Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Jarres, amphores, pot, matakam:

Kleipotten zijn nauw verbonden met het dagelijkse leven van de Afrikaanse bevolking. De nogal heterogene pasta, gemaakt van het materiaal van modderige vijvers en rivieren, maakt de vervaardiging mogelijk van voorwerpen met dikke wanden, zoals kruiken. De kruiken, vaak van hout, zijn bedoeld om offergaven, geneeskrachtige planten of waarzeggende gris-gris in te doen.


Mangbetu terracotta vaas
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Terracotta, kruik, amfoor, graf urn > Jarre Mangbetu

Een bolvormig lichaam dat door een vrouwelijk hoofd wordt overwonnen dat volgens de vaten van de etnische groep wordt gestileerd bevestigt de elegantie van mangbetu aardewerk, symbool van vruchtbaarheid. De motieven gegraveerd op het oppervlak echo van de traditionele littekens. Het werk van keramiek, in West- en Centraal-Afrika, wordt in de meeste gevallen uitgevoerd door vrouwen, vrouwen van smeden. De Mangbetu vrouwen, die ook mandenmakerij geproduceerd, blonk uit in deze kunst.
In het bos in het noordoosten van Zaïre heeft het Koninkrijk Mangbetu zich uitgedrukt door middel van architectonische werken die indruk maakten op Europese bezoekers in de 19e eeuw. Hun meubels, wapens, versieringen en beeldhouwen waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. Het Mangbetu ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Jarre Boa/Mangbetu
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Boa container

Een vaas met een mensenhoofd met grote oren aan de hals. De zijkanten van het vat zijn versierd met een reeks ingekraste motieven die vrouwelijke attributen voorstellen. Bruin slip met roodachtige highlights. Schaafwonden. Verwant aan de Mangbetu en de Zande, bewonen de Boa de savanne in het noorden van de Democratische Republiek Congo. Hun antropomorfe figuren werden waarschijnlijk gebruikt in het kader van rituelen ter bestrijding van de hekserij van de ndoki samenleving. Zij zijn bekend om hun masker met oversized oren, geperforeerd als de oorschelpen van de oostelijke Boa, de "bavobongo". Het gaf de drager ervan een indrukwekkend voorkomen, geaccentueerd door het contrast van de kleuren. Het Afrikaanse kunstmasker kpongadomba van de Boa werd besteld door het opperhoofd kumu ...


Zie het blad

140,00

Ngeende Kuba antropomorfe beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Ngeende Beker

Ex-Duitse Afrikaanse kunst collectie.
Voor de hoogwaardigheidsbekleders van de Kuba-groepen werden verschillende vormen van palmwijnkommen gesneden, waarvan de versiering de kwaliteiten van hun eigenaars moest verheerlijken. De wijn werd tweemaal per dag gewonnen uit voor dit doel aangeplante raffiapalmbomen en per kopje verkocht. Glanzend zwart-bruin patina.
Onder de clans kuba , produceerden de Ngeende een overvloed aan prestigieuze beeldhouwwerken, soms bestemd voor naburige groepen. Volgens de overlevering kwamen de Ngeende, die zouden afstammen van de mythische voorouder Woot, uit het noorden van de Sankuru-rivier. Na door een Bushoong koning te zijn verslagen, sloten zij zich in de 16e eeuw aan bij het Kuba koninkrijk. Zij produceerden een groot aantal maskers ...

Lele melkcontainer
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Lele pot

Net als hun Kuba-buren hebben de Lele een grote verscheidenheid aan gebeeldhouwde voorwerpen en sculpturen voor dagelijks gebruik, zoals dit bolvormige cefalomorfe vat met een tuit voor melk. De lichte asymmetrie van de gelaatstrekken verleent dit voorwerp een kinderlijke lieflijkheid. Donkere matte patina. Zwart metalen voet: 15/15 cm.
De Lele, buren van de Tschokwe en de Pende, leven in het westen van het Kuba koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven. Hun samenleving, geleid door een " nymi" koning, bestaat uit drie klassen, de Tundu of oorlogshoofden, de Batshwa ("zij die het Tundu-gezag verwerpen") en de Wongo genoemd naar de naburige etnische groep. De ...


Zie het blad

190,00

Pende Beker
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Pende Beker

Diep uitlopende kom met een dik handvat, gebruikt voor rituele plengoffers tijdens traditionele ceremonies of voor het drinken van palmwijn. Satijnzwarte patina, uitdrogingsscheurtjes, erosies.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de realistische Mbuya-maskers, die om de tien jaar worden geproduceerd, een feestelijke functie en belichamen verschillende personages, waaronder het opperhoofd, de wichelroedeloper en zijn vrouw, de prostituee, de bezetene, enz... De maskers van de ...


Zie het blad

190,00

Kuba Gevlochten Doos
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mand

Ronde doos van mandenmakerswerk, met een in elkaar grijpend deksel. In het dichte, uitgebreide weefwerk zijn bepaalde geometrische patronen verwerkt die ontleend zijn aan de scarificatie, ook te zien op shoowa raffia textiel. De binnenrand van het deksel ontbreekt. De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten, gemaakt voor de hogere rangen van hun samenleving. De Lele leven in het westen van het Kuba koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij had als middelpunt een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.

Bron: Kuba, ed. ...


Zie het blad

150,00

Jarre Mangbetu terracotta
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Terracotta, kruik, amfoor, graf urn > Mangbetu Aardewerk

Deze keramische vaas, waarvan de conische hals zorgvuldig wordt benadrukt door opeenvolgende ribben, en waarvan de reguliere bolvormige lichaam is versierd met een decoratieve fries, bevestigt de elegantie van mangbetu producties. Het werk van keramiek, in West- en Centraal-Afrika, wordt in de meeste gevallen uitgevoerd door vrouwen, vrouwen van smeden. De Mangbetu vrouwen, die ook mandenmakerij geproduceerd, blonk uit in deze kunst. Zwarte patina gespikkeld met geschuurde lichte gebieden.
In het bos in het noordoosten van Zaïre heeft het Koninkrijk Mangbetu zich uitgedrukt door middel van architectonische werken die indruk maakten op Europese bezoekers in de 19e eeuw. Hun meubels, wapens, versieringen en beeldhouwen waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. Het ...


Zie het blad

Verkocht

Gesneden beker Kuba Lele
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Lele beker

Deze met geometrische motieven versierde cefalomorfe beker behoort tot de prestigieuze voorwerpen van de Kuba-groepen en heeft een handvat. Glanzend patina. Beschadigde bovenste contouren. Uitdroging scheur.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde voorwerpen bemoeilijkt, aangezien beide groepen dezelfde iconografie ...


Zie het blad

180,00

Chokwe vijzel en stamper
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Tschokwe pot

Cilindrische pot, delicaat gebeiteld met decoratieve motieven, bestemd voor het mengen van pigmenten voor therapeutisch, cosmetisch of ritueel gebruik. Glanzend patina ingelegd met rode oker, opmerkelijk zacht oppervlak. Een gevlochten riem verbindt de antropomorfe stamper met de vijzel. De Tschokwe, van Bantoe-cultuur, hadden zich gevestigd in Oost-Angola, maar ook in Kongo en Zambia. Na verschillende allianties vermengden zij zich met de Lunda die hen leerden jagen. Hun sociale organisatie beïnvloedde ook de Tschokwe samenleving. De Tschokwe overheersten echter de Lunda, waarvan het koninkrijk aan het einde van de 19e eeuw werd ontmanteld. De olifanten van de streek werden bejaagd voor het vlees, maar ook voor het ivoor, dat bestemd was voor de verkoop, niet voor het brede scala ...


Zie het blad

240,00

Tabwa beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Tabwa cup

Ex Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Prestigieus object gebruikt bij rituele ceremonies, deze beker heeft een voet met een fijn gedetailleerde vrouwelijke buste, en evenwichtige verhoudingen. De lange vlecht van het teken vormt het handvat van de vaas (inheemse restauratie op deze plaats). Verwant met de Luba, beelden de Tabwa en de bevolkingsgroepen die hen omringen, over het algemeen het lichaam in zijn geheel af. De ingekraste motieven van de Tabwa zijn geen eenvoudige versieringen maar gecodeerde boodschappen die verwijzen naar geloof en herkomst.
Heterogeen patina in de bruine tinten. Afgeschuurde gebieden. De Tabwa zijn een etnische groep die in het zuidoosten van de DRC leeft. Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, verenigden zij zich rond ...


Zie het blad

Verkocht

Doos van orakels Gbékré sé Baoulé
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Baule doos

Afrikaanse wichelarij.
Gestemd voor een praktijk die vandaag de dag nog steeds in gebruik is in de Baule-regio in het zuidwesten, bestaat het voorwerp uit een mediterende voogdijfiguur, zichtbaar in meditatie, leunend tegen een ronde schaal met een tierelier. Een muis, die beschouwd werd als de boodschapper van de godheden van de aarde, woonde in het onderste compartiment van het voorwerp en de opeenvolgende rangschikking van de elementen die hij bewoog, werd gelezen als een antwoord op de vraag die aan de wichelaar werd gesteld. Het stuk heeft ook een draagriem. Een metalen plaat, gedeeltelijk gescheurd, ligt op de bodem van de doos. Donkerbruin korrelig patina, gedeeltelijk gesleten.

Ref: Mathilde Buratti , "Doosjes gebruikt voor waarzeggerij door muizen".

Urhobo antropomorf reliekhouder
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Urhobo reliekhouder

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst Deze reliekhouder in de vorm van een personage vertegenwoordigt Owedjebo, de stichter van de voorvader, vergezeld door zijn vrouw en hun kind. Het maakt deel uit van de beschermbeelden van Eherhe-clan Agbon. De beelden zijn tweekleurig zwart / wit om de kracht van de voorouderlijke figuur te symboliseren. Op het hoofd dragen zowel het personage als de kleine zijfiguren een hoofdtooi in de vorm van een hoed, symbool van hun hoge rang. Er zit een dikke laag kaolien op het lichaam en het gezicht. De lijnen, en in het bijzonder de mond, contrasteren sterk door de toevoeging van donker pigment. Een kleine voordeur opent naar een tandvormige holte waarin sporen van relikwieën te zien zijn.

Kuba Beker
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kuba Beker

Overvloed aan decoratief houtsnijwerk in Afrikaanse Kuba-kunst.
De zijkanten van de beker zijn versierd met een brede fries imbolo bestaande uit in elkaar gevlochten geometrische patronen ontleend aan de scarificatie, ook herhaald op shoowa raffia textiel. Er werden verschillende vormen van bekers gesneden waarvan de versiering de kwaliteiten van hun eigenaars moest verheerlijken. Satijnachtig patina.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij plaatste in haar midden een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.
Deze werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van het koninkrijk en van de Bushoong chieftaincy, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven die voortkwamen uit ...


Zie het blad

150,00

Kuduo Akan ceremoniële pot uit Ghana
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kan Kuduo

De Ashanti, Asante , beheerste de kunst van verloren was gietijzer, kopermetaal heilig en beschouwd als inferieur aan goud, om rituele en prestige objecten te produceren, zoals de Kuduo messing die bedoeld waren, naast de opslag van goudpoeder, voor binnenlandse en cult-royals. Offers en offers werden soms aan hen toegeschreven. Het podium op het deksel van dit kuduo roept het leven aan het hof, muzikanten omringen de koning beschut onder de koninklijke parasol kyiné, de laatste wordt geassocieerd met de beschermende boom gyedua . De chef werd vergezeld door deze paraplu in al zijn reizen. De decoratieve motieven rond de omtrek zijn echter afgeleid van islamitische tradities. Gouden patina met grijsgroene inleg.

De Ashanti een van de etnische groepen in Ghana (voorheen "), van ...

Bronzen Dogon-doos
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bronzen Dogon

Ex-verzameling van Franse Afrikaanse kunst.

De veelvuldige voorstellingen van ruiters in de Afrikaanse kunst van de Dogon van Mali verwijzen naar hun kosmogonie en complexe religieuze mythen. Een van de Nommos, voorouders van de mensheid, herrezen door de scheppergod Amma, daalde af naar de aarde gedragen door een ark gemetamorfoseerd in een paard. De muren zijn versierd met allegorische decoratiemotieven, zoals friezen van golfjes en bladmotieven. Het geheel heeft een goudbruine patina.
( Dogon , Huib Blom) De missie Dakar-Djibouti van 1931, onder leiding van Marcel Griaule, had tot taak de riten van deze in de streek van de kliffen van Bandiagara gevestigde bevolkingsgroep grondig te bestuderen. De Dogon zouden zijn samengesteld uit verschillende volkeren die er hun ...


Zie het blad

Verkocht

Kuba Lele gebeeldhouwd gesneden
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kuba Beker

Onder de prestigieuze voorwerpen, deze beker met zijn contouren gebeeldhouwd met vier gezichten in hoog reliëf en gegraveerd met geometrische motieven. De met littekens gemarkeerde gezichten herinneren aan de kenmerken van de grote Kuba-koninklijke maskers. Mat oppervlak bedekt met tukula pigmenten, rode oker.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben ...


Zie het blad

240,00

Chokwe antropomorfe beker
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Tabatière Tschokwe

Deze tabaksvijzel, voorzien van zijn stamper, werd onder meer gebruikt bij rituelen voor ajimu geesten waarbij rook gebruikt moest worden. De gebeeldhouwde figuren doen denken aan vrouwelijke maskers mwana pwo die in verband worden gebracht met vruchtbaarheid en vruchtbaarheid. Glanzend patina in de schaduw.
. Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwe deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later namen de Chokwe de door interne conflicten verzwakte hoofdstad van de Lunda over en droegen zo bij tot de ontmanteling van het koninkrijk. De Chokwe hadden geen gecentraliseerde ...


Zie het blad

290,00

Beeld figuratieve kopje Gbene Koro
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Koro

Antropomorf beeldhouwwerk bestaande uit een voorouderfiguur in frontale houding, waarvan de buik een vat vormt voor bier of palmwijn tijdens rituele ceremonies. Het gezicht, dat gehelmd lijkt te zijn, is ongewoon. Gecoat met een fluweelzachte zwarte patina, een breuk in een arm moest worden hersteld. Erosies. Volgens sommige auteurs dronken er twee mensen tegelijk uit (Arts of Nigeria, A. Lebas). Het was in het noordelijk deel van het Nigeriaanse binnenland dat de Koro zich vestigden, naast de Waja, Mama, Hausa, en Dakakari. Vooral bekend om hun maskers versierd met rode abruszaden die de voorouders belichamen, gebruiken zij dit soort rituele offerbekers ook bij begrafenissen , tijdens offers en gemaskerde ceremonies.


Zie het blad

390,00

Kuba Bushoong Wijsheidsmand met deksel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mand

Ex Italiaanse Afrikaanse tribale kunst collectie.
Onder de regalia die de status van de hoogwaardigheidsbekleders symboliseren, is dit mandje van wijsheid, dat zijn oorsprong vindt in de mythologie rond Woot, een van de insignes van de koning nyim en van de hoogste notabelen. Het is ingelegd met parels, kauri's, fijn gebeitelde en gehamerde koperen bladeren en illustreert de artistieke verfijning van de kuba. Kleine gebreken rond de basis. Uitdroging scheuren.
De Kuba en de stammen die tussen de rivieren Sankuru en Kasaï zijn gevestigd, met inbegrip van de Bushoong en de Dengese die eveneens van de Mongo groep afstammen, staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten die voor leden van de hoge rangen van hun samenleving zijn vervaardigd. Verscheidene Kuba-groepen ...

Gbékré Baule muis oracle box
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Waarzeggerij vak

Ex Franse Afrikaanse kunst collectie.
Bestemd voor een praktijk die nog steeds in gebruik is in het zuidwesten van de Baule-streek, bestaat het voorwerp uit een bemiddelende voogdijfiguur, zichtbaar in meditatie, rustend op een ronde schaal. Het deksel is gegraveerd, en een cirkelvormig fries versiert het onderste deel van het bakje. Een muis, die beschouwd werd als boodschapper van de godheden der aarde, woonde in het onderste compartiment van het voorwerp en de opeenvolgende rangschikking van de elementen die hij bewoog, werd gelezen als antwoord op de vraag die aan de wichelaar werd gesteld. Geschaduwd bruin patina.
Mathilde Buratti, "De Muizen Divinatie Dozen."
In de 18e eeuw, verenigd onder één vaandel, werd het Akan-volk volgens de legende door koningin Aba Pokou ...


Zie het blad

Verkocht

Luba Kiteya Koninklijke Figuratieve Beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Luba Beker

Ex-collectie van Afrikaanse kunst uit Corsica.
Twee figuren die geesten belichamen omcirkelen een cilindervormig vat mboko , dat gewoonlijk gevuld was met kaolien, het beeld van zuiverheid en de geestelijke wereld. Deze vaten werden gebruikt door verschillende Luba-genootschappen en groepen profeten, meer in het algemeen door de mediums van het waarzeggersgenootschap Kilumbu, Bilumbu, of door de genezers van het Buhabogenootschap. De geesten van de voorouders werden individueel of collectief geraadpleegd via specialisten. Dit type beker speelde ook een rol bij de investituur van de koning luba.
Mooi satijnbruin patina, uitdrogingsscheurtjes.
De Lubas (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100