Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Benin herdenkingshoofd in brons
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Benin herdenkingshoofd

De Afrikaanse kunst van Benin wordt beschreven als hofkunst omdat het nauw verbonden is met de koning, bekend als de Oba. De traditie van bronzen hofvoorwerpen uit het koninkrijk Benin gaat terug tot de 14e eeuw. De paleisaltaren waren bekroond met hoofden, beelden, uitgesneden ivoren slagtanden, bellen en staven. Ze werden gebruikt om een ​​oba te herdenken en om in contact te komen met zijn geest. Deze late sculptuur, die doet denken aan die gemaakt toen de koningin stierf, heeft een koningin-moeder van Benin genaamd de Iyoba, wiens nek is omringd met meerdere kettingen van koraalkralen. Haar hoge kapsel bestond ook uit een netwerk van parels die aan weerszijden van haar gezicht vielen. Na de geboorte van de toekomstige koning werd de koningin "verwijderd" van de macht en kon ze niet ...


Zie het blad

Verkocht

Kuba Gevlochten Doos
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mand

Ronde doos van mandenmakerswerk, met een in elkaar grijpend deksel. In het dichte, uitgebreide weefwerk zijn bepaalde geometrische patronen verwerkt die ontleend zijn aan de scarificatie, ook te zien op shoowa raffia textiel. De binnenrand van het deksel ontbreekt. De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten, gemaakt voor de hogere rangen van hun samenleving. De Lele leven in het westen van het Kuba koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij had als middelpunt een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.

Bron: Kuba, ed. ...


Zie het blad

65,00

Luba / Zela zoömorfe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Luba masker

In de zuidoostelijke regio van Katanga, rond de jaren zestig, sneden de Zela, lang onderworpen aan de Lubas wiens gebruiken en riten ze leenden, dierenmaskers, zoals de Lubas en de Kundas . In 1970 onderging het bedrijf kifwebe een transformatie die gepaard ging met nieuwe maskers. In de groepen Zela en Kundas werd dit type masker echter gemanifesteerd tijdens seculiere theatrale ceremonies met verhalen. Mat patina met polychrome highlights. Slijtage en scheuren.
De Zela, voorheen onderworpen aan de Luba en daarna aan de Lunda's, hebben een groot deel van hun gebruiken en tradities overgenomen. Gevestigd tussen de Luvua-rivier en het meer van Kisalé, zijn ze tegenwoordig georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-origine. Ze vereren een oerpaar dat vaak ...


Zie het blad

175,00

Luba / Zela zoomorf masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Masque Zela

In het zuidoosten van Katanga, rond de jaren 1960, hebben de Zela's, die lange tijd onderworpen waren aan de Lubas, aan wie zij hun gebruiken en riten ontleenden, dierenmaskers gebeeldhouwd, naar het voorbeeld van de Lubas en de Kundas. In 1970 onderging de kifwebe-samenleving inderdaad een gedaanteverandering die gepaard ging met nieuwe maskers. Bij de Zela- en Kundas-groepen werd dit type masker echter gebruikt bij profane theatrale ceremonies waarin verhalen werden opgevoerd. Matte korrelige patina. Oude restauraties van een oor en de contour.
Ooit onderworpen aan de Luba en vervolgens aan de Lunda's, namen de Zela's veel van hun gewoonten en tradities over. Zij zijn gevestigd tussen de Luvua-rivier en het Kisalé-meer en zijn thans georganiseerd in vier stamhoofden onder ...


Zie het blad

175,00

Figuratieve kam Luba
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kam Luba

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
De Afrikaanse tribale kunst bewijst ons eens te meer dat elk alledaags voorwerp een artistieke ondersteuning kan worden. Het decoratieve aspect van een object is immers nooit zijn intrinsieke functie. In de Afrikaanse kunst kan elk alledaags voorwerp worden omgevormd tot een meesterwerk met behoud van zijn bruikbaarheid. De grote rol van vrouwen in het politieke leven van het koninkrijk wordt geïllustreerd door de herhaling van het vrouwelijke motief in de Luba-kunst. Deze laatste, die opviel door zijn prestige en kwaliteit, had dan ook grote invloed op de naburige groepen. Deze kam wordt bekroond door een beschermende beeltenis die een politieke en spirituele tussenpersoon belichaamt, een rol die wordt gespeeld door vrouwen in het ...


Zie het blad

90,00

Igbo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Igbo masker

Sobere versie van het Igbo-masker geassocieerd met de geest van een jong meisje. De hoofdtooi bestaat uit drie vlechten in een verticaal boeket. De littekens zijn hier discreet, in de kolf en in arcering op het voorhoofd. Licht gebrek aan de omtrek, schaafwonden.
De Igbo's leven in het bos in het zuidoosten van Nigeria. Ze slaagden erin een diep gevoel van individualiteit te combineren met een even sterk gevoel van verbondenheid met de groep.
Het dorp is de belangrijkste sociale eenheid, de kleinste is de uitgebreide familie. Elk dorp heeft een hoge mate van autonomie en staat onder het gezag van het oudste stamhoofd.
De religie van de Igbo omvat enerzijds de god Chuku, de allerhoogste schepper, die als almachtig, alwetend en alomtegenwoordig wordt beschouwd, en anderzijds ...


Zie het blad

150,00

Ogbodo enyi Igbo-Izzi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Igbo masker

Dit type hybride Afrikaans masker genaamd ogbodo enyi wat "geest van de olifant" betekent, verwijst naar de kracht en het uithoudingsvermogen van de majestueuze dikhuid. Dankzij zijn uitzonderlijke eigenschappen wordt de olifant geassocieerd met een symboliek van politieke en spirituele macht.
Deze maskers zijn herkenbaar aan hun atypische vormen in projectie. De bovenkant van het masker heeft een gebeeldhouwd hoofd.
Tweekleurige patina. Uitdroging scheurt.
In het noordoosten van de Igbo-regio werden deze maskers alleen gedragen door mannen tijdens jaarlijkse festiviteiten, waaronder het New Yam-festival, die ze op hun hoofd droegen en ze naar snelle eenzame dansen zwaaiden.


Zie het blad

390,00

Kissi stenen standbeeld
Afrikaanse kunst > Monoliet, megaliet, cross river, afrikaanse kunst > Kissi stenen

Ex.Jacques Anquetil collectie "Afrika, de handen van de wereld" door J. Anquetil, ed. Zonne-energie ) door Jacques Anquetil , Afrikaanse kunstverzamelaar, oorspronkelijk acteur, toen begonnen met weven onder de Dogon, auteur van verschillende boeken.
Onder de stammen die in Sierra Leone wonen, aanbidden Mende en Kissi, voornamelijk rijstboeren, stenen beelden uit het Sapi-koninkrijk. Deze laatste strekte zich tot in de 16e eeuw uit van Guinee tot Liberia. De Temné organiseerden zich in chiefdoms onder leiding van een opperste leider. De ragbenle of mneke samenleving, verantwoordelijk voor ...


Zie het blad

390,00

Vrouwelijk figuur Mangbetu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mangbetu standbeeld

Afrikaanse Mangbetu-kunst.
Lichaamsschilderingen en scarificaties, opgeroepen door geometrische traceringen, lopen door het gezicht en het lichaam van dit personage van primitieve kunst. Er worden zeer grote oren waargenomen, evenals een extrusie van de pupillen, die waarschijnlijk verband houdt met de trance die door de mediumnische aanroepingen wordt teweeggebracht. De waaiervormige tribale haardracht is kenmerkend voor die van de Mangbetu-vrouwen: van jongs af aan werden de kinderen met behulp van raffiabanden op de schedel gedrukt. Later "breidden" de jonge vrouwen hun haar aan rieten strengen en brachten een hoofdband aan op het voorhoofd om het haar uit te trekken en dit bijzondere kapsel te produceren dat de verlenging van het hoofd accentueert. De ouden noemden beli deze ...


Zie het blad

Verkocht

Lega Bwami masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Binnen de Léga organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Deze individuen, ook wel Warega genoemd, leven in op zichzelf staande dorpen omringd door palissaden, meestal op de top van heuvels. De rol van chef, kindi, wordt bekleed door de oudste man in de clan, die de hoogste moet zijn. Net als bij andere bosstammen jagen en ruimen mannen op, terwijl vrouwen cassave verbouwen. Maatschappelijke erkenning en autoriteit moesten ook individueel verdiend worden: de chef had zijn selectie te danken aan zijn hart (mutima), goed karakter, intelligentie en ...


Zie het blad

90,00

Luba Kruk
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba Kruk

Britse Afrikaanse kunstcollectie.
Sacraliteit van gebeeldhouwde stoelen, prestigieuze regalia, in primitieve Afrikaanse kunst. Een gehurkte vrouwenfiguur met wijd uit elkaar staande benen (Zula-stijl), die de bovenkant ondersteunt met een ronde zitting, vormt de "vergaarbak van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). De prominente littekens die samenkomen in de richting van de navel, "centrum van de wereld" geassocieerd met de afstamming, getuigen van noties van vruchtbaarheid. Deze kruk genaamd lupona, of kioni, kipona, kiona, afhankelijk van de bronnen, vormt het ontmoetingspunt van de soeverein, zijn volk, en de beschermende geesten en voorouders, waar verleden en heden symbolisch en spiritueel met elkaar vermengen. Het vormde ooit de zetel waarop de koning troonde. ...


Zie het blad

150,00

Zande Azan beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Zande beeldje

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Afrikaanse kunst heeft twee soorten Azande-beelden: Kudu-beelden, met een hoogte tussen 30 en 50 cm die voorouders vertegenwoordigen, en Yanda-beelden van 10 tot 20 cm, in dierlijke of menselijke vorm, met een apotropische rol, tentoongesteld tijdens de waarzeggerijrituelen tijdens de rituelen van de Mani samenleving. Gestileerde, geometrische structuur voor deze Yanda-figuur gedragen door gespreide benen. Duidelijke matte patina.
Vroeger aangeduid onder de naam "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, vestigden de stammen, gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, zich vanuit Tsjaad, op de grens van de RDC (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de mens begiftigd met twee zielen, waarvan er ...


Zie het blad

Verkocht

Pende Giwoyo Masker, Kiwoyo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pendemasker

Genaamd Kiwoyo met de Eastern Pende, Giwoyo ch die van het Centrum, dit Afrikaanse masker nog steeds met zijn accessoires en uitgebreid met een kin riem werd gedragen in een pet over een zachte hoed, tumba . De meeste maskers van de Centrale Pende, gebeeldhouwd door de dansers, werden gedragen gekanteld op het voorhoofd, te zien in profiel. Oorspronkelijk geassocieerd met de overledene liggend op zijn luier, dit masker werd geassocieerd met begrafenis rituelen. Tegenwoordig neemt hij deel aan rustige en feestelijke ceremonies. De spendents wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de zich vestigden aan de oevers van de Kasai rivier stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, werden bedrukt op hun grote tribale ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Suku Kiteke
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fetish Suku

Ex-Britse Afrikaanse tribale kunstcollectie.

Een gehurkte houding voor dit personage ondersteunt met zijn handen een imposant hoofd met een dikke stompe neus, die doet denken aan een boze geest met de naam kiteke. De vreemde cilindrische oren zijn ook een opvallend kenmerk. Bij de naburige Kongo-clans roept de naakte, gehurkte houding, sondama , een noodactie op, waarbij de vijanden op bovennatuurlijke wijze worden aangevallen. Glanzend patina. Uitdroging scheuren. Snijwonden aan een voet. De etnische groepen Suku en Yaka, die geografisch zeer dicht bij elkaar liggen in het zuidwesten van de Democratische Republiek Congo, hebben dezelfde sociale en politieke structuur en vergelijkbare culturele gebruiken. Zij kunnen alleen van elkaar worden onderscheiden door hun stilistische ...


Zie het blad

150,00

Kumu, Komo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kumu masker

Onder primitieve kunst maskers, werd dit Afrikaanse masker genaamd Nsembu geproduceerd in man-vrouw paren, en werd gebruikt door de vereniging van waarzeggers Nkunda binnen de clans die in het noorden van de Ituri-regio wonen.
Dit voorbeeld onderscheidt zich door het onverwachte geometrische reliëf met de neus. Het platte vlak is bezaaid met polychrome stippellijnen, die verwijzen naar de dierenwereld en de patronen die de lichamen sieren tijdens inwijdingsrituelen.
Mat patina. Uitdrogingsscheuren en schaafwonden.
Hoogte op voet: 35 cm.
De Kumu, Bakumu, Komo, leven voornamelijk in het noordoosten en in het centrum van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo. Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, ...


Zie het blad

190,00

 Kumu, Komo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kumu masker

Rond en verfraaid met raffia, is dit masker grotendeels uitgehold op ooghoogte, neusgaten en mond onder een massief voorhoofd. De kaak vormt een lichte uitstulping.
Onregelmatig gespikkeld oppervlak. De Kumu , Bakumu, Komo, leven voornamelijk in het noordoosten en in het centrum van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo. Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, begiftigd met soortgelijke verenigingen: de Mbole, de Yela, de Lengola en de Metoko. Ook hun artistieke productie vertoont grote overeenkomsten met die van de Metoko en de Lengola. Hun waarzeggerij maskers werden tentoongesteld tijdens de sluitingsceremonie van de initiatie en besnijdenis van de jongeren van de nkunda samenleving. Het is inderdaad in de Maniema-regio ...


Zie het blad

190,00

Armband Abagan Fon
Afrikaanse kunst > Sieraden, ornament > Armband Fon

Prestigieuze ornamenten van Afrikaanse kunst
Deze fon zilveren armband werd, zoals de naam al aangeeft, door het dorpshoofd op de arm gedragen. Het is inderdaad etymologisch gezien de betekenis van de naam "abagan", "aba" betekent arm en "gan" betekent chief. Deze set bestaat uit kettingen die een centraal ornament verbinden, waarbij een kalebasachtig motief wordt omlijst door hoorns. Cirkelvormige uitsparingen verfraaien de armband. Het Fon is momenteel gevestigd in een deel van de Republiek Benin dat het Koninkrijk Dahomay wordt genoemd. Volgens de legende heeft een prinses van Yoruba afkomst dit koninkrijk voor de 17e eeuw geschapen.


Zie het blad

70,00

Luba neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba neksteun

Belgische Afrikaanse kunstcollectie
De Luba staan ​​bekend om hun beeldhouwwerken en in het bijzonder hun neksteunen en krukken bestaande uit een kariatidefiguur. De Afrikaanse figuren die deze neksteun sieren en die de complexe hoofdtooi van de eigenaar moeten behouden, verwijzen naar Luba-royalty. Maar neksteunen werden ook gebruikt om de hoofden van overledenen te ondersteunen en soms, volgens Albert Maesen, op hun plaats te begraven. Bruin satijn patina, lichte pigmentresten. De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze werden geboren uit een afscheiding van de Songhoy-etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning ...


Zie het blad

110,00

Beeldje Baule Waka sona
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Baoulé

Beeld "Waka -Sona", "est van hout, red. Het is waarschijnlijk een cijfer dat tot de categorie Blolo bia . . De donkerbruine patina is glanzend, uitgedund door de slijtage op de reliëfs. Lange spleet.
Twee soorten beelden Waka-Sona worden inderdaad geproduceerd door de baoulé in het rituele kader: die roepen een assid oussou, zijn van de aarde, en maken deel uit van een reeks beelden bedoeld om te worden gebruikt als een medium instrument door de Komiaanse waarzeggers, de laatste wordt geselecteerd door de geesten asye usu om de openbaringen van het hiernamaals te communiceren. Het tweede type beelden zijn de echtgenoten van het hiernamaals, man, Blolo bian of vrouw, de blolo bia .
Een zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit ...


Zie het blad

180,00

Cephalomorphic cup Kuba Lele
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba cup

Deze met geometrische motieven versierde cefalomorfe kom behoort tot de prestige-objecten van de Kuba-groepen en heeft een handvat. Satijnachtig patina.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde voorwerpen bemoeilijkt, aangezien beide groepen dezelfde iconografie gebruiken, bestaande uit gezichten met uitgebreide kapsels en ...


Zie het blad

100,00

Luba Shankadi Kinkondja neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba neksteun

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie. Sommige van de hoofdsteunen, zoals deze, zijn door hun eigenaars in de was gezet, andere niet. De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes, die bestaan uit een kariatidefiguur en soms een diermotief, de duiker zoals hier afgebeeld. In dit geval is het een vrouwelijke figuur, de incarnatie van het koningschap en de geest van de voorouders, die op het dier rijdt. Antilope hoorns werden, geladen met magische ingrediënten, gebruikt in therapeutische riten. Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Grijsbruine matte patina. De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal