Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Hoofdsteun:

De neksteun is een nomadische manier om uit te rusten in de schaduw van baobabs. Het wordt ook gebruikt door vrouwen die hun ingewikkelde kapsels willen behouden terwijl ze slapen. Vaak begiftigd met een mooi patina als gevolg van hun gebruikswijze. Van noord tot zuid, van west tot oost, overal in Afrika vinden we de neksteun.


Luba Hoofdsteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba Headrest

De Luba zijn in het bijzonder beroemd om hun neksteunen en krukjes gemaakt van een kariatidefiguur. Neksteunen die 's nachts hoofddeksels beschermden, werden ook gebruikt om het hoofd van de overledenen te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, in hun plaats begraven. Deze vrouwelijke figuren die de geest van een voorouder belichamen, vidiye, gehurkt met de benen wijd uit elkaar (Zula-stijl), wier hoofden de gebogen prop ondersteunen, vormen de "receptacle van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). Zwartbruin geolied patina.

De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een ...


Zie het blad

150,00

Luba neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba hoofdsteun

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie.
De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes die bestaan uit een kariatidefiguur. De figuren op deze neksteun, die de complexe hoofdtooi van zijn eigenaar moet bewaren, verwijzen naar de Luba-adel. Neksteunen werden echter ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen en soms, volgens Albert Maesen, in zijn plaats begraven. Middelbruine patina geschaafd.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een afscheiding van de Songhoy etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo doodde, die ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Chokwe of Lwena neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luena neksteun

Het is een Afrikaans tribaal beeldhouwwerk, een Afrikaans meubelstuk dat de volumineuze traditionele hoofdtooien moet bewaren, en valt op door zijn dierenmotief en oranje patina.

Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwe deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later namen de Chokwe de door interne conflicten verzwakte hoofdstad van de Lunda over en droegen zo bij tot de ontmanteling van het koninkrijk. De Chokwe hadden geen gecentraliseerde macht maar eerder grote stamhoofden. Het waren deze chefschappen die kunstenaars aantrokken die hun vaardigheden ...


Zie het blad


Verkocht aan 100,00 Zoek een soortgelijk object

Ondersteuning voor Luba Shankadi-hals
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba hoofdsteun

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.

De Shankadi's behoren tot de luba-groep, en hebben dezelfde verenigingen en structuren. Hun overwegend realistische beeldhouwwerk wordt gekenmerkt door spectaculaire kapsels, een glad oppervlak, en kleinere onderste ledematen. Het "cascade" kapsel illustreert een van de verschillende gevlochten composities die in de jaren 1800 in Zaïre in de mode waren en die de sociale status van de drager benadrukten. De vrouwelijke beeltenis symboliseert het Luba-koningschap en de belangrijke rol van de vrouw daarin. Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Plaatselijk afgesleten donkerbruine geoliede patina.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een ...

Neksteun Luba Shankadi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Neksteun Luba

Ex-collectie Duitse Afrikaanse kunst.

De Luba staan bekend om hun verfijnde beeldhouwwerken en zijn vooral bekend om hun neksteunen en krukken die bestaan uit een kariatide figuur. De zittende, omhelzende figuren, waarvan één op de knieën van de tweede, staan symbool voor de Luba-koningin. De neksteunen die de hoofdtooien 's nachts beschermen, werden ook gebruikt om de hoofden van de overledenen te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, begraven in hun plaats. De figuren belichamen de geest van een voorouder, vidiye, en hebben een trapsgewijs Shankadi-stijl kapsel. Warm bruin patina, resterend oker inlegwerk. De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal Afrika. Hun wieg is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu rivier, vandaar de naam (Baluba, wat ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Figuratieve rugleuning Dengese
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Ndengese rugleuningsteun

Belgische Afrikaanse kunstcollectie. Deze zeer fijn gebeitelde rugleuning stelt een figuur voor, vrouwelijk zo lijkt het, waarvan de benen naar achteren komen om op de rug te rusten, de voeten op de grond rustend, een slinger vormend met de gebogen bovenkant.
De uitlopende hoofdtooi, vaak met een hoorn erop, is kenmerkend voor de hoofdtooien van de Totshi-hoofden die tot de ikoho-vereniging behoren en roept bijzondere spreekwoorden op. Het symboliseert respect, intelligentie en volwassenheid. Talrijke littekens zijn over het hele lichaam getraceerd. Bruin glanzend patina. Zeer lichte scheuren aan de bovenkant.
De Ndengese, een Centraal-Afrikaans volk dat zich in Kasai heeft gevestigd, naast de Kuba, vormen een van de clans die afstammen van een gemeenschappelijke ...


Zie het blad

490,00

Figuratieve neksteun Chokwe, Lwena
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Tschokwe neksteun

Afrikaanse tribale sculptuur, een Afrikaans meubelstuk dat niet alleen bedoeld was voor ritueel gebruik, maar ook om de volumineuze traditionele hoofdtooien van zijn eigenaars te bewaren. Deze neksteun onderscheidt zich door zijn dierenmotief en zijn gladde goudbruine patina. De Chokwe en hun buren in Angola produceerden een verscheidenheid aan zetels en hoofdsteunen met zoömorfe motieven voor hoogwaardigheidsbekleders. Schaafwonden.
De Chokwe, die zich tot de 16e eeuw vreedzaam in Oost-Angola vestigden, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwe deze nieuwe sociale en politieke input nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later namen de Chokwe de hoofdstad ...


Zie het blad

180,00

Ethiopische neksteun met handvat
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Ethiopische neksteun

Onder de elementen van traditioneel Oost-Afrikaans meubilair, is dit type Afrikaanse neksteun begiftigd met een donker glanzend patina. De slanke vormen en de driehoekige steun geven het, hoewel afgeleid van traditionele Afrikaanse kunst , een eigentijds ontwerp.
Meer dan tachtig etnische groepen in Ethiopië hebben verschillende neksteunen voor individueel gebruik vervaardigd, yagerteras, of "kussens van mijn land" of "Boraati" ("morgen jij") genoemd.
Na verloop van tijd werd de realisatie complexer tot ze echte kleine meesterwerken van beeldhouwkunst werden, maar ze werden ook individuele objecten van prestige en macht, geplaatst op familie- of collectieve altaren. Deze voorwerpen waren oorspronkelijk bedoeld om de uitgebreide kapsels van hun eigenaar (man of vrouw) ...


Zie het blad

180,00

Pende Caryatid Stoel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Pende Kruk

Verminderde grootte voor dit persoonlijke meubilairvoorwerp waar de voet de vorm van een vrouwelijk cijfer in een knielende positie aanneemt. Volgens Marc Léo Félix zijn er echter maar weinig zetels van hoogwaardigheidsbekleders, omdat ze met hun houders begraven zijn. Het gezicht hier presenteert de beroemde look "zanze" met halfgesloten ogen die te vinden zijn op de hangende maskers. Donkere patina schuurde.

De zaad wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de zich vestigden aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, werden bedrukt op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit de maskers Mbuya, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, hebben een ...


Zie het blad

140,00

Luba Shankadi neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Shankadi neksteun

De Luba zijn bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes die bestaan uit een kariatidefiguur en soms een diermotief, de koppoter zoals hier.
In dit geval is het een vrouwelijke figuur, de belichaming van het koningschap en de geest van de voorouders, die op het dier rijdt. Antilope hoorns werden, geladen met magische ingrediënten, gebruikt in therapeutische riten.
Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Grijsbruine matte patina.
De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit ...


Zie het blad

Verkocht

Boni Ethiopië neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Ethiopië neksteun

Onder de traditionele Oost-Afrikaanse meubelen heeft dit type Afrikaanse neksteun een glad en glanzend mahonie patina. De zuivere lijnen en de zacht gebogen steun geven het een verfijnd ontwerp, hoewel het een product is van traditionele Afrikaanse kunst. Meer dan tachtig etnische groepen in Ethiopië hebben diverse neksteunen voor individueel gebruik vervaardigd, yagerteras, of "kussens van mijn land" of "Boraati" ("morgen jij") genoemd.
Uitdroging scheuren. In de loop der tijd, naarmate de vervaardiging complexer werd en zij echte kleine meesterwerken van beeldhouwkunst werden, werden zij ook individuele voorwerpen van prestige en macht, geplaatst op familie- of collectieve altaren. Deze voorwerpen waren oorspronkelijk bedoeld om de uitgebreide kapsels van hun eigenaar (man of ...


Zie het blad

Verkocht

Toposa handvat hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Toposa neksteun

Afrikaanse kunst bij het Turkanavolk
Dit is een Oost-Afrikaanse bevolkingsgroep die voornamelijk leeft in het noordwesten van Kenia in een heet en droog gebied ten westen van het Turkanameer, maar ook in Ethiopië en in mindere mate in Zuid-Soedan.

Dit prestigieuze voorwerp was bedoeld om de complexe hoofdtooi van de eigenaar te bewaren, die tevens zijn sociale status aangaf, maar het werd ook als krukje gebruikt. Sommige van hen, uitgerust met handgrepen, vergezelden individuen tijdens hun reizen, zoals bij de jacht of de bewaking van vee. Bij de Mandari in Zuid-Soedan doen de mannen hun neksteunen af als ze ouder worden en geven ze die aan jongere mensen om het hen comfortabeler te maken. Deze heeft een gedraaid metalen handvat. < Deze heeft een gedraaid metalen handvat. ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon Tellem neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Tellem neksteun

Het dagelijks gebruik heeft deze sober gemaakte neksteun, die dankzij zijn geringe afmetingen zijn eigenaar vergezelde op zijn reizen, gesleten en mat gemaakt.
Het zuidelijke deel van het plateau dat uitkijkt op de Bandiagara-klif wordt sinds de 10e eeuw bewoond door de Tellem en de Niongom. Vervolgens werden zij in de 15e eeuw verdreven door de Dogon, die vluchtten voor de Mande. De Tellem vormen de voorouders van de Kurumba van Burkina Faso.
Het beeldhouwwerk van de Dogon is niet gemakkelijk te onderscheiden van dat van de Tellem en evenmin van dat van de Niongom, omdat in de loop der eeuwen wederzijdse invloeden te zien zijn geweest. Een herhaling: de figuren met de armen boven het hoofd geheven, in een aanroepende houding.

De Afrikaanse stambeelden ...


Zie het blad

Doe een bod.

240,00

Luba Shankadi hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba hoofdsteun

br>
De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes gemaakt van een kariatidefiguur. De vrouwelijke beeltenis die de Luba-royalty symboliseert, hier met een ceremoniële kalebas in de hand, heeft een trapsgewijze shankadi-hoofdtooi. Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Satijnachtig patina.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een afscheiding van de etnische groep Songhoy, onder leiding van Ilunga Kalala, die de oude koning Kongolo liet sterven. In de 16e eeuw stichtten ...


Zie het blad

Verkocht

Luluwa, Lulua hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Lulua hoofdsteun

Een bijzonder creatief ontwerp onderscheidt de antropomorfe voet van deze neksteun. Het hoofd van de figuur, dat uitsteekt boven het lichaam, is in feite naar voren verschoven en ondersteunt de plaat waarvan het verlengstuk op de nek leunt; de volumineuze voeten brengen het geheel in evenwicht. Donkere patina met mahonie accenten, glanzend.
Het is in het zuiden van de Democratische Republiek Congo dat de Lulua , of Béna , uit West-Afrika zich vestigden. Hun sociale structuur, gebaseerd op kasten, is vergelijkbaar met die van de Luba. Zij vervaardigden weinig maskers, maar vooral beeldjes van voorouders die de ideale krijger voorstellen, mulalenga wa nkashaama, evenals het opperhoofd van het Luipaardgenootschap en mbulenga beeldjes die verband houden met ...


Zie het blad

Verkocht

Pokot Kenya bezaaide hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Hoofdsteun Kenia

Deze monoxyle hoofdsteun of "droomsteun", een gebruiksvoorwerp uit het dagelijkse Afrikaanse leven en een uiting van traditionele Afrikaanse kunst, is voor de stammen van Kenia een kussen dat tijdens de slaap uitgebreide hoofddeksels moet bewaren. Het is ook een voorwerp van prestige, bedoeld om de status van de gebruiker te verhogen. Bij de Turkana worden ze als huwelijksgelofte aan de toekomstige echtgenote aangeboden, en bij weigering aan de man teruggegeven. Bij de Pokot zijn zij het geschenk dat de ceremonies van de overgang naar volwassenheid markeert.
Hoofdsteunen zijn vaak gestileerd in de vorm van een dier, omdat vee van het grootste belang is voor de herdersstammen van Oost-Afrika.
Deze beelden vergezellen hun eigenaars bij feestelijke gelegenheden.
...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Rungu/ Holoholo statief nekpers
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Rungu hoofdsteun

Drie poten ondersteunen de rechthoekige bovenkant van deze Afrikaanse hoofdsteun versierd met twee gelijkaardige bustes. De glanzende houten bovenkant is mahonie terwijl de beeldjes een donker patina hebben. Zeer lichte erosie. Stam van de Tabwa groep, de Rungu zijn gevestigd in een gebied tussen de D.R.C. (Democratische Republiek Congo), Zambia en Tanzania. Onder invloed van de naburige Lubas en Bemba vervaardigden de Rungu prestigieuze voorwerpen voor hoogwaardigheidsbekleders, krukjes, kammen, lepels en scepters, vaak versierd met figuren van paren of tweelingen. Hun koning, genaamd mwéné tafuna , woont in Zambia. Een vrouwenvereniging, Kamanya , heeft poppen zoals die van de Tabwas.


Zie het blad

150,00

Kuba dubbele hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Kuba nek ondersteuning

Binnen de figuratieve sculptuur van de Kuba, de prestigieuze objecten in het bezit van leden van de kuba koninklijke familie en de perifere groepen, Bushoong en Dengese, zijn altijd versierd met gegraveerde motieven, parallelle lijnen, kruisen, en damborden. Dezelfde geometrische patronen, echter, sieren objecten voor onverschrokken gebruik, zoals deze hoofdsteun. Donker satijnen patina.
Het Koninkrijk Kuba werd opgericht in de 16e eeuw door de belangrijkste stam Bushoong die nog steeds wordt geregeerd door een koning, en waarvan de hoofdstad was Nshyeeng of Mushenge.Meer dan twintig soorten tribale maskers worden gebruikt onder de Kuba of " mensen van de bliksem, met betekenissen en functies die variëren van groep tot groep. Rituele ceremonies waren een kans om decoratieve kunsten ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Bena Lulua hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Bena Lulua hoofdsteun

Een bijzonder creatief ontwerp onderscheidt de antropomorfe voet van deze neksteun. Enorme voeten balanceren het geheel. Glanzend mahonie patina. De Lulua, of Bena Lulua, vestigden zich vanuit West-Afrika in het zuiden van de Democratische Republiek Congo. Hun sociale structuur, gebaseerd op kasten, is vergelijkbaar met die van de Luba. Zij vervaardigden weinig maskers, maar hoofdzakelijk voorouderbeelden die de ideale krijger, mulalenga wa nkashaama, voorstelden, evenals het opperhoofd van het Luipaardgenootschap en mbulenga-beeldjes die verbonden waren met de geesten van de natuur. Ondanks de poging van Kalamba Mukwenge aan het einde van de 19e eeuw om de traditionele culten uit te roeien door ze te verbranden, bleef het religieuze systeem bestaan, zoals de Tshibola ...


Zie het blad

Verkocht

Ondersteuning voor Yaka-hals
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Yaka hoofdsteun

Dit type neksteun met de naam musaw of m-baambu, bewaard in slaapkamers, maakt deel uit van het Afrikaanse stamkunstwerk waarin de persoonlijke rituele charmes van matrilagale leiders en gezinshoofden zijn verwerkt om hun prachtige stamhoofdtooien te behouden. Deze vogel zou een verwijzing zijn naar de ooievaar. Sommige van deze sculpturen hadden magische ladingen ingebracht in discrete holtes. Satijnbruin patina.
Hiërarchisch en autoritair, samengesteld uit formidabele krijgers, werd de Yaka maatschappij geregeerd door stamhoofden die het recht op leven en dood hadden over hun onderdanen. De jacht en het daaruit voortvloeiende prestige zijn vandaag de dag de gelegenheid voor de Yaka om zich te beroepen op de voorouders en hun toevlucht te nemen tot rituelen met behulp van ...


Zie het blad

Verkocht

Turkana Kenia nek steun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Kenia nek steun

Afrikaanse kunst bij de Turkana
De Turkana zijn een Oost-Afrikaanse bevolkingsgroep die voornamelijk in het noordwesten van Kenia leeft in een hete, dorre streek ten westen van het Turkanameer, maar ook in Ethiopië en in mindere mate in Zuid-Soedan.

Oost-Afrikaanse neksteunen zijn beroemd en gewaardeerd om hun strakke, minimalistische esthetiek. De strakke lijnen maken het mogelijk zowel de algemene vorm als de eenvoudige maar opmerkelijke details te waarderen.
Het stuk bestaat uit drie poten waarop een licht gebogen bovenblad rust dat in het midden versmald is. Metalen inlegwerk vormt decoratieve patronen die de ronding benadrukken.
De patina is een gladde gouden mahonie kleur.


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100