De Afrikaanse kunst van Benin wordt beschreven als hofkunst omdat het nauw verbonden is met de koning, bekend als de Oba. De traditie van bronzen hofvoorwerpen uit het koninkrijk Benin gaat terug tot de 14e eeuw. De paleisaltaren waren bekroond met hoofden, beelden, uitgesneden ivoren slagtanden, bellen en staven. Ze werden gebruikt om een oba te herdenken en om in contact te komen met zijn geest. Deze late sculptuur, die doet denken aan die gemaakt toen de koningin stierf, heeft een koningin-moeder van Benin genaamd de Iyoba, wiens nek is omringd met meerdere kettingen van koraalkralen. Haar hoge kapsel bestond ook uit een netwerk van parels die aan weerszijden van haar gezicht vielen. Na de geboorte van de toekomstige koning werd de koningin "verwijderd" van de macht en kon ze niet ...
Zie het blad Benin herdenkingshoofd in brons
Verkocht
Wapens, sieraden, munten, metalen voorwerpen zijn onlosmakelijk verbonden met traditionele Afrikaanse kunst. Metallurgie wordt nauw geassocieerd met de oprichting mythen in vele Afrikaanse culturen, zoals smeden die koningen (Zaïre), de hamer aambeeld is het symbool van de macht onder de Luba. Cult accessoires, metaal legering gongs, sommige zeer ingericht, nemen op een breed scala van vormen. Deze dubbele gong, in zijn eenvoud, was een heilig instrument en het embleem van een van de vele mannelijke samenlevingen van de mensen van Grassland, de Kwifoyn , waarvan het hoofdkwartier grensde aan het koninklijk paleis. Het tinkelen van houten eetstokjes op hol metaal luidde het begin van ceremonies in: communicatie met de bovennatuurlijke wereld, voorouders, goden, zou kunnen worden ...
Zie het blad Dubbele rituele klok Bamileke Kwifoyn
Van een bijzonder creatief ontwerp, valt deze gebeeldhouwde figuur uiteen in drie blokken: een groot en vreemd hoofd waarop enorme oorkleppen ontwikkelen, een buste geflankeerd door cirkelbogen die afgeknotte armen zouden voorstellen, gedrongen benen met gespierde bolvormige omlijsting een mannelijk geslacht geplaatst als bewijs. Gebeeldhouwde details accentueren de morfologie, realistische blik met uitgeholde pupillen, incisies. Donker satijn patina, warme reflecties. Gebrek. Vroeger aangeduid onder de naam "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, vestigden de stammen, gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, zich vanuit Tsjaad, op de grens van de RDC (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de mens begiftigd met twee zielen, ...
Zie het blad Zande Yanda standbeeld
Dit masker heeft een kapsel van textiel en raffia, ondersteund door een mandenmakerijstructuur verlengd door een kap, waardoor de illusie wordt gewekt van een kapsel gevormd met olie en rode oker gedragen door jonge meisjes. nyaneka volgens het efuko-ritueel. Dit type masker bevat het "pwo"-type dat een jonge vrouw belichaamt, zoals de chokwe- en lwena-groepen.. Oranje satijnen patina. Hoogte op voet: 40 cm. Het is op het Benguela-plateau in Angola dat de Ovimbudu, Ovimbundu al eeuwenlang bestaat uit boeren en fokkers. Ze vormen de grootste etnische groep in Angola en behoren tot Bantu-sprekers, zoals Nyaneka, Handa, Nkhumbi en andere groepen uit de regio van Huila of Wila. Hun beeldhouwwerken gemaakt van licht hout zijn relatief beperkt. Ref. : "Zwarte Afrikaanse ...
Zie het blad Ovimbundu Masker
Masker van de totemclans die aan het einde van de jacht verschijnen. Dit decor roept de dierenwereld op, met kleurpigmenten die lijken op die welke het lichaam sieren tijdens inwijdingsrituelen. Korrelig mat patina. Scheuren. Hoogte op voet: 50 cm. De Kumu , Bakumu, Komo, leven voornamelijk in het noordoosten en in het centrum van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo. Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, begiftigd met soortgelijke verenigingen: de Mbole, de Yela, de Lengola en de Metoko. Hun waarzeggerij maskers werden tentoongesteld tijdens de slotceremonie van de initiatie en besnijdenis van de jongeren van de nkunda< /i> . Het is inderdaad in de Maniema-regio rond de rivier de Lualaba en de Grote Meren dat de ...
Zie het blad Kumu, Komo apenmasker
Symbolische pop bedoeld voor de dans kibe-kibe, of Ebokita (S.Diakonoff) dit beeld verwijst naar de mythische voorouder Oso. Het gezicht vertoont vertekende patronen en de mond vertoont scherpe tanden. Polychroom satijn patina. Scheuren. Vroeger waren de Kouyou verdeeld in twee totemclans: in het westen die van de panter en in het oosten die van de slang. Een geheime mannenvereniging, Ottoté, speelde een belangrijke politieke rol bij de benoeming van chefs. De inwijding van jonge mensen eindigde met de openbaring van de slangengod Ebongo weergegeven in de vorm van een hoofd. De Kibe-kibe of Kebekebe-dansen, die de ceremonie begeleidden, heractiveerden de opeenvolgende stadia van de schepping. De panterclan had een trommel als embleem. Van zijn kant had die van de slang ...
Zie het blad Kuyu Kebekebe marionet
br>Dit beeld, dat in miniatuur een masker uit de Kifwebe-maatschappij herneemt, sierde de doos van de houder. Afgebroken matte patina. Hoogte op voet: 46 cm. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ze verwant zijn via gemeenschappelijke voorouders. Zeer aanwezig in hun samenleving, maakte waarzeggerij het mogelijk om tovenaars te ontdekken en licht te werpen op de oorzaken van de tegenslagen die individuen troffen. Er worden drie soorten Afrikaanse Kifwebe-maskers onderscheiden: het mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) zou een meer ...
Zie het blad Songye Kifwebe zaak panel
Antropomorfe waterpijp met een slanke vrouwenfiguur, waarvan de buste is geïnspireerd op de Mpundu poppenbeeldjes van vrouwelijke samenlevingen. De perosnage zit op de bolvormige pijpenkop gemaakt van een kalebas. Deze pijpen werden gebruikt om de ruwheid van verse tabak te verminderen. Zwart geolied patina. Uitdroging scheuren. De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") vormen een etnische groep die aanwezig is in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyika-meer. Stammen in deze regio, zoals de Tumbwe, vereren voorouders mipasi door middel van houtsnijwerk dat in handen is van stamhoofden of tovenaars. Eenvoudige landbouwers zonder gecentraliseerde macht, verenigden de Tabwa zich rond stamhoofden nadat zij onder de invloed van de Luba waren gekomen. Het is vooral ...
Zie het blad Tabwa Waterpijp
De gesneden dragers in de traditionele Afrikaanse kunst van Nigeria. De priesteres, de wangen gemarkeerd met littekens in drie verticale klauwen "kpélé", is op een knie en presenteert een beker voor het aanbieden of waarzeggerij, ondersteund door vier Caryatidische figuren. Het deksel is gegraveerd met decoratieve motieven. De Yoruba religie is gebaseerd op artistieke sculpturen met gecodeerde boodschappen ( aroko). Deze geesten worden verondersteld om te bemiddelen met de opperste god Olodumare. Patine polychrome stuurman. Veel erosies. De Yoruba samenleving is zeer georganiseerd en heeft verschillende verenigingen waarvan de rollen variëren. Terwijl de egbe samenleving de sociale normen versterkt, verenigt de aro boeren. De gelede heeft meer esoterische en religieuze ...
Zie het blad Yoruba Olumèye polychrome snijdrager
Deze figuur van Afrikaanse kunst Yaka toont een lineage Leader zittend op een troon. Deze Lineage Charms, die bescherming tegen vijanden geboden, werden uitgevoerd volgens de instructies van de Nganga ngoombu en de sponsor van het object. Dierfiguren die menselijke sculpturen of Yaka-maskers overwinnen, verwijzen naar verschillende volksverhalen, spreuken en jacht verhalen. gebrek aan een van de armleuningen van de zitting. Een zwarte patina satinée.br/hiërarchisch en autoritair, samengesteld uit angstaanjage krijgers, Yaka Society werd geregeerd door Lineage leiders met het recht op leven en dood over hun onderdanen. Jagen en het prestige dat daarbij hoort, zijn vandaag de dag een kans voor de Yaka om voor ouders op te roepen en hun toevlucht te zoeken tot rituelen met behulp ...
Zie het blad Yaka voorouder figuur
Drie soorten Afrikaanse maskers vertegenwoordigen de drie rangen van de mannelijke Salampasu-maatschappij: krijgers, opperhoofden en jagers. Allen hebben een bol voorhoofd waaronder zich smalle spleten bevinden waartussen een imposante driehoekige neus wijst. De mond opent op spitse tanden, die hier worden voorgesteld door metalen punten. Het decoratieve gebruik van koper en messing, in de vorm van een kleine ronde dop en het inbrengen van cabochons en bekledingsnagels, verfraaien dit exemplaar dat in twee contrasterende tinten is opgedeeld, wat bijdraagt tot het bieden van een opvallende aanblik. Geërodeerde contouren op de achterkant van het masker. Het van de jacht en de landbouw levende krijgervolk, de Salampasu, vormt een stam van de Lulua-groep en is gevestigd tussen de ...
Zie het blad Kasangu Salampasu Masker
Dit halfronde vat, een kruik met een hals, zou behoren tot de categorie van de "bulabir", die heilig worden na de dood van hun eigenaar (Daniela Bologno). De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana, maar hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor. De Lobi geloven in een scheppergod, Thangba Thu genaamd, tot wie zij zich wenden door de verering van talrijke tussengeesten, de Thil, die hen met behulp van de wichelroedeloper zouden moeten beschermen tegen een groot aantal plagen. De ...
Zie het blad Lobi/Birifor Aardewerk
Dit beeldhouwwerk van Dogon werd door de eigenaar verworven in het centrale deel van de Bandiagara-klif, bombou-toro. Vier figuren met daarboven een veelvlak staan tegen een centrale stam geleund. Hun voeten verdwijnen in een cirkelvormige basis. De uitgestrekte armen, de smalle buste volgend, worden gestrekt door handen die op de gebogen knieën rusten. Geërodeerd oppervlak bedrukt met zwartachtige resten, verspreid, aansluitend op de plengoffers van gebruik. Schuur- en uitdrogingsscheuren. De Dogon-beelden, die voor het grootste deel in opdracht van een familie zijn gebeeldhouwd, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Hun functies blijven echter weinig bekend. De rol van ...
Zie het blad Dogon Toro figuratief altaar
490,00 360,00 €
Ex-collectie Franse Afrikaanse tribale kunstDrische volumes en subtiel behandelde kenmerken zijn het voorrecht van dit gereduceerde masker. Satijnen patina. Uitgezonderd aan de Okuyi Afrikaanse maskers van Punu etnische groepen stammen Shira , Afrikaanse maskers geproduceerd door perifere groepen, Vuvi, Galoa en Mitsogho, en de Masangos gelegen ten oosten van de Mitsoghos, zijn ook bedekt met witte pigmenten met een apotropaic doel. br / De Mitsogho, Sogho, is gevestigd in een bebost gebied op de rechteroever van de Rivier Ngoumé in het centrum van Gabon. De mannelijke initiatiemaatschappij Bwiti die een systeem van reliekhouders heeft dat vergelijkbaar is met dat van de Fang en Kota, vormde de samenhang van de Mitsogho-families. Hun maskers werden getoond op de begrafenis, en ...
Zie het blad Klein Masker Tsogho
Ex-verzameling Zwitserse Afrikaanse kunst. Fetisjbeeldje, Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) antropomorf, zijn armen zijn rond een vooruitstekende buik gepositioneerd. De eigenaardigheid van deze voorwerpen ligt meestal in de hoekige behandeling van de vorm, het imposante driehoekige gezicht waarvan de kin vaak overgaat in een baard, de mondhoeken uiteengespreid in een grijns, en de voorwaartse houding van de bolle buik. Bruin patina, satijn. Deze beschermende fetisjen voor huisvesting behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba ...
Zie het blad Songye Fetish Beeldje
Ex-Collectie Zwitserse Afrikaanse Kunst. De heerser van de koninkrijken van stammen Afrika zat op geen enkele manier op de grond, een grote diversiteit van stichtingen werden opgesteld door de beeldhouwers, zoals deze insigne van soevereiniteit, cefaorisch, belichamen de macht van de Mangbetu leider. De zetel waaruit twee kleine messingkoepels ontstaan die met vruchtbaarheid worden geassocieerd, wordt gesteund door vier voet. Het is bedekt met geoliede leer, terwijl de contouren zijn versierd met grote bekleding nagels. Het hoge kapsel is kenmerkend voor dat van de Mangbetu aristocraten: van jongs af aan kregen kinderen een compressie van de schedeldoos door middel van raffiabindingen. Later, de Mangbetu gebreid hun haar op rieten strengen en toegepast een hoofdband op het voorhoofd ...
Zie het blad Mangbetu rugleuning
Deze mannelijke figuur wordt gewoonlijk een "kolon" genoemd, maar belichaamt soms een type "ideale echtgenoot" volgens individuele criteria, en is bedekt met een polychroom patina (Afrikaanse Kunst Westerse Ogen, Baule", Vogel, p.253 tot 257). Twee soorten beelden worden door de Baule in de rituele context geproduceerd: Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van de wichelaar, zijn de echtgenoten van het hiernamaals, mannelijk, de Blolo bian of vrouwelijk, le blolo ...
Zie het blad Polychroom beeldje "colon"
Afrikaanse kunst Senoufo. Een grote, grote sculptuur, met zuivere vormen, toont de mythische vogel als een van de vijf dieren van de Senoufo cosmogony, en meer specifiek de calao. Opgeroepen voor morfologische en gedragscriteria, siert het, in zijn miniatuurversie, vele objecten van Afrikaanse kunst senoufo. De wijd ingezette vleugels onthullen krachtige onderste ledematen rustend op een gefragmenteerde basis. Zijn lange snavel, " geïnterpreteerd als de figuratie van de mannelijke seksuele organ" bestendigen het leven van de gemeenschap, keert terug naar het land op de buik van het dier. Gekoppeld aan de Poro samenleving die jonge jongens vanaf zeven jaar introduceerde in een opeenvolging van drie cycli van zeven jaar, werd dit beeld van de Setien in de heilige omheining ...
Zie het blad Beeld Calao Senoufo
Prestigieuze sculpturen in Afrikaanse kunst kuba. De antropomorfe snit verwijst naar een vrouwelijke voorouder. In de Kuba-groepen is een grote verscheidenheid aan gebeeldhouwde kopjes met figuratieve motieven bedoeld om het prestige van hun houder te benadrukken. Het personage wiens hoofd hier is uitgehold neemt compacte proporties aan. Satijnen patina. De extreem georganiseerde en hiërarchische Kuba-samenleving plaatste een koning of nyim in het midden, en inspireerde de beeldhouwwerken van de etnische groep. Dit werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van het koninkrijk en van het bushoong-hoofddom, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven van hekserij of voorouders. Hij zorgde daarom voor de duurzaamheid van zijn ...
Zie het blad Kuba antropomorfe beker
Afrikaanse kunst uit Benin wordt omschreven als hofkunst omdat zij nauw verbonden is met de koning, bekend als de Oba. De traditie van bronzen hofvoorwerpen in het koninkrijk Benin gaat terug tot de 14e eeuw. De vele koppen en beelden van bronslegering die door Benin-kunstenaars werden vervaardigd, waren uitsluitend bestemd voor de bewoners van het koninklijk paleis en werden meestal geplaatst op altaren die door elke nieuwe Oba werden gewijd. Deze rechthoekige altaren werden bekroond met hoofden, beelden, gesneden ivoren slagtanden, bellen en stokken. Ze werden gebruikt om een oba te herdenken en om contact te maken met zijn geest. Dit late beeldhouwwerk, dat doet denken aan de beelden die bij de dood van de koningin werden gemaakt, stelt een koningin-moeder van Benin voor, genaamd de ...
Zie het blad Benin Uhunmwun elao Memorial Head
Afrikaanse kunst in de Fang familie. De wanden van dit helmmasker, gesneden door de Fang etnische groep, zijn versierd met vier gelijksoortige gezichten in bas-reliëf. Bovenaan verwijst een kruisvormige kuif naar de hoofdtooi die de Fang droegen, en in een centraal gat konden grote veren worden gestoken. Perforaties werden gemaakt om de bijbehorende raffiakraag te bevestigen. Dit masker was verbonden met de cultus van de voorouders, de Byéri, en diende om onruststokers, vooral tovenaars, te onderscheiden. Tegenwoordig komt hij uit voor amusementsfeesten. Mat patina, geschaafd hout, gebarsten. Insnijdingen die geometrische patronen vormen, blijven vaag te onderscheiden. De Fang, die vroeger Pahouins werden genoemd, zijn een zeer grote etnische groep die zich, ...
Zie het blad Fang Helm Masker