Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Klein Masker Tsogho
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tsogho Masker

Ex-collectie Franse Afrikaanse tribale kunst
Drische volumes en subtiel behandelde kenmerken zijn het voorrecht van dit gereduceerde masker. Satijnen patina.
Uitgezonderd aan de Okuyi Afrikaanse maskers van Punu etnische groepen stammen Shira , Afrikaanse maskers geproduceerd door perifere groepen, Vuvi, Galoa en Mitsogho, en de Masangos gelegen ten oosten van de Mitsoghos, zijn ook bedekt met witte pigmenten met een apotropaic doel. br / De Mitsogho, Sogho, is gevestigd in een bebost gebied op de rechteroever van de Rivier Ngoumé in het centrum van Gabon. De mannelijke initiatiemaatschappij Bwiti die een systeem van reliekhouders heeft dat vergelijkbaar is met dat van de Fang en Kota, vormde de samenhang van de Mitsogho-families. Hun maskers werden getoond op de begrafenis, en ...


Zie het blad

220,00  220,00

Kota rituele gong
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Gong Stad

Een traditionele accessoire bij de verschillende rituele ceremonies, deze gong wordt bekroond door een figuur van koper-vergulde houten reliekschrijn, waarvan het ontwerp zou kenmerkend zijn voor de Obamba (subgroep kota volgens sommigen) of De Mindoumou (of Ondoumbo) van Haut-Ogooué in het noorden van de Gabon.La patinatests aan de leeftijd van dit stuk.
De Bakota wonen in het oostelijke deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, gereedschappen voor landbouwwerk en rituele wapens. De sculpturen die de rol van "medium" speelden tussen de levenden en de doden die over de nakomelingen waakten, werden geassocieerd met de riten van de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang. Ze zijn soms bifaces, de mbulu-viti , ...


Zie het blad

225,00  225,00

Dubbele rituele klok Bamileke Kwifoyn
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Gong Bamileke

Wapens, sieraden, munten, metalen voorwerpen zijn onlosmakelijk verbonden met traditionele Afrikaanse kunst. Metallurgie wordt nauw geassocieerd met de oprichting mythen in vele Afrikaanse culturen, zoals smeden die koningen (Zaïre), de hamer aambeeld is het symbool van de macht onder de Luba. Cult accessoires, metaal legering gongs, sommige zeer ingericht, nemen op een breed scala van vormen. Deze dubbele gong, in zijn eenvoud, was een heilig instrument en het embleem van een van de vele mannelijke samenlevingen van de mensen van Grassland, de Kwifoyn , waarvan het hoofdkwartier grensde aan het koninklijk paleis. Het tinkelen van houten eetstokjes op hol metaal luidde het begin van ceremonies in: communicatie met de bovennatuurlijke wereld, voorouders, goden, zou kunnen worden ...


Zie het blad

225,00  225,00

Benin Uhunmwun elao Memorial Head
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bénin hoofd

Afrikaanse kunst uit Benin wordt omschreven als hofkunst omdat zij nauw verbonden is met de koning, bekend als de Oba. De traditie van bronzen hofvoorwerpen in het koninkrijk Benin gaat terug tot de 14e eeuw. De vele koppen en beelden van bronslegering die door Benin-kunstenaars werden vervaardigd, waren uitsluitend bestemd voor de bewoners van het koninklijk paleis en werden meestal geplaatst op altaren die door elke nieuwe Oba werden gewijd. Deze rechthoekige altaren werden bekroond met hoofden, beelden, gesneden ivoren slagtanden, bellen en stokken. Ze werden gebruikt om een oba te herdenken en om contact te maken met zijn geest. Dit late beeldhouwwerk, dat doet denken aan de beelden die bij de dood van de koningin werden gemaakt, stelt een koningin-moeder van Benin voor, genaamd de ...

Lobi/Birifor Aardewerk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Terracotta, kruik, amfoor, graf urn > Lobi aardewerk

Dit halfronde vat, een kruik met een hals, zou behoren tot de categorie van de "bulabir", die heilig worden na de dood van hun eigenaar (Daniela Bologno). De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana, maar hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor. De Lobi geloven in een scheppergod, Thangba Thu genaamd, tot wie zij zich wenden door de verering van talrijke tussengeesten, de Thil, die hen met behulp van de wichelroedeloper zouden moeten beschermen tegen een groot aantal plagen. De ...


Zie het blad

Verkocht

Prestigieus figuur Bena Lulua
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Luluwa

Gebruikt tijdens de riten in verband met de cultus buanga bua bukalenge , dit mannelijke figuur die een voorouder sport overvloedige gezichts-en lichamelijke littekens, een gangbare praktijk in de late 19e eeuw in Centraal-Afrika. Deze tekens waren tekenen van schoonheid van symbolische waarde, onthullen buitengewone fysieke en morele kwaliteit. Concentrische cirkels suggereren niet alleen de grote sterren, maar ook hoop. " Deze beelden van krijgers, waarvan de rechterarmpositie met kracht in verband zou worden gebracht, namen deel aan de investitures en begrafenissen van de opperhoofden. Zwart bruin fluweelachtig patina. Inheemse restauratie met behulp van nietjes aan de top.
Lulua is een algemene term, die verwijst naar een groot aantal heterogene volkeren die het gebied in de ...


Zie het blad

Verkocht

Paar Baga Nimba standbeelden
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baga standbeelden

Afrikaanse Baga kunst.
Deze antropo-zoomorfe sculpturen, die zich onderscheiden door hun massieve proporties, hebben de samengestelde fysionomie van het Nimba, Dimba, Baga schoudermasker, door de sterke borstelige neus die aan een vogelbek doet denken, een lange richel aan de top, en hoefijzervormige oren. In dit geval lijken de armen zonder handen de kaak te ondersteunen van de figuur waarvan de buisvormige mond, met inkervingen die de tanden markeren, een ademhaling lijkt uit te stoten. Volgens Christopher D. Roy (in "Art and Life in Africa", p.42) had dit type standbeeld een beschermende functie. Zij werden als paar in rieten hutten tussen het woud en het dorp geplaatst en hun aanwezigheid garandeerde de vruchtbaarheid van de gewassen en de menselijke vruchtbaarheid. De honing ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Igbo standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Igbo standbeeld

Ex-verzameling van Engels-Afrikaanse kunst De Igbo vereren een aanzienlijk aantal goden bekend als alusi, of agbara, beschouwd als afstammelingen van Chuku, of Chukwu, en zijn als zodanig tussenpersonen aan wie offers zoals dat kolanoten, zilver, kaolien worden verleend om van hun gunsten te genieten. Deze sculpturen geproduceerd in verschillende regio's variëren van ongeveer veertig centimeter tot een menselijke maat, en zijn versierd met aristocratische attributen min of meer uitgewerkt. De beeldhouwers blijken mannen te zijn, maar vrouwelijke volgelingen dragen vaak bij door het werk met gekleurde pigmenten af ​​te maken. In het geval van het gepresenteerde beeld, gelede armen, wanneer ze waren horizontaal geplaatst, gaven de wil aan om het aanbod van de adepten te ontvangen, en ...


Zie het blad

Verkocht

Yaka polychroom gezichtsmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yaka Masker

Dit Afrikaanse Yaka masker met een handvat is voorzien van de beroemde trompet neus, een onderscheidend kenmerk van de maskers in verband met de initiatie ceremonies van Ngoni samenlevingen en Yiwilla . Hun ontwerp wekte de creativiteit van de beeldhouwers die de chef-koks beloonden voor hun talent. De raffia baard is nog steeds aanwezig, en een rieten frame, waarop katoenen strips en touwen zijn bevestigd, vormt een stijve hoofdtooi aan de bovenkant. Erosies van het oppervlak en sporen van xylopeden. Hiërarchisch en autoritair, samengesteld uit angstaanjagende krijgers, de Yaka samenleving, nu gevestigd aan de oevers van de Waamba rivier in het zuidwesten van de R.D.C.(Western Kasai), werd geregeerd door afstamming chiefs met het recht op leven en dood op hun onderwerpen. Jacht en het ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Baoulé Waka Sona Blolo Bia
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Baule

De " reverse documents" in de Afrikaanse kunstsculpturen van de BauleA bevolken zestig etnische groepen Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, de savannemensen, de jacht en de landbouw, evenals de Gouro van wie ze cultrituelen en gebeeldhouwde maskers leenden. Twee soorten beelden worden geproduceerd door de Baoulé, Baulé, in de rituele setting: De beelden Waka-Sona, " zijn houten " in baoulé, roepen een secuted oussou, die van de aarde. Ze maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om te worden gebruikt als een medium instrument door de waarzeggers komian, de laatste wordt geselecteerd door de geesten asye usu om de openbaringen van het hiernamaals te communiceren. Het tweede type beelden zijn de ", de " van het hiernamaals, man, Blolo bian of ...

Gouro Zaouli Masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Gouro Zaouli Masker

Afrikaanse kunst Gouro.
Onderstaan de groep Mande in het zuiden, centraal Ivoorkust, de Gouro sinds de jaren vijftig gebruik maken van een familie van Afrikaanse maskers die gelieerd zijn aan de dring Zaouli. Inderdaad, net als de Goli maskers van de Baoulé, alle Guro maskers komen in twee zoömorfe maskers gevolgd door een derde antropomorf, die wordt beschouwd als de vrouw van het masker zamblé , de Gu. De Gu , wiens functie apotropaic is, vertegenwoordigt een jonge vrouw met de schoonheidscriteria die specifiek zijn voor De Guro, met name gezichtsliteraturen en gevoerde tanden. De zaouli incarnes een volwassen man met een baard vertegenwoordigd door raffia koorden aan de onderste perforaties van de contouren van het masker. Zamblé, van zijn kant, belichaamt een struikdier, ...


Zie het blad

280,00  280,00

Ondersteuning voor Luba Shankadi nek
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba nekpers

Shankadi behoort tot de groep Luba, en heeft de zelfde verenigingen en structuren. Hun meestal realistische beeldhouwwerk wordt gekenmerkt door spectaculaire kapsels, een glad oppervlak, onderste ledematen van mindere grootte. Het kapsel "en cascade" illustreert een van de verschillende gevlochten composities modieus in Zaïre in de jaren 1800, met de nadruk op de sociale status van de drager. De vrouwelijke beeltenis symboliseert Luba royalty, de nek steunen werden ook gebruikt ter ondersteuning van de hoofden van de overledene, en soms, volgens Albert Maesen, begraven in hun plaats. Hete bruine geoliede patina, okerresidu.
De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun wieg is de Katanga, met name de Lubu Rivier regio, vandaar de naam (Baluba, wat betekent \

Glé Bété gezichtsmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Beté Masker

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst.
De Bété zijn een volk van boeren gevestigd op de linkeroever van de Sassandra rivier ten zuidwesten van Ivoorkust. Hun bijna onbestaande beeldhouwkunst van afrikaanse tribale kunst maakt plaats voor Afrikaanse maskers die bijzonder opvallend zijn in hun vormen en volumes.
Deze maskers geïntroduceerd door de Niabwa werden gebeeldhouwd met als doel psychologische omstandigheden te veroorzaken die bevorderlijk zijn voor rituelen. Elk van hen had een geheime naam en materialiseerde de krachten van het bos. Ter beschikking van de chef-kok werden ze tentoongesteld tijdens begrafenisceremonies of tijdens de grote ontmoetingen tussen verschillende dorpen.
Omen hij was een oorlogsmasker en werd belast met het voorbereiden van mannen voor de ...


Zie het blad

Verkocht

Gevederde haren "Jujuu-0022 Bamileke
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Hoed

De weelderige Bamileke hoofdtooien in de Afrikaanse kunst.
Afrikaanse Prestige Parure, gedragen door notabelen, dit exemplaar biedt een paarse veer trim.
Deze olifantendans, tso, was de gelegenheid van de olifantendans, waar leden van de vereniging Kuosi, Kwosi, deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardriem. Deze dansen vonden plaats tijdens feestelijke ceremonies en begrafenissen. Hoeden werden ooit gemaakt van papegaaiveren, nu wilde parelhoenders, waarvan de zeldzaamheid kwam op een hoge kosten. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten strips, geplaatst rond een cirkelvormig frame ...

Baga janiform Crest masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baga masker

Baga religieuze praktijken en Afrikaanse kunst. Gemengd met Nalu en Landuman , Baga wonen zes maanden per jaar langs de kust van Guinee-Bissau in overstroomde moerasgebieden. Zij geloven in een creatieve God genaamd Nagu , naku , die zij niet vertegenwoordigen, en die gepaard gaat met een mannelijke geest wiens naam Somtup . Afgezien van het beroemde Nimba-masker, hebben ze een krachtig masker gecreëerd, een kruising van slang, Gazelle, Chameleon en krokodil, om te communiceren met de geesten van het bos.
de Baga gebruiken verschillende Crest maskers in het beeld van jonge meisjes, de tiyambo het oproepen van een jonge puberteit en de yombifissa of "belle hair". De rode kleur die voor de huid is gekozen, wordt geassocieerd met een geïdealiseerde heldere huid. De lange ...


Zie het blad

Verkocht

Gevederde haren "Jujuu-0022 Bamileke
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Hoed

De weelderige Bamileke hoofdtooien in de Afrikaanse kunst.
Afrikaanse Prestige Show, gedragen door de notabelen, dit exemplaar biedt een garnituur van blauwe veren. Het was tijdens de olifantsdans, tso, dat de leden van de maatschappij Kuosi, Kwosi, deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardriem. Deze dansen vonden plaats tijdens feestelijke ceremonies en begrafenissen. Hoeden werden ooit gemaakt van papegaaiveren, nu wilde parelhoenders, waarvan de zeldzaamheid kwam op een hoge kosten. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten strips, geplaatst rond een cirkelvormig frame begrensd door een ...

Gelede Yoruba Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yoruba Masker

Gelede in Afrikaanse kunst.
Als Nigeria, ook in Benin, dit Afrikaanse masker in de vorm van een janiforme heaume wordt vergezeld door zijn pak in katoenen stof en kleurrijk fluweel. Het wordt gebruikt voor de vreugde van gelede samenleving dansen, en voor de begrafenis van haar volgelingen. Twee kleinere gezichten passen zijwaarts op het masker, geassocieerd met een van de vele goden van de Yoruba pantheon.These maskers komen voor in paren, elk met een specifieke naam. Onder het masker werden twee openingen bekleed met cauris gerangschikt in de stof voor de visie van de danser. Het land Gelede in Nigeria brengt hulde aan moeders door middel van een cultus van vruchtbaarheid, met name de oudste van hen, waarvan de bevoegdheden vergelijkbaar zouden zijn met die van de Yoruba goden, of ...


Zie het blad

Verkocht

Mossi Nakomse Beelden
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mossi Nakomse Beelden

Voormalige particuliere Belgische collectie Afrikaanse kunst.

Het lichaam is recht, de armen hangen langs het lichaam. Het gezicht draagt littekens op zijn omtrek. Er is een zeer fijne sagittale kam gegraveerd met lijnen simuleren van het haar. De patina is rauw en heeft prachtige sporen van desication.

De Mossi-samenleving is sinds de 15e eeuw gestructureerd en geprioriteerd door haar indringers. De twee bevolkingen mengden zich en hadden nakomelingen in de loop van de decennia De naam Nakomse verwijst naar de nakomelingen van islamitische cavalier artistocrats onder wie de politieke leiders altijd werden gekozen. Religieuze leiders, van hun kant, waren altijd van afstammelingen van de inboorlingen, ook bekend als Tengabibisi.

Het is niet verwonderlijk ...


Zie het blad

Verkocht

Beeld Calao Senoufo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Calao Senoufo

Afrikaanse kunst Senoufo.
Een grote, grote sculptuur, met zuivere vormen, toont de mythische vogel als een van de vijf dieren van de Senoufo cosmogony, en meer specifiek de calao. Opgeroepen voor morfologische en gedragscriteria, siert het, in zijn miniatuurversie, vele objecten van Afrikaanse kunst senoufo. De wijd ingezette vleugels onthullen krachtige onderste ledematen rustend op een gefragmenteerde basis. Zijn lange snavel, " geïnterpreteerd als de figuratie van de mannelijke seksuele organ" bestendigen het leven van de gemeenschap, keert terug naar het land op de buik van het dier. Gekoppeld aan de Poro samenleving die jonge jongens vanaf zeven jaar introduceerde in een opeenvolging van drie cycli van zeven jaar, werd dit beeld van de Setien in de heilige omheining ...


Zie het blad

Verkocht

Luba Shankadi nek ondersteuning
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > De halspers van Luba

De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neklagers en krukjes bestaande uit een cariatidische figuur. De vrouwelijke beeltenis die deze halssteun siert om de complexe hoofdtooi van zijn eigenaar te bewaren verwijst naar de royalty van Luba. De neksteunen werden ook gebruikt om de hoofden van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, begraven in hun plaats. Het karakter belichamen van een geest, begiftigd met een trapsgewijze kapsel van de Shankadi tyle, wordt gespot in een hurkende positie, maar op de heupen. Fluweelachtig bruin patina.
De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun wieg is Katanga, met name de Lubu Rivier regio, vandaar de naam (Baluba, wat betekent \


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Binji
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Binji

De Binji , Babinji (niet te verwarren met de Mbagani ) vorm, onder de Bembe en buyu , verspreide groepen uit de tak Bushoong van Kuba, die veel prestige geven aan de kunst van de jacht. Sinds de Tschokwe introduceerde het gebruik van tabak en hennep, ze gesneden bijzonder verfijnde pijpen. Hun minder gerenommeerde maskers, en hun alledaagse voorwerpen, zijn doordrongen van de kenmerken van Kuba kunst. dit Binji beeldje is afgebeeld met het dragen van het grote HEMA masker tshibangabanga , gereserveerd voor de leider van het initiatie kamp. De insiders gedanst met vezel maskers.
Dit masker tshibangabanga met een breed vizier front had een top aanhangsel om veren toe te voegen. Een gonzed neus scheidt rechthoekige ogen waarvan het zinken een dreigende verschijning ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100