Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Tékétéké Kuyu embleem.
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Tékétéké Kuyu embleem.

Ex Franse Afrikaanse kunstcollectie.
Emblematische figuur bedoeld voor de kibe-kibe,of Ebokita dans (S.Diakonoff) deze stok eindigt in een sculptuur in de rondte voorstellende een personage neergestreken op twee gelijke gezichten, in verband met de mythische voorouder Oso. Het witte gezicht vertoont littekens en de mond vertoont scherpe tanden. Het is bedekt met een klein dier. Het lichaam is ook bedekt met littekens. Lange droogscheuren. Object geleverd met een aangepaste basis. In het verleden waren de Kouyou verdeeld in twee totemclans: de panterclan in het westen en de slangenclan in het oosten. Een geheime mannenvereniging, de Ottoté, speelde een belangrijke politieke rol bij de benoeming van de stamhoofden. De inwijding van jonge mannen eindigde met de openbaring van de ...


Zie het blad

Verkocht

Dan Gunye ge masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

Acteur van de sociale orde, het Afrikaanse masker Dan zou volgens Eberhard Fisher van het vrouwelijke of mannelijke type zijn. In de categorie van zapkei-maskers is dit racemasker, vaak bekleed met rood textiel, hier doorboord met ronde pupillen die grotendeels omringd zijn.
Gevlochten raffia heeft dicht haar en een realistische baard. Mat zwarte patina.
De maskers uitgerust met ronde banen (genaamd gunyeya of gunye ge), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van de set Dan maskers noordelijk en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. De zapkei ge


Zie het blad

175,00

Dan Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

Het Afrikaanse masker genaamd "racing", Gunye ge, acteur van sociale orde onder de Dan, heeft grote oogkassen en biedt regelmatige kenmerken en een vooruitstekende mond. Hij is ook verfraaid met een raffiabaard en een fijn gevlochten kapsel.
Hoogte op voet: 38 cm.
De maskers die zijn uitgerust met ronde banen ( gunye ge), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van de set noordelijke Dan maskers en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. De zapkei ge, ook uitgerust met cirkelvormige banen, zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van branden door te waken over woningbranden. Voor de Dan, of Yacouba, die in het westen van Ivoorkust en in Liberia wonen, zou de "dü" -kracht die de wereld zou bezielen zich manifesteren in de gebeeldhouwde maskers. ...


Zie het blad

170,00

Dan Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

Dit Afrikaanse masker Dan genaamd Déanglé, van een hoge kwaliteit van uitvoering, biedt een fijn gezicht waar de mond, in evenwicht gehouden door een gebogen neus, het opvallende element vormt. Een uitvoerig gevlochten kapsel omlijnt het voorhoofd en de slapen.
Korrelig zwart patina.

Hoogte op voet: 36 cm.
De Dan wonen in het westen van Ivoorkust, maar ook in Liberia. Ook wel Yacouba genoemd, ze hebben een machtige inwijdingsmaatschappij, die van de luipaard. De Dan-maskers, van verschillende ontwerpen, komen over het algemeen voor tijdens zeer theatrale amusementsfeesten waar vrouwen een overheersende rol spelen. Het zogenaamde "spotmasker" genaamd Déanglé definieert een ideaal van schoonheid en welwillendheid omdat het is gebeeldhouwd ter ere van de jonge ...


Zie het blad

175,00

Mumuye Lagalagana beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mumuye beeldje

Dit beeldje van Mumuye, gemaakt door de beeldhouwer rati of zelfs molabaiene, adopteert de traditionele structuur die smalle massa's en gebogen volumes afwisselt, samenvattende gelaatstrekken. Deze beelden lieten niet alleen de regen roepen, maar speelden ook een apotropische en voorspellende rol.
Fluweelachtige patina.
Het beeldhouwwerk dat afkomstig is uit de noordwestelijke regio van het midden van Benoué, van de Kona Jukun tot de Mumuye en tot aan de Wurkun-bevolking, onderscheidt zich door een relatieve afwezigheid van versieringen en een verfijnde stilering. De 100.000 sprekers van de Adamawa-taal vormen een groep genaamd Mumuye en zijn gegroepeerd in dorpen, dola, verdeeld in twee groepen: die van vuur ( tjokwa) met betrekking tot het bloed en de kleur rood, ...


Zie het blad

180,00

Mumuye Iagalagana-standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mumuye-standbeeld

Zeer inventief in ontwerp, dit Afrikaanse beeld geïnspireerd op mumuye schoudermaskers is representatief voor de Centraal-Nigeriaanse beeldhouwkunst. De door labrets opgezette oren worden vertegenwoordigd door ruime napjes, terwijl het hoofd expressieve trekken vertoont. Een kleine borst die aan de buisvormige buste is bevestigd, geeft het vrouwelijk geslacht aan. Geolied, gespikkeld patina. Scheuren.
Het beeldhouwwerk dat afkomstig is uit de noordwestelijke regio van het midden van Benoué, van de Kona Jukun tot de Mumuye en tot aan de Wurkun-bevolking, onderscheidt zich door een relatieve afwezigheid van versieringen en een verfijnde stilering. De 100.000 sprekers van de Adamawa-taal vormen een groep genaamd Mumuye en zijn gegroepeerd in dorpen, dola, verdeeld in twee ...


Zie het blad

180,00

Kongo Bronzen
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Kongo Bronzen

Voorouderfiguur, talisman van individuele bescherming, groene patina ingewreven met roze oker voor een ritueel doel.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep onder leiding van koning Ntotela. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De nganga, beide genezers, hadden de leiding over religieuze activiteiten en bemiddeling met de God genaamd Nzambi door middel van toegewijde figuren. De beschermende figuren van Nkisis zijn gemaakt en opgeladen door de nganga met alle noodzakelijke ingrediënten om verschillende kwalen te bestrijden.
Bron: "The Kôngo gebaar" Ed. Dapper Museum; "Dier" uitg. Dapper Museum; "Art and ...


Zie het blad

250,00

Lega inleidende beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > League beeldjes

Verzameling Belgische Afrikaanse kunst.
Gemaakt van los of ivoor of gesneden in hout, en ontcijferd door de geïnitieerde alleen door de context van hun rituele gebruik, de maskers en beeldjes van de Lega meestal verwezen naar spreuken en gezegden: kleine antropomorfe figuur vrouwelijk, met een hease volume, het is gebouwd op circulaire, gekanteelde benen, en heeft verlaagde armen waarvan de structuur echo's van de onderste ledematen. De traditionele scarificaties die worden gegeven door de punctiform Details, de nek die is omhuld met een groot koppel, het exorbitante uiterlijk, en de goudgele patina die olie zalvingen en gebruik hebben geholpen om te lakken en glans, dragen bij aan Maak van deze munt een voorwerp van uitzondering voorafgaand aan de verordeningen over de ivoorhandel. ...


Zie het blad


Verkocht aan 490.00 Zoek een soortgelijk object

Inleidend beeldje van Bwami Lega
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega Beeldjes

Duitse Afrikaanse kunst collectie.
Kleine gebeeldhouwde figuur zonder armen, wiens spitse kin rust op een eivormige buste. De kenmerken van het gezicht doen denken aan die van lega-maskers bedrukt met kaolien. Plaatselijk geschuurd satijn patina. De Afrikaanse kunst van de Lega, Balega, of zelfs Warega, onderscheidt zich door zijn inwijdingsbeeldjes, ook gemaakt in ivoor, waarvan sommige werden bewaard in een mand die bestemd was voor de hoogste Bwami van verschillende gemeenschappen. Dit type Iginga (Maginga in het meervoud) stamkunstbeeldje was eigendom van de hoge rangen van de Bwami, een geheim genootschap dat mannen toeliet en hun vrouwen, en het besturen van het sociale leven. Deze organisatie was onderverdeeld in inwijdingsstadia, waarvan de hoogste de Kindi was. Na hun ...


Zie het blad

140,00

Lega Sakimatwematwe beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

De Afrikaanse kunst lega en inwijdingsmaterialen Sakimatwematwe (meerkoppig).
In verband met een spreekwoord uit de Lega, begiftigd met drie gezichten, illustreert deze mannelijke figuur de noodzaak van een holistische kijk op de gebeurtenissen, en dus de voorzichtigheid, wijsheid en onpartijdigheid die daaruit moeten voortvloeien.(Biebuyck 1973) Dit gebeeldhouwde voorwerp, dat toebehoort aan een ingewijde van de Bwami, naast de vele andere die tijdens de inwijdingen worden gebruikt, heeft de vorm van een lichaam zonder armen. De gezichten wijzen naar de vier kardinale punten.
De onderwijzer leidde de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en door nauwkeurige observatie moest de toekomstige ingewijde de min of meer ingewikkelde betekenis ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Hoofdsteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Songye Hoofdsteun

Gevestigd op dikke gebogen poten die rusten op grote voeten, heeft dit beeld een glad, satijnachtig, oranje oppervlak. Gebruikt als kussen om de capillaire opstelling van de gebruiker te behouden, vormt de Afrikaanse neksteun een tribaal object versierd met verschillende iconografieën. Deze zijn gerelateerd aan spirituele krachten waarvan wordt aangenomen dat ze dromen beïnvloeden. Van grote voeten wordt gezegd dat ze territoriaal bezit symboliseren.

De Songye kwamen uit de Shaba-regio in de DRC en vestigden zich tussen de Lualaba-rivier en de Sankuru-rivier in het midden van savanne en bossen. Ze worden bestuurd door de yakitenge en door lokale leiders. Het geheime genootschap van Bwadi biedt echter tegenwicht aan hun macht. Hun mannelijke maskers, met occulte krachten, werden ...


Zie het blad

180,00

Songye Hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Songye Hoofdsteun

Een emblematische kop van het kifwebe-masker, gebeeldhouwd met vaardigheid, ondersteunt de bovenkant van deze neksteun. Dit type masker, verbonden aan de Bwadi Bwa Kifwebe-maatschappij, wordt tijdens inwijdingen gedragen met een lang kostuum en een baard van natuurlijke vezels. Gebruikt als kussen om de haarvaten van de gebruiker te behouden, vormt de Afrikaanse neksteun een stamobject dat is versierd met verschillende iconografieën die spirituele krachten belichamen waarvan wordt aangenomen dat ze dromen beïnvloeden.

Glanzend patina, uitdrogingsscheurtjes.
De Songye kwamen uit de Shaba-regio in de DRC en vestigden zich tussen de Lualaba-rivier en de Sankuru-rivier in het midden van savanne en bossen. Ze worden bestuurd door de yakitenge en door lokale leiders. Het geheime ...


Zie het blad


Verkocht aan 180.00 Zoek een soortgelijk object

Kongo Kruisbeeld
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kongo Kruisbeeld

Ex-Belgische Afrikaanse kunst collectie
Onder de Kongo-leiders aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw nam het kruisbeeld, onder de voornamelijk regalia, de plaats in van een symbool van de macht van het gezag. Een ceremonie tijdens de inhuldiging van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser tijdens een gecodificeerd ritueel uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder een nkangi kiditu ontving. Dit teken van macht, geïnspireerd op oude christelijke crucifixen die in de 16e eeuw door de Portugezen werden geïmporteerd, kon ook een therapeutische functie hebben en, naast verschillende toepassingen, worden gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het object werd onderworpen aan plengoffers. of palmwijn. Het kruis is geen specifiek motief voor de ...


Zie het blad

160,00

Dogon voorouder figuur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon figuur

Figuur opmerkelijk vanwege zijn gestrekte vormen waarlangs lange slanke armen lopen. De nek biedt een draai, waarbij de blik langs de schouder wordt geleid. Enkele anatomische details verlevendigen de buisvormige buste. Het beeld zou de bovenkant van een stok kunnen vormen.
Droge donkere patina, afdruk van lokaal geagglomereerde zwartachtige resten.
Uitdroging scheurt. Hiaten en erosies.
De Dogon-beelden, die voor het grootste deel in opdracht van een familie zijn gebeeldhouwd, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Hun functies blijven echter weinig bekend. Naast de islam zijn de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke culten: de Lébé, gerelateerd ...


Zie het blad

290,00

Mumuye waarzeggerij tablet
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Mumuye tablet

Gebruikelijk object van het type mumuye bestaande uit een tablet met een figuratief motief, dat een drager vormt voor waarzeggerij. Het hoofd biedt traditionele mumuye-criteria: samenvattende kenmerken omlijst door grote uitstekende oren. Het achterste gezicht is geërodeerd. br />De plaat is door een raffia koord verbonden met een antropomorfe stylus.
Hoogte op voet: 47 cm.
Uitdrogingsscheuren.

De Mumuye zijn een weinig bekende etnische groep, ze worden geschat op ongeveer 400.000 individuen. De huidige kennis bevestigt dat deze beelden een zeer belangrijke sociale rol speelden binnen de gemeenschap en werden gebruikt in communicatie met de doden en de geesten, waarzeggerij, voor genezende doeleinden enz. Mumuye-kunst speelt een zeer grote rol in de sociale ...


Zie het blad


Verkocht aan 150.00 Zoek een soortgelijk object

Dan Ceremoniële Lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan Spoon

Alledaagse voorwerpen in Afrikaanse kunst .
Dan tribal art produceert ook gebruiksvoorwerpen en prestigieuze objecten, waaronder de beroemde gesneden houten lepels, Wakemia, die gebruikt worden tijdens feestelijke ceremonies, en door de dorpelingen geschonken aan een bijzonder genereus en ziekenhuis. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd te serveren en zal er vrolijk mee zwaaien tijdens de "gastvrije vrouwendansen". De lepel heeft vaak een antropomorf handvat, in dit geval een verlengde vrouwelijke buste van gebogen, gebogen benen. De cuilleron is versierd met traditionele lichaamsscarificaties. Satijn zwarte patina. Vermist langs de rand.

Voor de Dan van Ivoorkust, ook wel Yacouba genoemd, staan ​​twee zeer verschillende universa tegenover elkaar: die van het dorp, ...


Zie het blad

150,00

Lokoko Armband
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Lokoko Armband

Arm- of enkelband die rond de jaren 50 door de groepen Jonga en Hamba in Congo Kinshasa werd gebruikt voor de betaling van de bruidsschat. (""De perfecte vorm" R. Ballarini, p. 291) Aangepaste basis op aanvraag.
In Afrika werden vóór de koloniale periode nooit betalingen in munten gedaan. Er werden transacties gedaan met kauri's, parels, vee, kolanoten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve valuta werden gebruikt tijdens commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar konden ook voorwerpen van parade of werpwapens zijn. In Sierra Leone werden goederen gewaardeerd tegen ijzeren staven, barriferri genaamd. In 1556 merkte de Afrikaan in Djenné Jean-Léon op dat de bevolking ijzer gebruikte om "dingen van weinig waarde" te betalen. De koning ...


Zie het blad

150,00

Ogoni Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ogoni Masker

Een masker met volle wangen, wijd neergelaten oogleden, zijvleugels die veren oproepen, verlengd door een gebogen, gespleten snavel. De kaak is gearticuleerd, gefixeerd door koorden. Tweekleurig patina, minimale scheuren.
De Ogoni leven langs de kusten van Nigeria, nabij de monding van de Cross-River, ten zuiden van de Igbo en ten westen van de Ibibio. Hun houtsnijwerk varieert van dorp tot dorp, maar staat vooral bekend om hun maskers met scharnierende kaken, zoals sommige Ekpo Ibibio-maskers. Hun maskers werden meestal gedragen bij begrafenissen, festiviteiten rond aanplantingen en oogsten, maar ook meer recentelijk om vooraanstaande gasten te verwelkomen. De acrobatiekdemonstraties gekoppeld aan het feest karikpo, en begeleid door de drum kere karikpo, waren ook een gelegenheid ...


Zie het blad

180,00

Lega Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega Masker

Dit Afrikaanse masker wordt gebruikt tijdens de initiatieriten van de Bwami-samenleving. Deze staat open voor zowel mannen als vrouwen. Het passeren van een rang duidde op het verwerven van een bepaalde individuele wijsheid en moraal. Afgeslepen tweekleurig patina. Kaolien residu. Scherven.
Hoogte op voet: 49 cm.
Binnen de Léga organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de rivier de Lualaba in de DRC. Maatschappelijke erkenning en gezag moesten ook individueel verdiend worden: de chef dankte zijn keuze aan zijn hart (mutima), goed karakter, intelligentie en ...


Zie het blad


Verkocht aan 120.00 Zoek een soortgelijk object

Kuba Gevlochten Doos
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mand

Ronde doos van mandenmakerswerk, met een in elkaar grijpend deksel. In het dichte, uitgebreide weefwerk zijn bepaalde geometrische patronen verwerkt die ontleend zijn aan de scarificatie, ook te zien op shoowa raffia textiel. De binnenrand van het deksel ontbreekt. De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten, gemaakt voor de hogere rangen van hun samenleving. De Lele leven in het westen van het Kuba koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij had als middelpunt een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.

Bron: Kuba, ed. ...


Zie het blad


Verkocht aan 125.00 Zoek een soortgelijk object

Kongo Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Groot masker van het Kongo-type, gesneden in dicht hout, verfraaid met verschillende accessoires. Het gezicht met realistische trekken biedt een glazige blik, verwijzend naar de mediamieke capaciteiten die de Kongo's dachten te prefereren dankzij hallucinogene planten. Het met spijkers ingelegde hoofd herinnert aan de bemiddelende rol van nkisi-beschermende fetisjen. Polychroom patina, klei-aggregaten, schaafwonden.
Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig bij initiatieprocessen, werden gebruikt tijdens genezingsrituelen. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen het huidige DRC, Angola en Gabon. Twee eeuwen later kwamen de Portugezen in contact met de Kongo en bekeerden hun koning tot het ...


Zie het blad


Verkocht aan 150.00 Zoek een soortgelijk object





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal