Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Songye Nkishi fetisjbeeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye-fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (mv. mankishi) met bovenaan een hoorn met de punt. De kracht van de fetisj, volgens de overtuigingen van de Songye, zou worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, metaal en, of, verschillende toevoegingen van materialen, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogd fruit, enz... Prachtig geschaafd licht bruine patina.< br /> Deze beschermende fetisjen voor thuis behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal ...


Zie het blad

150,00  130,00

Mangbetu rugleuning
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Tabouret Mangbetu

Ex-Collectie Zwitserse Afrikaanse Kunst.
De heerser van de koninkrijken van stammen Afrika zat op geen enkele manier op de grond, een grote diversiteit van stichtingen werden opgesteld door de beeldhouwers, zoals deze insigne van soevereiniteit, cefaorisch, belichamen de macht van de Mangbetu leider. De zetel waaruit twee kleine messingkoepels ontstaan die met vruchtbaarheid worden geassocieerd, wordt gesteund door vier voet. Het is bedekt met geoliede leer, terwijl de contouren zijn versierd met grote bekleding nagels. Het hoge kapsel is kenmerkend voor dat van de Mangbetu aristocraten: van jongs af aan kregen kinderen een compressie van de schedeldoos door middel van raffiabindingen. Later, de Mangbetu gebreid hun haar op rieten strengen en toegepast een hoofdband op het voorhoofd ...


Zie het blad

Verkocht

Polychroom beeldje "colon"
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule colon

Deze mannelijke figuur wordt gewoonlijk een "kolon" genoemd, maar belichaamt soms een type "ideale echtgenoot" volgens individuele criteria, en is bedekt met een polychroom patina (Afrikaanse Kunst Westerse Ogen, Baule", Vogel, p.253 tot 257). Twee soorten beelden worden door de Baule in de rituele context geproduceerd: Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van de wichelaar, zijn de echtgenoten van het hiernamaals, mannelijk, de Blolo bian of vrouwelijk, le blolo ...


Zie het blad

Verkocht

Benin herdenkingshoofd in brons
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Benin herdenkingshoofd

De Afrikaanse kunst van Benin wordt beschreven als hofkunst omdat het nauw verbonden is met de koning, bekend als de Oba. De traditie van bronzen hofvoorwerpen uit het koninkrijk Benin gaat terug tot de 14e eeuw. De paleisaltaren waren bekroond met hoofden, beelden, uitgesneden ivoren slagtanden, bellen en staven. Ze werden gebruikt om een ​​oba te herdenken en om in contact te komen met zijn geest. Deze late sculptuur, die doet denken aan die gemaakt toen de koningin stierf, heeft een koningin-moeder van Benin genaamd de Iyoba, wiens nek is omringd met meerdere kettingen van koraalkralen. Haar hoge kapsel bestond ook uit een netwerk van parels die aan weerszijden van haar gezicht vielen. Na de geboorte van de toekomstige koning werd de koningin "verwijderd" van de macht en kon ze niet ...


Zie het blad

Verkocht

Mumuye buffels masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Mumuye masker

"Dit rundermasker heeft eenvoudige vormen en een versleten patina als gevolg van gebruik. Een brede mond, samengesteld uit twee halve ringen, wordt geprojecteerd vanuit het onderste deel van het masker. De hoorns aan de bovenkant van de schedel maken het mogelijk om te bepalen dat het gaat om een voorstelling van buffels, dieren terugkeren in de artistieke expressie en in de Afrikaanse kosmogonieën. De Mumuye zijn een volk dat erg bekend staat om zijn gestileerde stukjes, of het nu maskers of standbeelden zijn.


Zie het blad

390,00  290,00

Beeld Calao Senoufo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Calao Senoufo

Afrikaanse kunst Senoufo.
Een grote, grote sculptuur, met zuivere vormen, toont de mythische vogel als een van de vijf dieren van de Senoufo cosmogony, en meer specifiek de calao. Opgeroepen voor morfologische en gedragscriteria, siert het, in zijn miniatuurversie, vele objecten van Afrikaanse kunst senoufo. De wijd ingezette vleugels onthullen krachtige onderste ledematen rustend op een gefragmenteerde basis. Zijn lange snavel, " geïnterpreteerd als de figuratie van de mannelijke seksuele organ" bestendigen het leven van de gemeenschap, keert terug naar het land op de buik van het dier. Gekoppeld aan de Poro samenleving die jonge jongens vanaf zeven jaar introduceerde in een opeenvolging van drie cycli van zeven jaar, werd dit beeld van de Setien in de heilige omheining ...


Zie het blad

Verkocht

Kuba antropomorfe beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kuba beker

Prestigieuze sculpturen in Afrikaanse kunst kuba.
De antropomorfe snit verwijst naar een vrouwelijke voorouder. In de Kuba-groepen is een grote verscheidenheid aan gebeeldhouwde kopjes met figuratieve motieven bedoeld om het prestige van hun houder te benadrukken. Het personage wiens hoofd hier is uitgehold neemt compacte proporties aan.
Satijnen patina.


De extreem georganiseerde en hiërarchische Kuba-samenleving plaatste een koning of nyim in het midden, en inspireerde de beeldhouwwerken van de etnische groep.
Dit werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van het koninkrijk en van het bushoong-hoofddom, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven van hekserij of voorouders. Hij zorgde daarom voor de duurzaamheid van zijn ...


Zie het blad


Verkocht aan 240,00 € 190,00 ( -20,8 %) Zoek een soortgelijk object

Kete Lulua prestige bijl
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kete bijl

Ceremoniële bijl van het type Kete Lulua, met een bijzonder creatief ontwerp. Het hoofd van het Lulua-type is artistiek gebeeldhouwd en heeft een saurisch motief waarvan de staart als een gevlochten kapsel over de rug van het personage loopt. Het handvat wordt weergegeven door een buisvormige nek die zich uitstrekt van een been en vervolgens van een vingervoet. Net als de Tschokwe is het object ingelegd met spijkers, gerangschikt in decoratieve secties.
Lichte verliezen en uitdrogingsscheuren.
De Kete, gesticht tussen de Luba en de Songye, hebben zich vermengd met de Kuba en de Tschokwe en leven van de jacht, de visserij met netten en de landbouw. Hun matrilineaire samenleving aanbidt natuurgeesten genaamd mungitchi door middel van offers en bezweringen. Omdat ze in ...


Zie het blad

390,00  290,00

Fang Helm Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang Helm Masker

Afrikaanse kunst in de Fang familie.

De wanden van dit helmmasker, gesneden door de Fang etnische groep, zijn versierd met vier gelijksoortige gezichten in bas-reliëf. Bovenaan verwijst een kruisvormige kuif naar de hoofdtooi die de Fang droegen, en in een centraal gat konden grote veren worden gestoken. Perforaties werden gemaakt om de bijbehorende raffiakraag te bevestigen. Dit masker was verbonden met de cultus van de voorouders, de Byéri, en diende om onruststokers, vooral tovenaars, te onderscheiden. Tegenwoordig komt hij uit voor amusementsfeesten.

Mat patina, geschaafd hout, gebarsten. Insnijdingen die geometrische patronen vormen, blijven vaag te onderscheiden. De Fang, die vroeger Pahouins werden genoemd, zijn een zeer grote etnische groep die zich, ...


Zie het blad

Verkocht

Klein Masker Tsogho
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tsogho Masker

Ex-collectie Franse Afrikaanse tribale kunst
Drische volumes en subtiel behandelde kenmerken zijn het voorrecht van dit gereduceerde masker. Satijnen patina.
Uitgezonderd aan de Okuyi Afrikaanse maskers van Punu etnische groepen stammen Shira , Afrikaanse maskers geproduceerd door perifere groepen, Vuvi, Galoa en Mitsogho, en de Masangos gelegen ten oosten van de Mitsoghos, zijn ook bedekt met witte pigmenten met een apotropaic doel. br / De Mitsogho, Sogho, is gevestigd in een bebost gebied op de rechteroever van de Rivier Ngoumé in het centrum van Gabon. De mannelijke initiatiemaatschappij Bwiti die een systeem van reliekhouders heeft dat vergelijkbaar is met dat van de Fang en Kota, vormde de samenhang van de Mitsogho-families. Hun maskers werden getoond op de begrafenis, en ...


Zie het blad

245,00  180,00

Kota rituele gong
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Gong Stad

Een traditionele accessoire bij de verschillende rituele ceremonies, deze gong wordt bekroond door een figuur van koper-vergulde houten reliekschrijn, waarvan het ontwerp zou kenmerkend zijn voor de Obamba (subgroep kota volgens sommigen) of De Mindoumou (of Ondoumbo) van Haut-Ogooué in het noorden van de Gabon.La patinatests aan de leeftijd van dit stuk.
De Bakota wonen in het oostelijke deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, gereedschappen voor landbouwwerk en rituele wapens. De sculpturen die de rol van "medium" speelden tussen de levenden en de doden die over de nakomelingen waakten, werden geassocieerd met de riten van de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang. Ze zijn soms bifaces, de mbulu-viti , ...


Zie het blad

Verkocht

Dubbele rituele klok Bamileke Kwifoyn
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Gong Bamileke

Wapens, sieraden, munten, metalen voorwerpen zijn onlosmakelijk verbonden met traditionele Afrikaanse kunst. Metallurgie wordt nauw geassocieerd met de oprichting mythen in vele Afrikaanse culturen, zoals smeden die koningen (Zaïre), de hamer aambeeld is het symbool van de macht onder de Luba. Cult accessoires, metaal legering gongs, sommige zeer ingericht, nemen op een breed scala van vormen. Deze dubbele gong, in zijn eenvoud, was een heilig instrument en het embleem van een van de vele mannelijke samenlevingen van de mensen van Grassland, de Kwifoyn , waarvan het hoofdkwartier grensde aan het koninklijk paleis. Het tinkelen van houten eetstokjes op hol metaal luidde het begin van ceremonies in: communicatie met de bovennatuurlijke wereld, voorouders, goden, zou kunnen worden ...


Zie het blad

250,00  175,00

Benin Uhunmwun elao Memorial Head
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bénin hoofd

Afrikaanse kunst uit Benin wordt omschreven als hofkunst omdat zij nauw verbonden is met de koning, bekend als de Oba. De traditie van bronzen hofvoorwerpen in het koninkrijk Benin gaat terug tot de 14e eeuw. De vele koppen en beelden van bronslegering die door Benin-kunstenaars werden vervaardigd, waren uitsluitend bestemd voor de bewoners van het koninklijk paleis en werden meestal geplaatst op altaren die door elke nieuwe Oba werden gewijd. Deze rechthoekige altaren werden bekroond met hoofden, beelden, gesneden ivoren slagtanden, bellen en stokken. Ze werden gebruikt om een oba te herdenken en om contact te maken met zijn geest. Dit late beeldhouwwerk, dat doet denken aan de beelden die bij de dood van de koningin werden gemaakt, stelt een koningin-moeder van Benin voor, genaamd de ...

Lobi/Birifor Aardewerk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Terracotta, kruik, amfoor, graf urn > Lobi aardewerk

Dit halfronde vat, een kruik met een hals, zou behoren tot de categorie van de "bulabir", die heilig worden na de dood van hun eigenaar (Daniela Bologno). De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana, maar hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor. De Lobi geloven in een scheppergod, Thangba Thu genaamd, tot wie zij zich wenden door de verering van talrijke tussengeesten, de Thil, die hen met behulp van de wichelroedeloper zouden moeten beschermen tegen een groot aantal plagen. De ...


Zie het blad

Verkocht

Prestigieus figuur Bena Lulua
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Luluwa

Gebruikt tijdens de riten in verband met de cultus buanga bua bukalenge , dit mannelijke figuur die een voorouder sport overvloedige gezichts-en lichamelijke littekens, een gangbare praktijk in de late 19e eeuw in Centraal-Afrika. Deze tekens waren tekenen van schoonheid van symbolische waarde, onthullen buitengewone fysieke en morele kwaliteit. Concentrische cirkels suggereren niet alleen de grote sterren, maar ook hoop. " Deze beelden van krijgers, waarvan de rechterarmpositie met kracht in verband zou worden gebracht, namen deel aan de investitures en begrafenissen van de opperhoofden. Zwart bruin fluweelachtig patina. Inheemse restauratie met behulp van nietjes aan de top.
Lulua is een algemene term, die verwijst naar een groot aantal heterogene volkeren die het gebied in de ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Paar Baga Nimba standbeelden
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baga standbeelden

Afrikaanse Baga kunst.
Deze antropo-zoomorfe sculpturen, die zich onderscheiden door hun massieve proporties, hebben de samengestelde fysionomie van het Nimba, Dimba, Baga schoudermasker, door de sterke borstelige neus die aan een vogelbek doet denken, een lange richel aan de top, en hoefijzervormige oren. In dit geval lijken de armen zonder handen de kaak te ondersteunen van de figuur waarvan de buisvormige mond, met inkervingen die de tanden markeren, een ademhaling lijkt uit te stoten. Volgens Christopher D. Roy (in "Art and Life in Africa", p.42) had dit type standbeeld een beschermende functie. Zij werden als paar in rieten hutten tussen het woud en het dorp geplaatst en hun aanwezigheid garandeerde de vruchtbaarheid van de gewassen en de menselijke vruchtbaarheid. De honing ...


Zie het blad

Verkocht

Igbo standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Igbo standbeeld

Ex-verzameling van Engels-Afrikaanse kunst De Igbo vereren een aanzienlijk aantal goden bekend als alusi, of agbara, beschouwd als afstammelingen van Chuku, of Chukwu, en zijn als zodanig tussenpersonen aan wie offers zoals dat kolanoten, zilver, kaolien worden verleend om van hun gunsten te genieten. Deze sculpturen geproduceerd in verschillende regio's variëren van ongeveer veertig centimeter tot een menselijke maat, en zijn versierd met aristocratische attributen min of meer uitgewerkt. De beeldhouwers blijken mannen te zijn, maar vrouwelijke volgelingen dragen vaak bij door het werk met gekleurde pigmenten af ​​te maken. In het geval van het gepresenteerde beeld, gelede armen, wanneer ze waren horizontaal geplaatst, gaven de wil aan om het aanbod van de adepten te ontvangen, en ...


Zie het blad

Verkocht

Yaka polychroom gezichtsmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yaka Masker

Dit Afrikaanse Yaka masker met een handvat is voorzien van de beroemde trompet neus, een onderscheidend kenmerk van de maskers in verband met de initiatie ceremonies van Ngoni samenlevingen en Yiwilla . Hun ontwerp wekte de creativiteit van de beeldhouwers die de chef-koks beloonden voor hun talent. De raffia baard is nog steeds aanwezig, en een rieten frame, waarop katoenen strips en touwen zijn bevestigd, vormt een stijve hoofdtooi aan de bovenkant. Erosies van het oppervlak en sporen van xylopeden. Hiërarchisch en autoritair, samengesteld uit angstaanjagende krijgers, de Yaka samenleving, nu gevestigd aan de oevers van de Waamba rivier in het zuidwesten van de R.D.C.(Western Kasai), werd geregeerd door afstamming chiefs met het recht op leven en dood op hun onderwerpen. Jacht en het ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Baoulé Waka Sona Blolo Bia
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Baule

De " reverse documents" in de Afrikaanse kunstsculpturen van de BauleA bevolken zestig etnische groepen Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, de savannemensen, de jacht en de landbouw, evenals de Gouro van wie ze cultrituelen en gebeeldhouwde maskers leenden. Twee soorten beelden worden geproduceerd door de Baoulé, Baulé, in de rituele setting: De beelden Waka-Sona, " zijn houten " in baoulé, roepen een secuted oussou, die van de aarde. Ze maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om te worden gebruikt als een medium instrument door de waarzeggers komian, de laatste wordt geselecteerd door de geesten asye usu om de openbaringen van het hiernamaals te communiceren. Het tweede type beelden zijn de ", de " van het hiernamaals, man, Blolo bian of ...

Gouro Zaouli Masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Gouro Zaouli Masker

Afrikaanse kunst Gouro.
Onderstaan de groep Mande in het zuiden, centraal Ivoorkust, de Gouro sinds de jaren vijftig gebruik maken van een familie van Afrikaanse maskers die gelieerd zijn aan de dring Zaouli. Inderdaad, net als de Goli maskers van de Baoulé, alle Guro maskers komen in twee zoömorfe maskers gevolgd door een derde antropomorf, die wordt beschouwd als de vrouw van het masker zamblé , de Gu. De Gu , wiens functie apotropaic is, vertegenwoordigt een jonge vrouw met de schoonheidscriteria die specifiek zijn voor De Guro, met name gezichtsliteraturen en gevoerde tanden. De zaouli incarnes een volwassen man met een baard vertegenwoordigd door raffia koorden aan de onderste perforaties van de contouren van het masker. Zamblé, van zijn kant, belichaamt een struikdier, ...


Zie het blad

380,00  280,00

Ondersteuning voor Luba Shankadi nek
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba nekpers

Shankadi behoort tot de groep Luba, en heeft de zelfde verenigingen en structuren. Hun meestal realistische beeldhouwwerk wordt gekenmerkt door spectaculaire kapsels, een glad oppervlak, onderste ledematen van mindere grootte. Het kapsel "en cascade" illustreert een van de verschillende gevlochten composities modieus in Zaïre in de jaren 1800, met de nadruk op de sociale status van de drager. De vrouwelijke beeltenis symboliseert Luba royalty, de nek steunen werden ook gebruikt ter ondersteuning van de hoofden van de overledene, en soms, volgens Albert Maesen, begraven in hun plaats. Hete bruine geoliede patina, okerresidu.
De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun wieg is de Katanga, met name de Lubu Rivier regio, vandaar de naam (Baluba, wat betekent \





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal