Masker met een gezicht bedrukt met een donkere middenstreep, uitgeholde pupillen, en een mond waarin traditioneel gevijlde tanden te zien zijn. Het kapsel bestaat uit vlechten die in schelpen zijn verzameld. Tweekleurig patina. Schaafwonden en erosies. Aanwezig langs de Gabonese kust, braken de Vili zich in de 16e eeuw af van het Kongo koninkrijk en werd het Loango koninkrijk een machtige staat. Nu meestal verstedelijkt, integreren zij niettemin nog traditionele verenigingen, die afhankelijk zijn van voorouderverering, zoals de Mbouiti of de Bieri. Evenals de Kongo-groep produceren zij, om zich tegen hekserij en verschillende plagen te beschermen, een grote verscheidenheid aan magische rituele voorwerpen van het nkisi-type. Hun maskers worden gebruikt door de Ndunga of Djembe ...
Zie het blad Baule Ndoma klein masker
Verkocht aan 200.00 € Zoek een soortgelijk object
Deze Afrikaanse mascotte, een beeldhouwwerk dat portretmascotte of Ndoma wordt genoemd, heeft een kapsel waarop lineaire lijnen de vlechten laten zien. De majestueuze uitdrukking van het gezicht De majestueuze uitdrukking van het gezicht, met halfgesloten ogen, wordt versterkt door de littekens die "ngole" worden genoemd. Oud, afgesleten patina. Deze portretmaskers van de Baule, ndoma, die deel uitmaken van een van de oudste Baule artistieke tradities en vaak een geïdealiseerd karakter voorstellen, hebben de bijzonderheid dat ze verschijnen aan het einde van ceremonies van amusementsdansen.Ze worden, naargelang de regio's, bedwo, ngblo, mblo, adjussu, etc genoemd.... Elk van deze maskers verschilt in haardracht, plaats en keuze van de littekens. Zij treden op tijdens ...
Zie het blad Baule Goli masker
Verkocht
Afrikaans masker "Déanglé", met een dikke gevlochten opsmuk, en wiens dunne gezicht met halfgesloten ogen getuigt van de kwaliteit van Dan-beeldhouwkunst. Mat zwarte patina. Het was na dromen waarin de geesten zich zouden manifesteren dat de maskers werden gebeeldhouwd volgens nauwkeurige aanwijzingen, om door hun verschijningen geëerd te kunnen worden. Dan-maskers, van wisselend vakmanschap, treden meestal op tijdens zeer theatrale entertainmentfeesten waar vrouwen een prominente rol spelen. Het zogenaamde "spottende" masker genaamd Déanglé definieert een ideaal van schoonheid en welwillendheid omdat het is gebeeldhouwd ter ere van jonge meisjes uit het dorp of beroemde mannen. Elk van de maskers had een naam gekoppeld aan zijn functie. Ook gebruikt ...
Zie het blad Dan Déanglé masker
175,00 €
Deze met geometrische motieven versierde cefalomorfe kom behoort tot de prestige-objecten van de Kuba-groepen en heeft een handvat. Satijnachtig patina. De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde voorwerpen bemoeilijkt, aangezien beide groepen dezelfde iconografie gebruiken, bestaande uit gezichten met uitgebreide kapsels en ...
Zie het blad Cephalomorphic cup Kuba Lele
180,00 €
Benen samengevoegd, armen langs het lichaam verstoken van voeten, dit cijfer vertegenwoordigd zittend was gemaakt van terracotta. Het is versierd met vele polychrome decoratieve motieven. Twee totemse clans vormden ooit de kuyu etnische groep, die langs de rivier met dezelfde naam, in het noordwesten van de Volksrepubliek Congo: in het westen dat van de panter, en in het oosten dat van de slang. Een geheime mannelijke vereniging, Ottoté , speelde een belangrijke politieke rol in de benoeming van leiders. De inwijding van de jongemannen eindigde met de openbaring van de slangengod Ebongo vertegenwoordigd in de vorm van een hoofd. De dansen Kibe-kibe die de ceremonie begeleidde, reactiveerde de opeenvolgende stadia van de schepping. De Panther clan had een trommel als embleem. Van ...
Zie het blad Kuyu totemisch cijfer in terracotta
Verzameling Afrikaanse Belgische kunst De frequente voorstellingen van ruiters onder de Dogon van Mali verwijzen naar hun kosmogonie en hun complexe religieuze mythen. Inderdaad, een van de Nommo's, voorouders van mensen, gereanimeerd door de scheppende god Amma, daalde naar de aarde af gedragen door een ark die in een paard was veranderd. Bovendien paradeerde de hoogste autoriteit van het Dogon-volk, de religieuze leider genaamd Hogon, op zijn rijdier tijdens zijn troonsbestijging omdat hij volgens de gewoonte geen voet op de grond mocht zetten. In het gebied van de kliffen van Sangha, ontoegankelijk te paard, droegen de priesters het, terwijl ze hinnikten in verwijzing naar de mythische voorouder Nommo. Oker bruin patina. Dogon smeden vormen een endogame kaste onder de Dogon ...
Zie het blad Dogon Bronzen
Afrikaans gezichtsmasker Makonde geassocieerd met een voorouderlijke geest. Deze sculptuur wordt gekenmerkt door een diep verzonken look die het reliëf van de jukbeenderen en de in de hoogte geplaatste oren benadrukt. Het kapsel vormt een dubbele kuif. Een labret vervormt de bovenlip. Donker satijn patina. Hoogte op voet: 37 cm. De Makonde van Noord-Mozambique en Zuid-Tanzania droegen helmmaskers genaamd lipiko tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan naturalistische vrouwelijke beeldhouwwerken verklaart. Naast de gezichtsmaskers die worden gedragen tijdens mapiko-dansen en ngoma-ceremonies die jonge mensen informeren over de eisen van het huwelijk en het gezinsleven. de Makonde produceren ook lichaamsmaskers met de ...
Zie het blad Makonde masker
170,00 €
Afrikaans masker Makonde belichaamt een voorouderlijke geest, met een gezicht waarvan de lip een labret draagt. De voorouders zouden gemaskerd terugkeren om hun tevredenheid na de inwijding te markeren. De reliëfpatronen verwijzen naar traditionele Makonde-tatoeages en scarificaties. Glad, fluweelachtig, goudbeige patina. Uitdrogingsscheuren, lichte verliezen. De Makonde van Noord-Mozambique en Zuid-Tanzania droegen helmmaskers genaamd lipiko tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan naturalistische vrouwelijke beeldhouwwerken verklaart. Naast de gezichtsmaskers die worden gedragen tijdens mapiko-dansen en ngoma-ceremonies die jonge mensen informeren over de eisen van het huwelijk en het gezinsleven. de ...
Zie het blad Makonde inwijdingsmasker
Verzameling Belgische Afrikaanse kunst. De sloten bestaan uit een verticaal element en een horizontale schuifregelaar. Het oppervlak van het object is gegraveerd met friezen, terwijl bovenaan gebeeldhouwde figuren oprijzen. Plaatselijk lichter geworden bruine patina. De sluitingssystemen van de Soedanese regio's bevatten karakteristieke elementen van de Dogon-kosmogonie, volgens welke de eerste bewoners van het Bandiagara-gebied de rivier overstaken op de rug van een krokodil. De ontwerpen op deuren in Mali zijn bedoeld om indringers, zowel mensen als dieren, ervan te weerhouden binnen te komen. De sloten zijn, net als de deuren, uit hout gehouwen, gekozen in overeenstemming met de functie van het gebouw waarin ze zullen worden gebruikt. Omdat aan elke plant ...
Zie het blad Dogon Slot
De Luba zijn vooral beroemd om hun neksteunen en krukken gemaakt van een kariatidefiguur. Neksteunen die de hoofdtooien 's nachts beschermden, werden ook gebruikt om de hoofden van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op hun plaats begraven. Deze vrouwelijke figuren die de geest van een voorouder belichamen, vidiye, tegenover elkaar gezeten, met elkaar verweven, vormen de "vergaarbak van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). Mooie glanzende patina, schaafwonden. De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze werden geboren uit een afscheiding van de Songhoy-etnische groep, onder leiding van ...
Zie het blad Luba neksteun
Deze prestigieuze kam met een vrouwelijk patroon handvat werd gebruikt om de gevlochten kapsels van de eigenaar vorm. Dit type haarversiering werd geduldig ontwikkeld rond een structuur, die lange uren vereiste. De figuratieve kammen, met figuren en motieven in verband met de kosmos en de mythen van de clan, zijn inderdaad wijdverbreid in heel West- en Centraal-Afrika, waar de kunst van het stylen zijn volle betekenis krijgt. Deze ceremoniële kapsels, of meer gezegd die van het dagelijks leven, markeren het hoofd, de zetel van intelligentie, wijsheid en meditatie. Smooth-gebruikt patina. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Dondo/Kamba, de Yombé en de Kongo vormden de Kongo-groep, onder leiding van koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn ...
Zie het blad Kongo kam
Deze ronde bak, bedoeld voor een praktijk die nog steeds in gebruik is in de Baoulé-regio in het zuidwesten, heeft een deksel en is aan de muren versierd met motieven die muizen voorstellen. Een muis, beschouwd als een boodschapper van de goden van de aarde, leefde in het onderste compartiment van het object en de opeenvolgende rangschikking van de elementen die hij bewoog, werd gelezen als een antwoord op de vraag die aan de waarzegger werd gesteld. Het stuk is tevens voorzien van een draagriem. De metalen plaat onder de doos is zo aangebracht en geperforeerd dat de muizen "in contact staan met de geesten van de aarde, asié". Bruine patina, okerresten, schaafwonden, kleine ongelukjes. Ref.: Mathilde Buratti , “Dozen gebruikt voor waarzeggerij door muizen”.
Zie het blad Baoule Doos
Dit Afrikaanse masker Senoufo, waarvan de oorspronkelijke naam Kpeliye is, wat "masque betekent dat springt", is niemand minder dan de vertegenwoordiging van een voorouder van het geheime genootschap van de Poro. De functie is om ouderen te eren of op begrafenissen te verschijnen. Antropomorfe maskers zouden vooral de geest van de overledene uit zijn woonplaats drijven. Zoomorfe elementen en menselijke figuren combineren hier in een werk van zeer fijn vakmanschap. Hij komt uit de korhogo-regio Ivoorkust en vertegenwoordigt ook twee gezichten.
Zie het blad Masker Senoufo Kpeliye
Verkocht aan 180.00 € Zoek een soortgelijk object
Arm- of enkelband die rond de jaren 50 door de groepen Jonga en Hamba in Congo Kinshasa werd gebruikt voor de betaling van de bruidsschat. (""De perfecte vorm" R. Ballarini, p. 291) Aangepaste basis op aanvraag. In Afrika werden vóór de koloniale periode nooit betalingen in munten gedaan. Er werden transacties gedaan met kauri's, parels, vee, kolanoten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve valuta werden gebruikt tijdens commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar konden ook voorwerpen van parade of werpwapens zijn. In Sierra Leone werden goederen gewaardeerd tegen ijzeren staven, barriferri genaamd. In 1556 merkte de Afrikaan in Djenné Jean-Léon op dat de bevolking ijzer gebruikte om "dingen van weinig waarde" te betalen. De koning ...
Zie het blad Lokoko Armband
Tribal kunst collectie te koop door Jan Putteneers. Rituele consumptie van palmwijn in een individuele beker, Kopa, Koopha, was het voorrecht van de leider van de afstamming of het matrilineaire opperhoofd bij bepaalde ceremonies, zoals een bruiloft. Daarna werd het doorgegeven aan de volgende generatie. Deze verfijnde beker, waarvan het oppervlak gesatineerd is, maakte deel uit van de schat van de regalia, prestigieuze voorwerpen die status symboliseerden en voorbehouden waren aan het stamhoofdschap. Tussen de twee tuiten zijn symbolen in de vorm van grove insnijdingen gegraveerd. Schaduw patina. Soortgelijke modellen, koopha genaamd, werden gebruikt door de Yaka ( Fig.6 p.17 in "Yaka" ed. 5Continents. ). De etnische groepen Suku en Yaka, die gevestigd zijn in een gebied tussen ...
Zie het blad Dubbele Rituele Beker Suku, Kopa
245,00 €
Zeldzaam en oud masker van het hoektandtype, waarvan het midden is bedekt met een roze okerkleurige tint. Bedoeld om tovenaars te ontmaskeren, werd dit type Afrikaans masker uitgehouwen aan de vooravond van ceremonies. De sobere fysionomie was bedoeld om occulte krachten tegen te gaan. Begeleid door woorden, gebaren, dansen en offers, kwam het ook tussenbeide tijdens inwijdingen buiten het zicht van de niet-ingewijden. Mat korrelig patina. Schaafwonden, barsten. Onder de Fang, gevestigd in een regio die zich uitstrekt van Yaoundé in Kameroen tot Ogooué in Gabon, is het uiterlijk van deze maskers over het algemeen bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), in het midden van de nacht, kan angst veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de ngil ...
Zie het blad Fang Masker
Belgische Afrikaanse kunstcollectie De 'ziekte'-maskers Pende Mbangu illustreren, door hun misvormde gelaatstrekken, de patiënt in een epileptische crisis of het gevolg van gezichtsverlamming veroorzaakt door hekserijrituelen. De danser die dit komische masker draagt, draagt een verenhoed gifuatu van parelhoenders, coucal of toerako, of de lumbandu, een kroon van bladeren. Het is ook vaak uitgerust met een bult op zijn rug, wat het gehandicapte uiterlijk van het personage overdrijft. Satijnbruine patina. Schaafwonden, interne splinters. De westelijke Pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke bevolking zich stroomafwaarts van Tshikapa aan de oevers van de Kasai heeft gevestigd. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, ...
Zie het blad Pende Mask
Dit Afrikaanse masker was het voorrecht van de nganga, de priester-vinnaar. Zijn mediumnische capaciteiten, die de Kongo dacht te begunstigen dankzij de inname van hallucinogene stoffen, worden onthuld door de blik op de uitgeholde leerlingen. Dit soort maskers werden ngobudi genoemd in verband met iets angstaanjagend, terroriserends. Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in initiatiefprocessen, werden door fetisjisten gebruikt tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om personen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen wat nu de DRC, Angola en Gabon is. Twee eeuwen later kwamen de ...
Zie het blad Kongo Yombe Masker
Collectie Afrikaanse Belgische kunst. Een oud korrelig oker patina bedekt deze drie Bambara dierensculpturen in zwart ijzer. Het zoogdier is een symbool van vruchtbaarheid en kracht. Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali, in een savannegebied, behoren de Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", zoals de moslims ze hebben genoemd, tot de grote Mande-groep, samen met de Soninke en de Malinke. Voornamelijk boeren, maar ook fokkers, vormen de grootste etnische groep in Mali. De Bambara nyamakala ambachtelijke groepen, meer specifiek de smeden genaamd numu, zijn verantwoordelijk voor het snijden van rituele voorwerpen, begiftigd met de nyama, occulte energie. Met behulp van vuur en magische voorwerpen krijgen ze de rol van genezer en waarzegger. Hun bevoegdheden worden ...
Zie het blad Bambara Strijkijzers
490,00 €
De Ngbaka, Ngbandi en Ngombe dragen een litteken op het voorhoofd dat doorloopt tot over de neusbrug, maar de bijzonderheid van de Ngombe blijft de "v"-vormige keloïden. Dit type masker verscheen in paren tijdens de Ngbandi Gaza inwijdingen. Donkere patina, gekleurde accenten. In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van de Ubangi, aan de oevers van de Lualaba, leven de 120000 Ngombe van de Bantoetaal, geleid door een stamhoofd en een krijgersgenootschap Elombe . Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka waarvan het beeldhouwwerk hun tribale beeldhouwkunst heeft beïnvloed, en verschillende banda groepen. Hun geometrisch uitziende maskers zijn betrokken bij de rituelen van het mani genootschap. Daarnaast vervaardigen zij jachtfetisjen met beschermende doeleinden, en prestigeobjecten ...
Zie het blad Ngbandi, Wangandi masker
190,00 €
ExFranse Afrikaanse kunst collectie. Dit oude Afrikaanse masker deelt een gestreepte neus bergkam met de sculptuur Ngbaka en die van de Ngbandi. Het breidt zich hier op het voorhoofd van een Scarification in het oor uit. De grote banen omringd door een rib lijken te worden gewassen van elke porseleinaarde residu, waarvan sommige blijven diep in het gladde oppervlak van het hout. Haloes Toon wast of contact met vocht. Metaal toont de tanden in de quadrangular mond. Beschadigde lagere randen. In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van Oubangui, aan de oevers van de Lualaba, leef de 120.000 Ngombe , geleid door een leider en een oorlog zoals elombe . Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka wiens beelden heeft beïnvloed hun tribale sculptuur, en verschillende groepen Banda . ...
Zie het blad Ngombe masker