Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Gouro Zamble masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Zamble masker

br>Verboden, de maskers van het Gyé genootschap, of Dyé, mochten niet door vrouwen worden gezien. Dit Afrikaanse masker, een heilig masker dat een natuurgeest belichaamt en dierlijke elementen combineert die doen denken aan het luipaard en de antilope, is de Zamblé, een mannelijke mythische held. De kleuren zijn nu vervaagd.
Hoogte op voet: 54 cm.
Onder de Mande-groep in het zuiden, in centraal Ivoorkust, aan de oevers van de Bandama, zijn de Gouro in lijnen georganiseerd, en zijn de westelijke buren van de Baoulé die verschillende kenmerken aan hun Afrikaanse tribale kunstcreaties hebben ontleend. Animisten, die sinds de jaren 1950 een familie van maskers gebruiken die verbonden zijn met de dans Zaouli. Inderdaad, zoals de Afrikaanse Goli maskers van de Baule, bestaat ...


Zie het blad

Verkocht

Lega Masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega Masker

Bwami-initiatiemasker, dat het verwerven van een bepaalde individuele wijsheid en moraliteit aangeeft. Dit masker is relatief groot en heeft een afgebrokkeld grijs patina, dat op sommige plaatsen patronen onthult die de littekens tijdens het gebruik oproepen.
Verliezen, schaafwonden.
Binnen de Léga gevestigd op de westelijke oever van de rivier de Lualaba, in de DRC, organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. De rol van chef, kindi, wordt bekleed door de oudste man in de clan, die de hoogste moet zijn. Net als bij andere bosstammen jagen en ruimen mannen op, terwijl vrouwen cassave verbouwen. Maatschappelijke erkenning en autoriteit moesten ook ...


Zie het blad

180,00  144,00

Kongo Lumbu Afrikaans masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lumbu masker

Collectie Afrikaanse kunst Jauregui.
Compositioneel werk met elementen van het Kongo-Lumbu-type. Een zekere sereniteit kenmerkt de Afrikaanse maskers van Gabon. Fluweelachtige matte patina, erosies.

Dit type masker verscheen tijdens de Okuyi-dans en de culten gewijd aan de voorouders, rituele praktijken die met de Punu werden gedeeld. Binnen de groep genaamd Shira, vestigde de Lumbu Loumbu, Balumbu, van Bantoe-oorsprong en afkomstig uit het Congo-koninkrijk, zich aan de kust van Gabon en in de Republiek Congo, in het midden Ogooue. Ze bewaren de beenderen van hun voorouders in reliekschrijnmanden versierd met beeldjes en andere prestigieuze voorwerpen.
Onder de Lumbu is de boyo een lokaal equivalent van de mwiri: hij was verantwoordelijk voor het handhaven ...


Zie het blad

240,00

Mbole Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Mbole Masker

Het Afrikaanse masker Mbole komt in het spel tijdens de begrafenis van Lilwa hoogwaardigheidsbekleders of wordt gebruikt door de smid tijdens besnijdenisrituelen. De ogen en mond zijn in het platte oppervlak gesneden, het voorhoofd en de neus vormen een licht reliëf. Polychroom mat patina.
Hoogte op voet: 44 cm.
De provincie Lualaba had verschillende hechte etnische groepen met vergelijkbare verenigingen. De Mbole en de Yela staan ​​bekend om hun beelden die volgens D. Biebuck opgehangen mannen belichamen, ofika genaamd. De lilwa, een vereniging met dogmatische inwijdingsrituelen, oordeelde en veroordeelde degenen die zich schuldig maakten aan overtredingen van de opgelegde regels, die echter uitzonderlijk bleven. Deze overtredingen varieerden van moord tot overspel tot het ...


Zie het blad

250,00

Kela Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kela Masker

De kenmerken van dit Kela, Yela-masker zijn geconcentreerd in de onderste helft van een gezicht waarin het ruime ronde volume van het voorhoofd opvalt. Brede gekleurde groeven versterken de rondingen. Smalle gerimpelde ogen en een dunne mond contrasteren met een sterke haakneus. Polychroom mat patina. Erosies en scheuren door uitdroging.

De provincie Lualaba had verschillende hechte etnische groepen met vergelijkbare verenigingen. De Mbole en de Yela, Kela, staan ​​bekend om hun beelden die volgens D. Biebuck opgehangen mannen belichamen, genaamd ofika. De lilwa , een vereniging met dogmatische inwijdingsrituelen, oordeelde en veroordeelde tot het ophangen van degenen die zich schuldig maakten aan overtredingen van de opgelegde regels. Deze overtredingen varieerden van moord ...


Zie het blad

250,00

Songye Nkishi fetisjbeeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye-fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (mv. mankishi) met bovenaan een hoorn met de punt. De kracht van de fetisj, volgens de overtuigingen van de Songye, zou worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, metaal en, of, verschillende toevoegingen van materialen, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogd fruit, enz... Prachtig geschaafd licht bruine patina.< br /> Deze beschermende fetisjen voor thuis behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal ...


Zie het blad

160,00

Vrouwelijk standbeeld Nyamwezi
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > standbeeld Nyamwezi

Afrikaanse sculptuur in figuratieve stijl. Sober en zonder ornamenten, beeldt dit beeld een rechtlijnig karakter uit, de armen gestrekt vanaf de buste. Het hooghartige hoofd, dat zich onderscheidt door de breedte van de oren, wordt gedragen door een lange nek. Bruin satijn patina.
De Nyamwezi, Nyamézi, vormen de grootste groep onder de stammen die in het noorden van centraal Tanzania leven. Hun rituele en artistieke productie, die van verschillende origine zijn, hoewel ze dezelfde culturele specificiteiten delen, vertoont bijgevolg zeer verschillende formele aspecten. De cultus van voorouders en leiders, van groot belang binnen hun cultuur, markeerde hun beeldhouwwerken.
De Sukuma en de Nyamézi produceerden beelden die in een statische positie werden weergegeven, waarvan ...


Zie het blad

200,00

Bete / Gouro Tohourou Gezichtsmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Guro Masker

Ex-verzameling Belgische Afrikaanse kunst.
De Bété vormen een volk dat is gevestigd op de linkeroever van de Sassandra-rivier in het zuidwesten van Ivoorkust. Hun maskers, die dicht bij de Kouya en de Niabwa staan, lijken qua ontwerp en functie sterk op elkaar. Deze door de Niabwa geïntroduceerde maskers werden gekerfd met het doel psychologische voorwaarden te scheppen die gunstig zijn voor rituelen. Elk van hen had een geheime naam en materialiseerde de krachten van het woud.  Ter beschikking van het opperhoofd werden zij tentoongesteld tijdens begrafenisplechtigheden of ter gelegenheid van de grote feesten van ontmoetingen tussen verschillende dorpen. Volgens Koré, in "Masques vivants de Côte d'Ivoire", omvatten de Bété-maskers twee soorten: het zangmasker tohourou en het ...

Baule Blolo beeldjes wit
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > "Colon" Baoule

Dit Afrikaanse beeldhouwwerk van een jongeman neemt enkele canons over van de statues baule, bekend als "colon". Het is echter een blolo bian figuur, geassocieerd met de echtgenoot van het hiernamaals. Polychroom patina. Schaafwonden. br> Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baule, in het centrum, de Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw bedrijven net als de Gouro van wie zij rituele cultussen en gebeeldhouwde maskers hebben geleend. Twee soorten beelden worden door de Baoulé, Baulé, geproduceerd binnen het rituele kader: De Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; ...


Zie het blad

160,00

Pende Tundu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Onder de reeks Afrikaanse maskers van Mbuya-initiatie van de Pende, biedt het masker van de "dwaas" of nar, Tundu, misvormde gelaatstrekken onder een gerimpeld voorhoofd dat onbeheersbare emoties kenmerkt.
Iets okerbruin patina. schaafwonden. Hoogte op voet: 44 cm.
De westelijke Pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke mensen zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit nemen de Mbuya-maskers, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, een feestelijke functie aan en belichamen verschillende karakters die moeilijk te onderscheiden zijn zonder hun kostuum, ...


Zie het blad

180,00

Haarspeld Kwéré / Zaramo
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kwere Haarspeld

De Zaramo en de stammen die hen omringen, zoals de Kwéré en de Doé, ontwierpen poppen die over het algemeen geassocieerd worden met vruchtbaarheid, maar waaraan andere deugden zouden worden toegeschreven. Zijn primaire rol wordt gespeeld tijdens de periode van opsluiting van de jonge ingewijde Zaramo. De novice gedraagt ​​zich naar het object als bij een kind, en zal ermee dansen tijdens de slotceremonie van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het "kind" adopteren. Bij de Zaramo wordt dit gebeeldhouwde motief herhaald op de bovenkant van stokken, siert het rituele voorwerpen en komt het zelfs voor op begraafplaatsen.
De vorm is terugkerend, een gestileerd hoofd, bekroond met een dubbele of enkele kuif met daarboven een buisvormige buste zonder armen waarop ...


Zie het blad

105,00

Kongo kruitfles
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kongo kruitfles

Peervormige container met een dop, bedoeld om kruit voor houten geweren te bevatten. Dit zwarte buskruit werd geïmporteerd uit Europa, waardoor het een zorgvuldig bewaard luxeartikel is. Dit poeder, waaraan ook magische deugden werden toegeschreven, vulde vaak de ingrediënten van rituele fetisjen aan en is gegraveerd met decoratieve motieven en zoömorfische figuren. Satijnen patina.
In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grens tussen de huidige DRC, Angola en Gabon. Twee eeuwen later kwamen de Portugezen in contact met de Kongo en bekeerden hun koning tot het christendom. Hoewel monarchaal, had het politieke systeem van Kongo een democratisch aspect omdat de koning feitelijk aan het hoofd van het ...


Zie het blad


Verkocht aan 70.00 Zoek een soortgelijk object

Kongo Solongo beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Solongo beeldje

Kenmerkend voor de Afrikaanse kunst van de Solongo van Angola, een stam van de Kongo-groep, dit soort werk dat een menselijke figuur op de schouders van een seconde voorstelt, werd gebruikt tijdens de riten van de overdracht van bevoegdheden. Ontbreekt aan de basis. Semi-satijn bruin patina.
De Solongo, die bekend stonden om de koloniale markt te voorzien van gesneden ivoren slagtanden, waren de eersten die in de 15e eeuw in contact kwamen met de Portugezen. Hun realistische beeldhouwwerken bestaan ​​uit met spijkers gestoken machtsfiguren, kraamsculpturen, verschillende fetisjen, maskers en prestigieuze voorwerpen. Bron: "het Kongo-gebaar" Ed. Dapper Museum


Zie het blad

180,00

Rungu/ Holoholo statief nekpers
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Rungu hoofdsteun

Drie poten ondersteunen de rechthoekige bovenkant van deze Afrikaanse hoofdsteun versierd met twee gelijkaardige bustes. De glanzende houten bovenkant is mahonie terwijl de beeldjes een donker patina hebben. Zeer lichte erosie. Stam van de Tabwa groep, de Rungu zijn gevestigd in een gebied tussen de D.R.C. (Democratische Republiek Congo), Zambia en Tanzania. Onder invloed van de naburige Lubas en Bemba vervaardigden de Rungu prestigieuze voorwerpen voor hoogwaardigheidsbekleders, krukjes, kammen, lepels en scepters, vaak versierd met figuren van paren of tweelingen. Hun koning, genaamd mwéné tafuna , woont in Zambia. Een vrouwenvereniging, Kamanya , heeft poppen zoals die van de Tabwas.


Zie het blad

180,00

Dan Masker Zapkei ge
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

De maskers uitgerust met ronde banen (genaamd gunyeya of gunye ge), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van de set Dan maskers noord en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen.
De zapkei ge


Zie het blad


Verkocht aan 280.00 Zoek een soortgelijk object

Igbo masker en helm
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Igo masker

Franse Afrikaanse kunstcollectie.
Deze muts van vlechtwerk van textiel met miniatuurversies van Afrikaans masker Igbo Agbogo Mmwo, wordt bekroond door een tweekoppige dierenfiguur. De witte kleur van de gezichten verwijst naar de geesten van de voorouders, deze maskers vergezellen de overledene vaak tijdens begrafenisrituelen. mmwo betekent inderdaad "geest van de doden". De set is verfraaid en geborduurd met metalen korrels, parels en kaurischelpen.

De Igbo leven in het bos in het zuidoosten van Nigeria. Ze slaagden erin een diep gevoel van individualiteit te combineren met een even sterk gevoel van verbondenheid met de groep. Hun politieke systeem is complex en weinig bekend. Het dorp is de belangrijkste sociale eenheid, de kleinste is de uitgebreide familie. Elk ...


Zie het blad

380,00

Zetel in kariatide Luba Lupona
Afrikaanse kunst > > Luba Kruk

Verzameling van tribale kunst te koop aangeboden door Jan Putteneers.

Deze vrouwelijke beeltenis van een voorouder, "receptacle of a deceased sovereign chief" (Luba, Roberts) steunt met haar vingers in een waaier het ronde dienblad dat op haar cilindrische hoofdtooi rust. De uitpuilende littekens in de korenaren die samenkomen in de richting van de navel, "centrum van de wereld" geassocieerd met de afstamming, die van de onderbuik, de volheid van de volumes, getuigen van begrippen als vruchtbaarheid. Deze kruk, lupona genaamd, of kioni,kipona , kiona , afhankelijk van de bron, vormt het ontmoetingspunt van de heerser, zijn volk, en de beschermende geesten en voorouders, waar verleden en heden symbolisch en spiritueel met elkaar verweven zijn. In het verleden vormde het de ...


Zie het blad

350,00

Ngbaka Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ngbaka Masker

De initiatie rituelen en de Afrikaanse kunst van de Ngbaka
Dit Afrikaans masker van Ngbaka, van verminderd volume, draagt lineaire incisies op de neus die scarifications in gebruik in de etnische groep aangeeft. De ogen en mond zijn alleen gewoon uitgehold, het waarderen van de brede banen waarop onwaarneembare kaolin residuen zijn nog steeds detecteerbaar. Kleurgroeven omlijnen het gezicht. Semi-mate patina.
Tribu vestigde zich op de linkeroever van de Ubangui, de Ngbaka praktijk landbouw, en hun artistieke prestaties werden geïnspireerd door die van de naburige stammen Ngbandi en Ngombe , met een onderscheidend kenmerk, echter, de frontlinie bezaaid met lineaire keloïden. Ze zijn georganiseerd in stammen zonder politieke eenheid, onder de voogdij van Chief wan en aanbidden ...


Zie het blad

240,00

Mangbetu figuratieve pot
Afrikaanse kunst > Terracotta, kruik, amfoor, graf urn > Mangbetu Pot

Een vaas met een mensenhoofd op de hals met grote oren met gaatjes. De zijkanten zijn versierd met ingekerfde motieven. Zwarte slip. Schaafwonden, gebroken handvat. Keramisch werk in West- en Centraal-Afrika wordt verricht door vrouwen, in de meeste gevallen de echtgenotes van de smeden. De Mangbetu-vrouwen, die ook manden maakten, blonken in deze kunst uit.
Gevestigd in het woud in het noord-oosten van Zaïre, uitte het Mangbetu koninkrijk zich door architectonische werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten en beelden werden gekenmerkt door een zeldzame esthetische kwaliteit. De geschiedenis van Mangbetu was gebaseerd op de verfijning van zijn hof, maar ook op kannibale gebruiken. Koning Mangbetu "Munza" kreeg de bijnaam "de ...


Zie het blad

190,00

Pende Mbuya inwijdingsmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Afrikaans masker van inwijding, Mbuya, met grote ingekeepte oogleden, een neus met een afgeronde punt en een pruilmond. Rode oker matte patina. Uitdroging scheuren. Hoogte op voet: 42 cm.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloed van etnische groepenburen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu is afgedrukt op hun grote sculptuur van tribal art. Binnen deze diversiteit nemen de Mbuya-maskers, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, een feestelijke functie aan en belichamen verschillende karakters die moeilijk te onderscheiden zijn zonder hun kostuum, inclusief de chef fumu b > of ufumu, de waarzegger en zijn vrouw, de prostituee, de nar, tundu, de ...


Zie het blad


Verkocht aan 140.00 Zoek een soortgelijk object

Pende Mbuya masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Afrikaans initiatiemasker, Mbuya, met lange ingekeepte oogleden, een licht opgetrokken neus en een mond met scherpe tanden. Aan de bovenkant is een raffia hoofdtooi bevestigd. Mat patina, fluwelig bordeaux bruin. Scheuren. Scherven.
Hoogte op voet: 42 cm.
De westelijke Pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke mensen zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit nemen de Mbuya-maskers, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, een feestelijke functie aan en belichamen verschillende karakters die moeilijk te onderscheiden zijn zonder hun kostuum, ...


Zie het blad

120,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal