Dit bronzen beeld, hier geplaatst op een metalen ring, doet denken aan de monolieten, architectonische stenen constructies, van de Kameroense graslanden. Deze gedenkstenen werden voornamelijk voor religieuze en funeraire doeleinden gemaakt. Qua ontwerp en decoratieve motieven die verband houden met rituele markeringen van de stammen, doet het ook denken aan de grafstenen atals van de Bakor, en Ekoi, van de naburige Graslandgebieden, rond de Cross River in Nigeria. Het brons stelt een figuur voor, een voorouder of een mythische held, met een opvallende hoofdtooi. De voorstelling van de vooruitstekende navel benadrukt de afstamming. Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "men", ...
Zie het blad Mambila bronzen buste
Verkocht
Dit type object, Suu of zelfs So genoemd, werd in het noordoosten van Nigeria en in bepaalde groepen in West-Kameroen als betaalmiddel (bijvoorbeeld een bruidsschat) gebruikt. Korrelig roestig patina. Bevolking van Bantoe-oorsprong gevestigd in het zuidoosten van Nigeria, maar ook in de noordwestelijke grens van Kameroen, in de buurt van de Mfunte (of Wuli) van de graslanden, de Mambila ("mannen" in Fulani), die hun levensonderhoud ontlenen aan landbouw en vee, produceerden beelden die de belichaming van de voorouders, geassocieerd met vruchtbaarheid en voorspoed, en helmmaskers voor de ceremonies die het zaaiseizoen afsluiten. De cultusvoorwerpen van de Mambila, gebruikt door de talrijke en machtige initiatieverenigingen, namen ook deel aan therapeutische rituelen en ...
Zie het blad Valuta Suu Mambila
180,00 €
Alsof het een krachtige interne energie beheerst, zijn de opeengepakte schouders en armen van dit beeld geconcentreerd rond een slanke buste die breder wordt naar de buik toe. De benen eindigen in dikke voeten, naar het midden toe gedigitaliseerd. Enorme oncave orbieten, onderstreept door noppen, beslaan het grootste deel van het gezicht. Op de top, een korstige prominence, een aggregaat van rituele elementen. Dikke matte patina met barsten, kaolien en rode oker accenten. Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "men", in het Fulani), die in het noordwesten van Kameroen wonen, een groot aantal maskers en beelden gemaakt die gemakkelijk te herkennen zijn aan hun hartvormige gezichten. ...
Zie het blad Tadep Mambila standbleed
Beeldhouwkunst mambila in Afrikaanse kunst De Mambila ("mannen" in het Fulani), een Bantoevolk dat in het zuidoosten van Nigeria, maar ook in het noordwesten van Kameroen, in de buurt van de Mfunte (of Wuli) van de Graslanden is gevestigd en dat van de landbouw en de veeteelt leeft, hebben standbeelden vervaardigd die voorouders voorstellen en die met vruchtbaarheid en voorspoed worden geassocieerd, alsmede gemaskerde helmen voor ceremonies ter afsluiting van het zaaiseizoen. De dorpshoofden, omringd door de mimin vereniging, waren verantwoordelijk voor de sociale vrede. Mambila cultusvoorwerpen, gebruikt door de talrijke en machtige inwijdingsverenigingen, namen ook deel aan therapeutische rituelen en droegen bij tot de bescherming tegen hekserij die door vrouwen zou worden ...
Zie het blad Mambila Masker
230,00 €
Gemaakt volgens terugkerende canons, hebben deze beelden, die verondersteld worden de voorouders te belichamen, vaak kleine noppen op het hoofd als hoofdtooi, zoals dit enigszins uit het midden geplaatste beeld. Het toont een corpulente figuur waarvan het hoofd is gevat in brede, ronde schouders. De handen komen samen onder het gezicht, dat lijkt te zijn verlengd door een baard, terwijl de hallucinerende blik trance zou kunnen suggereren. De massieve gekartelde poten bootsen het hoekige volume van het achterlijf na. Korstige okergematte patina, plaatselijk schilferig. Scheuren. Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "men", in het Fulani), die in het ...
Zie het blad Mambila Tadep standbeeld
Gebruikt voor therapeutische doeleinden, worden Tadep Mambila gebeeldhouwde figuren vaak afgebeeld met gebogen armen en een driehoekig gezicht naar voren gedragen. Het grote gezicht is hier zeer expressief, de pupillen lijken exorbitant en de figuur steekt zijn tong uit. De buste is ingebed in een dikke massa koorden en vezels. Harsachtige coulures, matte patina. Ondanks hun kleine aantal hebben de 30.000 Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea), die in het noordwesten van Kameroen wonen, een groot aantal maskers en beelden gemaakt. Er is nog steeds een grote productie van terracotta voorwerpen, een teken van de invloed van de oude Sao beschaving verder naar het noorden, richting Tsjaad.
Deze bronzen sculptuur doet denken aan de monolieten, architectonische stenen constructies, van de Kameroense graslanden. Deze gedenkstenen werden voornamelijk voor religieuze en funeraire doeleinden gemaakt. Het doet qua vorm en decoratieve motieven, die verband houden met rituele markeringen van stammen, ook denken aan de atals van de Bakor, en Ekoi, van de naburige Graslanden, rond de Cross River in Nigeria. Het brons stelt een figuur voor, een voorouder of een mythische held, met een opvallende hoofdtooi. De voorstelling van de vooruitstekende navel benadrukt de afstamming. Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "men", in het Fulani), die in het noordwesten van Kameroen ...
Zie het blad Bronzen buste Mambila
Ex-verzameling van Franse Afrikaanse kunst.Gemaakt volgens terugkerende canons, hebben deze beelden, die verondersteld worden de voorouders te belichamen, vaak kleine tenen op hun hoofd als hoofddeksels, zoals deze figuur met horens. Het hoofd is klassiek opgeborgen in de schouders, een ongewone houding, waarbij één hand naar de buste is gekeerd, terwijl de tweede naar de kin wordt gedragen. De massieve gekartelde poten geven het hoekige volume van het achterlijf weer. Gekroesde matte patina, polychrome accenten. Erosies. Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "mannen" in het Fulani), die in het noordwesten van Kameroen wonen, een groot aantal maskers en beelden gemaakt die ...
Zie het blad Standbeeld Tadep Mambila
280,00 €
Deze bronzen sculptuur doet denken aan de monolieten, architectonische stenen constructies, van de Kameroense graslanden. Deze gedenkstenen werden gemaakt voor religieuze en funeraire doeleinden. Door zijn vorm en decoratieve motieven die verband houden met rituele tekens van de stammen, herinnert het ook aan de atals van de Bakor, en Ekoi, van de naburige regio's van de Graslanden, rond de Cross River in Nigeria. Het brons stelt een figuur voor, een voorouder of mythische held, die zijn handen onder zijn mond draagt, vergelijkbaar met gebeeldhouwde tadep figuren van de Mambila. Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "men", in het Fulani), die in het noordwesten van Kameroen ...
Uitgerust met een antropoomorfe tuit, is de bolvormige container bezaaid met peg patronen, die echo die van het kapsel van de mannelijke figuur vormen van de kraag. De patina is verdeeld tussen gele oker en rode oker in een lagere verhouding. Een tweede cirkelvormige opening verschijnt op de rug onder de rug van het schepsel wiens hoofd is in het beeld van de masker suaga die een dier moeilijk te identificeren, hoewel de hond heeft een rol in de vakantie rituelen suaga . Ondanks hun kleine aantal, de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (US mannen" , gelegen in fulani), gelegen in het noordwesten van Kameroen, aan beide zijden van de grens van Kameroen en Nigeria, hebben een groot aantal maskers en beelden gemakkelijk ...
Zie het blad Suaga Mambila Begrafenis Pot
Ondanks hun kleine aantal, de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de " mannen" , in Fulani), geïnstalleerd in het noordwesten van Kameroen, hebben een groot aantal maskers en beelden gemakkelijk herkenbaar aan hun hart-vormige gezichten. Hoewel de Mambila geloven in een creatieve god genaamd Chang of Nama, aanbidden ze alleen hun voorouders. Hun leiders werden begraven op zolders als tarwe omdat ze welvaart moesten symboliseren. Maskers en beelden waren niet te zien door vrouwen. Realiseerd volgens dezelfde kanonnen, deze beelden verondersteld om voorouders belichamen hebben vaak kleine studs op hun hoofd als een kapsel, zoals deze tweekleurige antropomorfe figuur. Een holte doorboord op de buik bevatte ...
Zie het blad Beeldje Mambila Tadep
350,00 €
Een eivormige hoofd met exorbitante ogen overspoeld in een gedrongen buste, handen verzameld voor de buste. Deze Afrikaanse sculptuur met een kleine mollige figuur, die niet gehoorzaamt aan de traditionele kanunniken, werd echter verzameld in Kameroen in 1984. Stro belemmert de dorsale holte waarin waarschijnlijk therapeutische of magische ingrediënten zijn geïntroduceerd. Gemaakt van hout, een dikke, knapperige, gebarsten patina dekt het volledig. Ondanks hun kleine aantal, de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de " mannen" , in fulani), gevestigd in het noordwesten van Kameroen, aan beide zijden van de grens van Kameroen en Nigeria, hebben een groot aantal maskers en beelden gemakkelijk herkenbaar aan hun ...
Zie het blad Fetish Mambila
De Mambila beelden, altijd zeer expressief, verondersteld om de voorouders te belichamen, worden vertegenwoordigd met een hand geplaatst op de kin. Het hoofd, waarop een dierlijk hoofd zich vormt, is klassiek ingekapseld in de schouders, de buste die een uitstekende die door kleurrijke lineaire patronen wordt benadrukt vormt. Massieve benen rusten op de voet blokken zijn gebogen. Dit soort figuren, genaamd Tadep, maakten deel uit van een therapeutische samenleving, Suaga. Rituele voorwerpen werden bewaard op graan zolders versierd met polychrome panelen (baltu). De houten beelden tadep werden buiten geplaatst, waarvan de grootste erin geplaatst werd. Korreligmatte patina. Ondanks hun kleine aantal, de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, ...
Zie het blad Tweekoppige figuur Mambila
Ondanks hun kleine aantal, de 30000 Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, bang, ble, juli, BEA) (de U. S. 0022 mannen ", Fulani), vestigden zich in het noordwesten van Kameroen, hebben een groot aantal maskers en standbeelden gemakkelijk herkenbaar aan hun gezichten in het hart gecreëerd. Hoewel de Mambila geloven in een creatieve God genaamd Chang of NAMA, aanbidden ze alleen hun voor ouders. Net als tarwe werden hun leiders begraven in zolders omdat ze verondersteld werden om welvaart te symboliseren. Maskers en standbeelden waren niet te zien door vrouwen. Dit Zoomorphic beeldhouwwerk belichaamt een genie in het mom van een hybride wezen, gestileerde, Perchedondanks hun kleine aantal, de 30000 Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, ...
Zie het blad Beeldje Mambila
Ondanks hun kleine aantal, de 30000 Mambila (of Mambilla, Mambere, noch, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, bang, ble, juli, BEA) (de " mannen ", Fulani), geïnstalleerd in het noordwesten van Kameroen, creëerde een groot aantal maskers en standbeelden gemakkelijk herkenbaar aan hun hartvormige gezichten. Hoewel de Mambila geloven in een creatieve God genaamd Chang of NAMA, aanbidden ze alleen hun voor ouders. Hun leiders werden begraven in zolders als tarwe omdat ze verondersteld werden om welvaart te symboliseren. Maskers en standbeelden waren niet te zien door vrouwen. gemaakt volgens dezelfde kanonnen, deze beelden verondersteld te belichamen de voor ouders vaak hebben kleine studs op hun hoofden als kapsels. Dit is een gekanteelde Ridge. Waarschijnlijk werden twee monsters ...