hoge kosten. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten strips, geplaatst rond een cirkelvormig ...

Coiffe Chapeau Bamileke /Juju Hoed
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Bamileke Kapsel

Afrikaanse kunst Bamileke.
De weelderige Bamileke hoofdtooien in de traditionele Afrikaanse kunst. Felgeel exemplaar voor deze oogverblindende Afrikaanse versiering van prestige, gedragen door de notabelen. Ter gelegenheid van de olifantendans TSO droegen de leden van de Kuosi-vereniging Kwosi deze indrukwekkende hoofdtooien. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng, een stoffen doek, ndop, versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen vonden plaats tijdens feestelijke ceremonies en begrafenissen. Hoeden werden ooit gemaakt van papegaaiveren, nu wilde parelhoenders, waarvan de zeldzaamheid kwam op een hoge kosten. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten strips, geplaatst rond een ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100