Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Bamileke:

Het is in het Graslandgebied van Kameroen, waar ook de Bamoun wonen, dat de Bamileke zich vestigden. De Bamileke verlieten Egypte in de 9e eeuw en kwamen rond 1150 na Christus in het huidige Kameroen aan. Het is in de 14e eeuw dat het Bamileke volk zich in tweeën splitste, de Bamoun in de Noun vlakte en de Bamileke in de Bafoussam streek. Aan het hoofd van het Bamileke-opperhoofd staat een koning, Fon of Fo genaamd, omringd door een hof van notabelen. Talrijke geheime genootschappen nemen deel aan het politieke en economische leven door het organiseren van rituele culten.


Bamileke / Bamoun kralen beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bamileke standbeeld

Kleuren en chiefdoms in Afrikaanse kunst.
Dit beeldje met een mannelijke voorouder werd eerst in hout gesneden en vervolgens bedekt met een rabane canvas ingelegd met geïmporteerde veelkleurige parels. De fysionomie vertoont een kenmerkende expressiviteit van Afrikaanse tribale kunst uit de graslandregio's. Zowel bij de Bamiléké als bij andere etnische groepen getuigen kunstwerken van de plaats van hun eigenaar in de samenleving. Zo varieerden de materialen en vormen van objecten al naar gelang de sociale status. The Grassland, gelegen in het grensgebied van Nigeria, de noordwestelijke provincie Kameroen, bestaat uit verschillende etnische groepen: Tikar, Anyang, Widekum, Chamba, Bamoun en Bamileke . Verschillende gecentraliseerde chiefdoms, of koninkrijken, gebaseerd op ...


Zie het blad

350,00

Batcham Msop / Tsemabu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bamileke masker

Dit exemplaar is een miniatuurreplica van het grote koninklijke masker waarvan de zeer bijzondere structuur een gezicht vormt met een horizontale neus met grote verwijde neusgaten en een hoog plat voorhoofd dat doet denken aan de rugleuning van een stoel.
De ronde basis wordt bekroond door een mond die een rij regelmatige tanden onthult.

Mat roodbruin patina. schaafwonden.

Het eerste Afrikaanse masker van dit type dat werd ontdekt in Batcham in de Graslands van Kameroen, werd dit heilige Afrikaanse masker ten onrechte Batcham genoemd binnen de tribale kunst . Verschillende chiefdoms hadden deze belangrijke maskers die de koninklijke schatkist vormden. Er is echter maar één exemplaar gebruikt. Hij was verbonden met de activiteiten van het geheime ...


Zie het blad

Doe een bod.

490,00

Bamileke /Bangwa N kétuok Kralen beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bamileke beeldje

Kleuren en chiefdoms in Afrikaanse kunst.
Deze gebeeldhouwde figuur ("N'Kétuok") die een vrouwelijke voorouder voorstelt, werd eerst in hout gesneden en vervolgens gewikkeld in een rabane doek die was ingelegd met geïmporteerde glaskralen. Het personage is uitgerust met een pijp. Een hand rust op zijn buik. Kralen zijn niet gestikt.
Zowel bij de Bamiléké als bij andere etnische groepen getuigen kunstwerken van de plaats van hun eigenaar in de samenleving. Zo varieerden de materialen en vormen van objecten al naar gelang de sociale status. Koning Bamileke, ook wel fon genoemd, die garant stond voor de vruchtbaarheid van de bodem en de bescherming van zijn onderdanen, werd niet als sterfelijk beschouwd. Als zodanig was zijn begrafenis een vreugdevol feest, de fon ging ...

Kralen zetel van Bamileke hoogwaardigheidsbekleder
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bamileke kruk

In de Afrikaanse kunst tonen de Bamiléké hun knowhow door het gebruik van veelkleurige kralen.
Deze monoxyle zetel, rü mfo genoemd bij de Bamum, is voorzien van motieven zoals het luipaard, en twee hoogwaardigheidsbekleders met regalia. Het luipaard vormt een terugkerend motief, omdat het symbool staat voor koninklijke kwaliteiten. Bovendien werden, eenmaal gedood, de huiden en tanden van de katachtige aan de koning teruggegeven. Deze prestigieuze attributen speelden een rol in rituelen. Een basisstructuur wordt uit hout gesneden en vervolgens bedekt met een rasterwerk van geïmporteerde kralen en kaurischelpen, een oud betaalmiddel dat met rijkdom wordt geassocieerd, over een vodden doek.
Gelegen in de Nigeriaanse grensstreek, de noordwestelijke provincie van ...

Bamileke Kuo koko hoogwaardigheidsbekleder
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bamileke Tabel

In de Afrikaanse kunst tonen de Bamiléké hun knowhow door het gebruik van veelkleurige kralen.
Deze tafelachtige monoxyl zetel, rü mfo genoemd bij de Bamum, vertoont menselijke figuratieve motieven. Een basisstructuur wordt uit hout gesneden en vervolgens bedekt met een raster van geïmporteerde veelkleurige kralen over een lappen doek. br>
Gelegen in de Nigeriaanse grensstreek, de noordwestelijke provincie van Kameroen, het Grasland bestaat uit verschillende etnische groepen: Tikar, Anyang, Widekum, Chamba, Bamoun, of Bamum en Bamileke. Verscheidene gecentraliseerde stamhoofden, of koninkrijken, gebaseerd op gewoonteverenigingen, geheime genootschappen, zijn georganiseerd rond de Fon die ruime bevoegdheden heeft. Bij de Bamilekes van Soedanees-Bantoe afkomst, zoals ...

Kralen zetel van Bamileke hoogwaardigheidsbekleder
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bamileke kruik

In Afrikaanse kunst demonstreren de Bamiléké hun knowhow door het gebruik van veelkleurige kralen.
Deze monoxyle zetel, genaamd rü mfo onder de Bamum, heeft een kariatide patroon in de vorm van een vogelfiguur. Een basisstructuur is uit hout gesneden en vervolgens bedekt, boven een canvas van rabane, met een traliewerk van geïmporteerde parels en kauri's, een oude valuta die wordt geassocieerd met rijkdom.

Gelegen in het grensgebied van Nigeria, de noordwestelijke provincie Kameroen, bestaat het grasland uit verschillende etnische groepen: Tikar, Anyang, Widekum, Chamba, Bamoun of Bamum en Bamileke. Verschillende gecentraliseerde chiefdoms, of koninkrijken, gebaseerd op gebruikelijke verenigingen, geheime genootschappen, zijn georganiseerd rond de Fon die brede ...

Bamileke Kuo koko hoogwaardigheidsbekleder
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bamileke tafel

In de Afrikaanse kunst demonstreren de Bamiléké hun knowhow door het gebruik van veelkleurige kralen.
Deze monoxyl zetel met het uiterlijk van een tafel, genaamd rü mfo onder de Bamum, presenteert menselijke figuratieve motieven. Een basisstructuur is uit hout gesneden en vervolgens bedekt, boven een canvas van rabane, met een rooster van geïmporteerde veelkleurige kralen. br>
Gelegen in het grensgebied van Nigeria, de noordwestelijke provincie Kameroen, bestaat Grasland uit verschillende etnische groepen: Tikar, Anyang, Widekum, Chamba, Bamoun of Bamum en Bamileke. Verschillende gecentraliseerde chiefdoms, of koninkrijken, gebaseerd op gebruikelijke verenigingen, geheime genootschappen, zijn georganiseerd rond de Fon die brede bevoegdheden heeft. Bij de ...

Masker Batcham Msop / Tsemabu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Batcham Masker

Het eerste Afrikaanse masker in zijn soort dat in Batcham werd ontdekt in de Grasslands Kameroen, werd dit heilige Afrikaanse masker ten onrechte Batcham in tribale kunst genoemd. Verschillende leiders hadden belangrijke maskers die de koninklijke schat verdoofden. Er werd echter slechts één exemplaar gebruikt. Het was gekoppeld aan de activiteiten van het geheime genootschap geroepen volgens de regio's msop of tsemabu, en waartoe ook behoorde de koning ook wel fon. De Fon stond garant voor de bodemvruchtbaarheid en de bescherming van zijn onderdanen; het werd niet als fataal beschouwd. Dit exemplaar is een miniatuur replica van het grote koninklijke masker, met een horizontale neus met grote verwijde neusgaten en waarvan de hoge platte voorhoofd de achterkant van een stoel oproept. De ...


Zie het blad

Verkocht

Bamileke hoofdtooi
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke hoofdtooi

Weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst.
Ernstige Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, dit exemplaar heeft een felgele veren versiering.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig ...


Zie het blad

100,00

Bamileke veren hoofdtooi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Hoed

De weelderige Bamileke hoofdtooi in Afrikaanse kunst.
Een prestigieuze Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, met een felgekleurde veren versiering.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig ...


Zie het blad

Verkocht

Bamileke hoofdtooi
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke hoofdtooi

Weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst.
Ernstige Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, dit exemplaar heeft een felgele veren versiering.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig ...


Zie het blad

100,00

Bamileke veren hoofdtooi "Juju hoed"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamlike hoed

De weelderige Bamileke-hoofdtooien in traditionele Afrikaanse kunst. Oogverblindende prestige Afrikaanse opsmuk, gedragen door de notabelen, smaragdgroene kleur.
Het was tijdens de olifantendans, tso , dat de leden van de Kuosi samenleving, Kwosi , deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot masker met kralen en grote ronde oren, mbap mteng , een stof, ndop , versierd met apenbont en een luipaardriem. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke ceremonies en begrafenissen. Hoeden werden ooit gemaakt met papegaaienveren, nu wilde parelhoenders, waarvan de schaarste hoge kosten met zich meebracht. De veren zijn bevestigd aan houten stroken bedekt met stof, geplaatst rond een cirkelvormig frame dat ...

Bamileke hoed
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke hoed

Weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst.
Ernstige Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, dit exemplaar heeft een veren rand in verschillende tinten paars.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een ...


Zie het blad

Verkocht

Bamileke kralen beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bamileke standbeeld

Kleur en opperheerschappij in Afrikaanse tribale kunst uit de graslandgebieden.
Dit voorouderbeeldje werd uit hout gesneden en vervolgens bedekt met een rabane doek, ingelegd met geïmporteerde veelkleurige kralen. Kralen, een oud ruilmiddel en symbool van rijkdom, worden veel gebruikt in de koninklijke kunst van de Graslandhoofdmannen.
Bij de Bamiléké zoals bij andere etnische groepen, getuigden kunstvoorwerpen van de plaats van hun eigenaar in de samenleving. Zo varieerden de materialen en vormen van de voorwerpen naar gelang van de sociale status. De Bamiléké koning, ook wel fon genoemd, die garant stond voor de vruchtbaarheid van de grond en de bescherming van zijn onderdanen, werd niet als sterfelijk beschouwd. Zijn begrafenis was dan ook een feestelijke ...


Zie het blad

280,00

Bamileke Mbap mteng olifanten masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bamileke masker

Deze lange maskers van rijkelijk polychrome met kralen geborduurde stof werden gedragen door hooggeplaatste leden van de Bamileke samenleving. De met kralen versierde stoffen panelen worden bekroond door een tiara van vlechtwerk, versierd met zoömorfe symbolen, afgezet met textiel. Bij de begrafenissen van bepaalde krijgers zwaaide de drager met de oren en simuleerde de aanval van de olifant, het dier dat dit masker symboliseerde.
Een beetje onsamenhangende delen. De Bamileke samenleving kende verschillende inwijdingsverenigingen, waaronder de mwola en de komiyo, dit zijn de genootschappen waaruit de mannen kwamen die gemachtigd waren om deze maskers te dragen.

Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap ...

Dubbele rituele klok Bamileke Kwifoyn
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Gong Bamileke

Wapens, sieraden, munten, metalen voorwerpen zijn onlosmakelijk verbonden met traditionele Afrikaanse kunst. Metallurgie wordt nauw geassocieerd met de oprichting mythen in vele Afrikaanse culturen, zoals smeden die koningen (Zaïre), de hamer aambeeld is het symbool van de macht onder de Luba. Cult accessoires, metaal legering gongs, sommige zeer ingericht, nemen op een breed scala van vormen. Deze dubbele gong, in zijn eenvoud, was een heilig instrument en het embleem van een van de vele mannelijke samenlevingen van de mensen van Grassland, de Kwifoyn , waarvan het hoofdkwartier grensde aan het koninklijk paleis. Het tinkelen van houten eetstokjes op hol metaal luidde het begin van ceremonies in: communicatie met de bovennatuurlijke wereld, voorouders, goden, zou kunnen worden ...


Zie het blad

250,00  175,00

Bamileke hoofdtooi
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke hoofdtooi

Weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst.
Ernstige Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, dit exemplaar heeft een fuschia veren rand.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig frame ...


Zie het blad

180,00

Bamileke vederhoofdtooi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Hoofdtooi

De weelderige Bamileke hoofdtooi in Afrikaanse kunst.
Een prestigieuze Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, met een felgekleurde veren versiering.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig ...


Zie het blad

Verkocht

Bamileke N  Ketuok relikwie beeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bamileke standbeeld

Deze gebeeldhouwde figuur ("N'Kétuok"), die een mannelijke voorouder belichaamt met een groot eivormig hoofd en een dik, gedrongen postuur, werd in hout gesneden en vervolgens bedekt met een nu gebarsten laagje klei.
In de rug werd een holte uitgehouwen voor gebruik als reliekhouder.
Bij de Bamiléké zoals bij andere etnische groepen, getuigden kunstvoorwerpen van de plaats van hun eigenaar in de samenleving. Zo varieerden de materialen en vormen van de voorwerpen naar gelang van de sociale status. De Bamiléké koning, ook wel fon genoemd, die garant stond voor de vruchtbaarheid van de grond en de bescherming van zijn onderdanen, werd niet als sterfelijk beschouwd. Daarom was zijn begrafenis een vreugdevol feest, waarbij de fon zich gewoon fysiek terugtrok, maar nog ...


Zie het blad

Doe een bod.

280,00

Bamileke Ceremoniële Kruk / Bamum "Kuo koko"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Bamileke Stoel

In de Afrikaanse kunst tonen de Bamiléké hun knowhow door het gebruik van veelkleurige kralen.
Deze monoxyle zitting, genaamd r-mfo ch de Bamum, bestaat uit een karyatidische zoömorfe basis en figuur ter ondersteuning van het zitplateau. De luipaard vormt een terugkerend motief omdat het koninklijke kwaliteiten symboliseert. Bovendien, eenmaal gedood, de katachtige huiden en tanden terug naar de koning. Deze prestigeattributen speelden een rol in rituelen. Een basisstructuur is gesneden in hout en vervolgens bedekt, boven een doek van rabane, met een rooster van geïmporteerde parels en curies, een oude munt geassocieerd met rijkdom.

In het grensgebied van Nigeria, de noordwestelijke provincie kameroen, het grasland bestaat uit verschillende etnische groepen: Tikar, ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal