Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Luba:

De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika, gevestigd in de streek van Lualaba, net als de Hemba en de Songye. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een afscheiding van de etnische groep Songhoy, onder leiding van Ilunga Kalala, die de oude koning Kongolo liet sterven, die sindsdien wordt vereerd in de vorm van een python. In de 16e eeuw stichtten zij een staat, georganiseerd in gedecentraliseerde stamhoofden, die zich uitstrekte van de Kasaï-rivier tot het Tanganyikameer. De hoofdsteden bestrijken een klein gebied zonder echte grenzen, en omvatten ten hoogste drie dorpen.


Luba/Hemba fetisj uit Kasai
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Hemba beeldje

Dit Afrikaanse kunstbeeldje, Hemba of Luba Nkisi, verbeeldt een mannelijke voorouder, staande op één been. Fluweelzachte patina, plaatselijk beschadigd. Minimale scheuren.

De Hemba vestigden zich in het zuidoosten van Zaïre. Eens onder de heerschappij van de Luba, beoefenen deze boeren en jagers voorouderverering door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden toegeschreven. De beelden singiti werden door de fumu mwalo bewaard en geëerd tijdens ceremonies waarbij offers aan hen werden gebracht. Naast het gezag van de erfelijke stamhoofden speelden geheime genootschappen, mannelijke zoals de bukazanzi , en vrouwelijke, de bukibilo , een grote rol binnen de clan.

(Bron: "Trésors d'Afrique, Musée de Tervuren)


Zie het blad

290,00

Luba/Zela uilen masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Luba masker

Dit Afrikaanse kifwebe (pl.bifwebe) masker, versierd met strepen, dat een nachtelijke roofvogel voorstelt, verscheen in gezelschap van een rond kifwebe masker dat voorzien was van een volumineuze raffiakraag die de danseres verborg. De uil symboliseert magie bij de Luba.
Deze maskers werden opgevoerd tijdens verschillende tradities: investituren, begrafenissen, en riten tegen hekserij bij de verschillende inwijdingsgenootschappen. In het oostelijk deel van de Luba-regio vinden belangrijke ceremonies plaats ter ere van de voorouders van de clan, overleden stamhoofden, en de nieuwe maan. Ze hadden zoömorfe maskers die bij de kifwebe dans hoorden. Zij traden op tijdens de rituele ceremonies van het kazanzi genootschap, verantwoordelijk voor de bestrijding van hekserij. Er ...


Zie het blad

280,00

Luba/Songye Lupona kruk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba kruk

Sacraliteit van de gebeeldhouwde stoelen, prestige regalia, in primitieve Afrikaanse kunst . Een kariatide, een naakte vrouwenfiguur, ondersteunt de ronde plaat met haar armen. Het beeld is de "recipiënt van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). Deze kruk genaamd lupona , of kioni, kipona , kiona , volgens de bronnen, vormt het ontmoetingspunt van de soeverein, zijn volk, en beschermende geesten en voorouders, waar verleden en heden symbolisch en spiritueel vermengd zijn. Het was ooit de zetel waarop de koning troonde. De stoelen waren op luipaardvellen gerangschikt toen de nieuwe leider werd ingehuldigd. Pas nadat hij daar gezeten had, kreeg zijn toespraak een koninklijk en goddelijk karakter. Afgezien van deze uitzonderlijke omstandigheden werden de stoelen niet ...


Zie het blad

Verkocht

Luba neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba neksteun

De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes die bestaan uit een kariatidefiguur. De figuren op deze neksteun, die bedoeld was om de complexe hoofdtooi van de eigenaar te bewaren, verwijzen naar de Luba-koningshuizen. Maar de neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op hun plaats begraven. Bruin satijn patina, lichte pigment resten. De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een afscheiding van de etnische groep Songhoy, onder leiding van Ilunga Kalala, die de oude koning Kongolo liet sterven. In de 16e eeuw ...


Zie het blad

150,00

Ondersteuning voor Luba Neck
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Ondersteuning voor Luba Neck

De Luba staat bekend om hun beeldhouwkunst en in het bijzonder hun nek-rusten en krukken opgebouwd uit een cariatid figuur. In dit geval is het een paar naast elkaar. De nek steunen werden ook gebruikt om de hoofden van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, begraven in hun plaats. De figuren van echt genoten die het podium ondersteunen, met een verfijnd kapsel, en belichamen geesten, worden afgebeeld staand. Zwartbruin patina nauwelijks satijn. Base Split frontally.
de Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk in Centraal-Afrika. Hun wieg is de Katanga, meer bepaald de regio van de Lubu rivier, vandaar de naam (Baluba, wat betekent \


Zie het blad

Verkocht

Katanga Handa Croisette
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Munten van brons, zwart ijzer en andere materialen > Katanga valuta

De eerste munten Handa , ook genoemd Lukanu , of koperen crucifixes, de Katanga , of Kruis van Saint Andrew , verschijnen in de 13e eeuw in graftombes in de regio Shaba, op hetzelfde moment als de cainis en p glaspasta, ook gebruikt als betaalmiddel. Hoewel ze in de 18e en 19e eeuw in verband worden gehouden met begrafenis rituelen, waren ze de belasting die de koper producerende regio's verschuldigd waren aan het Lunda-rijk, een gebied dat Katanga, Noord-Zambia en Oost-Angola bestrijkt. Arabische handelaren gebruikten het ook in handelsroutes die zich uitstrekken van Kenia tot Oost-Angola. De Hongaarse etnoloog torday vond dat 3 tot 5 van deze crucifixen variërend van 0,275 tot 2 kg nodig waren om een mannelijke slaaf en 5 tot 10 voor een vrouw te verwerven.
ze werden gebruikt ...


Zie het blad


Verkocht aan 60,00 Zoek een soortgelijk object

Luba/Hemba beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luba beeldje

Knielende vrouwenfiguur, met de uitgeholde kalebas mboko die gevuld was met kaolin , symbool van zuiverheid en de geestelijke wereld, en waarmee de bezoekers van de koning zich uit eerbied zouden insmeren. Volgens P.Nooter stelden deze figuren de echtgenote van de wichelaar voor, waarmee haar belang in het wichelproces bilumbu. werd benadrukt.
De genezers van de habo samenleving en de Mbudye wichelaars gebruikten ze ook.
Volgens sommige Luba hoewel een vrouw, zou zij de eerste Luba-wichelaar voorstellen, en zou zij ook een allegorie zijn van het koningschap, verbonden met de machtige Mbudye samenleving die verbonden is met koninklijke macht. Satijn patina, uitdrogingsscheurtjes.

De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal Afrika. Hun ...


Zie het blad

240,00

Grote Luba dekselcontainer
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Pot Luba

De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun nek-lagers en ontlasting bestaat uit een cariatidische figuur. Ze hebben ook containers van verschillende soorten gesneden. De rituele voorwerpen, charmes en andere fetisjen van de chef-kok werden opgeslagen in dit soort grote kopfafe container met een deksel. Volledig uitgehold, deze sculptuur bestaat uit een bolvormig volume beeltenis van een hoofd waarvan de hoofdtooi vormt de nek. Een touw houdt het deksel op de zijgrepen. Medium bruine patina zeer licht geschuurd. Hoogte op een basis: 54 cm.

De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun wieg is Katanga, met name de Lubu Rivier regio, vandaar de naam (Baluba, wat betekent \


Zie het blad

Verkocht

Katanga croisette valuta
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Munten van brons, zwart ijzer en andere materialen > Luba-munt

De eerste Handa-munten, ook bekend als Lukanu , of koperen kruisen, Katanga-kruisen , of Saint Andrew's kruisen , verschenen in de 13e eeuw in graven in de hele Shaba regio, tegelijk met kaurischelpen en kralen van glaspasta, die ook als betaalmiddel werden gebruikt. Hoewel ze in verband worden gebracht met begrafenisrituelen, waren ze in de 18e en 19e eeuw de belasting die de koperproducerende gebieden verschuldigd waren aan het Lunda-rijk, een gebied dat Katanga, Noord-Zambia en Oost-Angola omvatte. Arabische handelaren gebruikten ze ook op handelsroutes van Kenia naar Oost Angola. De Hongaarse etnoloog Torday ontdekte dat bij de Tetela 3 tot 5 van deze bretels, variërend van 0,275 tot 2 kg, nodig waren om een mannelijke slaaf te verwerven en 5 tot 10 voor een vrouwelijke. Tot in de ...


Zie het blad

Verkocht

Luba Kifwebe Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Luba masker

Semi-bolvormig, gegraveerd met grote ronde motieven, dit Afrikaanse masker heeft gelijkenissen met de Songye maskers. Het had echter niet dezelfde functie. Deze categorie van vrij zeldzame Afrikaanse maskers heten "bifwebe". Ze verschenen op begrafenissen en investituren. Ze traden op tijdens de rituele ceremonies van de vereniging kazanzi , belast met het bestrijden van hekserij. Volgens C. Faïk-Nzuji zou "Bifwebe" (Sing.: kifwebe) volgens C. Faïk-Nzuji u-0022ching death" betekenen. Gedragen met een volumineuze raffia kraag die de danser verborgen, dit masker werd meestal gedanst in het gezelschap van een zoömorfe masker. In de Luba, wit is synoniem met de relatie met de spirituele wereld, door de evocatie van de maan opgeroepen door de cirkelvormige vorm van het object. De randen hebben ...


Zie het blad

Verkocht

Luba Kiteya Beker
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Luba Beker

Figuren die geesten belichamen, in het rond gesneden, omlijsten een cilindrische container mboko. Deze pot was voor kaolien, geassocieerd met zuiverheid en de spirituele wereld. Deze vaten werden gebruikt door verschillende Luba-genootschappen en groepen profeten, meer in het algemeen door de mediums van het waarzeggersgenootschap Kilumbu , Bilumbu , of door de genezers van het Buhabo genootschap. Daarbij werden, individueel of collectief, de geesten van de voorouders door specialisten geraadpleegd. Dit type beker speelde ook een rol bij de investituur van de Luba-koning.
Satijn patina, uitdroging scheurtjes.
De Lubas (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, ...


Zie het blad

390,00

Luba Kipona prestige kruk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba kruk

Heiligheid van gebeeldhouwde zetels, regalia van prestige, in primitieve Afrikaanse kunst. Een kariatide, een vrouwenfiguur die met opgeheven armen staat afgebeeld, ondersteunt het rechthoekige, uit aluminium vervaardigde dienblad. De vrouwelijke figuur is de "receptacle van een overleden soeverein opperhoofd" ( Luba, Roberts). Deze tabouret met de naam lupona, of kioni, kipona, kiona, afhankelijk van de bron, vormt het ontmoetingspunt van de heerser, zijn volk, en de beschermende geesten en voorouders, waar heden en verleden symbolisch en spiritueel met elkaar verweven zijn. In het verleden vormde het de zetel waarop de koning troonde. De zetels werden op luipaardenhuiden geplaatst tijdens de investituur van het nieuwe opperhoofd. Pas nadat hij was gaan zitten, kreeg zijn ...


Zie het blad


Verkocht aan 130,00 Zoek een soortgelijk object

Luba / Zula Kipona stoel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba stoel

Ex-collection Britse Afrikaanse tribale kunst.
Sacraliteit van de gebeeldhouwde zetels, regalia van prestige, in de primitieve Afrikaanse kunst. Een vrouwenfiguur die met wijd uit elkaar staande benen (Zula stijl) het dienblad van een cirkelvormige zitting ondersteunt, vormt de "bak van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). De uitstekende verticuteertekenen die naar de navelstreng toe convergeren, het "centrum van de wereld" dat geassocieerd wordt met de afstamming, getuigen van noties van vruchtbaarheid. Deze kruk met de naam lupona, of kioni, kipona , kiona, vormt volgens de bronnen het ontmoetingspunt van de vorst, zijn volk en de beschermende geesten en voorouders, waar verleden en heden zich symbolisch en spiritueel met elkaar vermengen. Het vormde ooit het ...


Zie het blad

Verkocht

Luba Mikisi beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luba standbeeld

Deze vrouwelijke sculptuur, die een spiritueel medium belichaamt, heeft een geconcentreerde meditatieve fysionomie en een morfologie waarin rondingen elkaar afwisselen. De houding, handen op de borsten, geeft aan dat de geheimen van het koningschap ( de bizila) aan de vrouwen toebehoren door hun rol als politieke en spirituele bemiddelaars. De prominente navel verwijst naar haar rol in het doorgeven van leven.
Bruin patina. Uitdroging scheur.
De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een afscheiding van de etnische groep Songhoy, onder leiding van Ilunga Kalala, die de oude koning Kongolo liet sterven, ...


Zie het blad


Verkocht aan 95,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Luba Shankadi neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba neksteun

DeLuba staan bekend om hun statuaria en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes die bestaan uit een kariatidefiguur en soms een diermotief, de antilope in dit geval.
In dit geval is het een vrouwelijke figuur, de belichaming van het koningschap en de geest van de voorouders, die op het dier rijdt. Antilope hoorns werden ook gebruikt, geladen met magische ingrediënten, in therapeutische riten.
De horens werden ook gebruikt om de hoofden van de overledenen te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op hun plaats begraven. Matte patina.
De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een ...


Zie het blad

Verkocht

Luba Shankadi Kinkondja neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba neksteun

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie. Sommige van de hoofdsteunen, zoals deze, zijn door hun eigenaars in de was gezet, andere niet. De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes, die bestaan uit een kariatidefiguur en soms een diermotief, de duiker zoals hier afgebeeld. In dit geval is het een vrouwelijke figuur, de incarnatie van het koningschap en de geest van de voorouders, die op het dier rijdt. Antilope hoorns werden, geladen met magische ingrediënten, gebruikt in therapeutische riten. Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Grijsbruine matte patina. De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is ...


Zie het blad

150,00

Nkishi Songye/Luba beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Zeldzaam Afrikaans beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) gekampeerd op gebogen poten op een bolle voet, het hoofd zijwaarts gekeerd. De met koeiestront bedekte blik is realistisch weergegeven met halfgesloten ogen, waardoor een dreigende fysionomie wordt geaccentueerd. Dit type figuur werd vervaardigd voor rituele doeleinden in het Songye-Luba grensgebied. Geolied, glanzend patina, gearceerd met zwartbruine tinten.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de ...


Zie het blad


Verkocht aan 190,00 Zoek een soortgelijk object

Luba dierenmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Luba Masker

De oostelijke Loeba's hadden enkele zoömorfe maskers die verband hielden met de kifwebe-dans. Zij traden op tijdens de rituele ceremonies van de Kazachse samenleving, die verantwoordelijk was voor de bestrijding van hekserij. "Bifwebe" (Sing.: kifwebe) zou ook betekenen, volgens C. Faik-Nzuji, "de dood achterna". Gedragen met een volumineuze kraag van raffia die de danser verhulde, werd dit masker meestal gedanst in het gezelschap van een zoömorfisch masker.
Mat patina, scheuren en gaten in de nok. De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn voortgekomen uit een afscheiding van de etnische groep Songhoy, onder leiding van Ilunga ...


Zie het blad

150,00

Luba bekerhouder
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luba standbeeld

Een groot vrouwelijk beeldhouwwerk toont een cilindrische container mboko , die gewoonlijk gevuld was met kaolien, een beeld van zuiverheid en de geestelijke wereld. Deze vaten werden gebruikt door verschillende Luba-genootschappen en groepen profeten, meestal door mediums van het waarzeggersgenootschap Kilumbu , Bilumbu , of door genezers van het Buhabo genootschap. Daarbij werden, individueel of collectief, de geesten van de voorouders door specialisten geraadpleegd. Dit type beker speelde ook een rol bij de investituur van de Luba-koning.
Volgens P. Nooter stelden deze figuren ook de echtgenote van de wichelaar voor, wat haar belang in het waarzeggerijproces bilumbu onderstreept. Volgens sommige Luba zou zij, hoewel een vrouw, de eerste Luba-wichelaar voorstellen, en tevens ...


Zie het blad

750,00

Luba Kifwebe Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Luba Masker

Dit type Afrikaans luba masker met een afgeronde structuur heeft overeenkomsten met de maskers van de Songye. Ze hadden echter niet dezelfde functie. Deze categorie van Afrikaanse maskers worden "bifwebe" genoemd. Ze verschenen bij begrafenissen en investeringen. Afgeschaafde matte patina.
Ze deden zich voor tijdens de rituele ceremonies van de Kazanzi-vereniging, die verantwoordelijk was voor de strijd tegen magie voor kwade doeleinden. "Bifwebe" (Zing.: kifwebe) zou betekenen, volgens C. Faik-Nzuji, "jagen op de dood". Gedragen met een volumineuze raffiakraag die de danser verborgen hield, werd dit masker meestal gedanst in het gezelschap van een zoömorfe masker. Voor de Luba is wit synoniem met een relatie met de spirituele wereld, door de evocatie van de maan die wordt ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Luba Mikisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luba

Deze vrouwelijke beeltenis belichaamt een spiritueel medium. Ze heeft fijne gelaatstrekken en een geconcentreerde meditatieve fysionomie. De houding, handen op de borsten, geeft aan dat de geheimen van het koningschap ( de bizila) aan de vrouwen toebehoren door hun rol als politieke en spirituele bemiddelaars. De prominente navel roept haar rol op in het doorgeven van leven. Bruin patina.
De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een afscheiding van de etnische groep Songhoy, onder leiding van Ilunga Kalala, die de oude koning Kongolo liet sterven. In de 16e eeuw stichtten zij een staat, georganiseerd in ...


Zie het blad


Verkocht aan 130,00 Zoek een soortgelijk object





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100