Dit halfronde vat, een kruik met een hals, zou behoren tot de categorie van de "bulabir", die heilig worden na de dood van hun eigenaar (Daniela Bologno). De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana, maar hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor. De Lobi geloven in een scheppergod, Thangba Thu genaamd, tot wie zij zich wenden door de verering van talrijke tussengeesten, de Thil, die hen met behulp van de wichelroedeloper zouden moeten beschermen tegen een groot aantal plagen. De ...
Zie het blad Lobi/Birifor Aardewerk
Verkocht
Dit beeldhouwwerk van Dogon werd door de eigenaar verworven in het centrale deel van de Bandiagara-klif, bombou-toro. Vier figuren met daarboven een veelvlak staan tegen een centrale stam geleund. Hun voeten verdwijnen in een cirkelvormige basis. De uitgestrekte armen, de smalle buste volgend, worden gestrekt door handen die op de gebogen knieën rusten. Geërodeerd oppervlak bedrukt met zwartachtige resten, verspreid, aansluitend op de plengoffers van gebruik. Schuur- en uitdrogingsscheuren. De Dogon-beelden, die voor het grootste deel in opdracht van een familie zijn gebeeldhouwd, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Hun functies blijven echter weinig bekend. De rol van ...
Zie het blad Dogon Toro figuratief altaar
490,00 360,00 €
Ex-collectie Franse Afrikaanse tribale kunstDrische volumes en subtiel behandelde kenmerken zijn het voorrecht van dit gereduceerde masker. Satijnen patina. Uitgezonderd aan de Okuyi Afrikaanse maskers van Punu etnische groepen stammen Shira , Afrikaanse maskers geproduceerd door perifere groepen, Vuvi, Galoa en Mitsogho, en de Masangos gelegen ten oosten van de Mitsoghos, zijn ook bedekt met witte pigmenten met een apotropaic doel. br / De Mitsogho, Sogho, is gevestigd in een bebost gebied op de rechteroever van de Rivier Ngoumé in het centrum van Gabon. De mannelijke initiatiemaatschappij Bwiti die een systeem van reliekhouders heeft dat vergelijkbaar is met dat van de Fang en Kota, vormde de samenhang van de Mitsogho-families. Hun maskers werden getoond op de begrafenis, en ...
Zie het blad Klein Masker Tsogho
Ex-Collectie Zwitserse Afrikaanse Kunst. In plaats van de magische lading "bilongo" op de buik, deze naturalistische Kongo beeltenis deze keer is voorzien van een uitsteeksel versierd met een vrouwelijk motief. De vervorming van de mond doet pijn oproepen, het is waarschijnlijk een bemiddelende figuur, beschermend, voor therapeutisch gebruik of geassocieerd met besnijdenis. De patina die verschillende bruintinten combineert, heeft een satijnachtige toets gekregen. Desication groeven. De magische ingrediënten "bilongo" werden vaak verborgen in de recipiënt op de buik van de figuur, die anders werd verzegeld door een spiegel. De tovenaars nganga, beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God genaamd Nzambi door de hulp van gewijde figuren. ...
Zie het blad Kongo fetisj beeldje
250,00 180,00 €
Ex-verzameling Zwitserse Afrikaanse kunst. Fetisjbeeldje, Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) antropomorf, zijn armen zijn rond een vooruitstekende buik gepositioneerd. De eigenaardigheid van deze voorwerpen ligt meestal in de hoekige behandeling van de vorm, het imposante driehoekige gezicht waarvan de kin vaak overgaat in een baard, de mondhoeken uiteengespreid in een grijns, en de voorwaartse houding van de bolle buik. Bruin patina, satijn. Deze beschermende fetisjen voor huisvesting behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba ...
Zie het blad Songye Fetish Beeldje
Wapens, sieraden, munten, metalen voorwerpen zijn onlosmakelijk verbonden met traditionele Afrikaanse kunst. Metallurgie wordt nauw geassocieerd met de oprichting mythen in vele Afrikaanse culturen, zoals smeden die koningen (Zaïre), de hamer aambeeld is het symbool van de macht onder de Luba. Cult accessoires, metaal legering gongs, sommige zeer ingericht, nemen op een breed scala van vormen. Deze dubbele gong, in zijn eenvoud, was een heilig instrument en het embleem van een van de vele mannelijke samenlevingen van de mensen van Grassland, de Kwifoyn , waarvan het hoofdkwartier grensde aan het koninklijk paleis. Het tinkelen van houten eetstokjes op hol metaal luidde het begin van ceremonies in: communicatie met de bovennatuurlijke wereld, voorouders, goden, zou kunnen worden ...
Zie het blad Dubbele rituele klok Bamileke Kwifoyn
250,00 175,00 €
Ex-Collectie Zwitserse Afrikaanse Kunst. De heerser van de koninkrijken van stammen Afrika zat op geen enkele manier op de grond, een grote diversiteit van stichtingen werden opgesteld door de beeldhouwers, zoals deze insigne van soevereiniteit, cefaorisch, belichamen de macht van de Mangbetu leider. De zetel waaruit twee kleine messingkoepels ontstaan die met vruchtbaarheid worden geassocieerd, wordt gesteund door vier voet. Het is bedekt met geoliede leer, terwijl de contouren zijn versierd met grote bekleding nagels. Het hoge kapsel is kenmerkend voor dat van de Mangbetu aristocraten: van jongs af aan kregen kinderen een compressie van de schedeldoos door middel van raffiabindingen. Later, de Mangbetu gebreid hun haar op rieten strengen en toegepast een hoofdband op het voorhoofd ...
Zie het blad Mangbetu rugleuning
Deze mannelijke figuur wordt gewoonlijk een "kolon" genoemd, maar belichaamt soms een type "ideale echtgenoot" volgens individuele criteria, en is bedekt met een polychroom patina (Afrikaanse Kunst Westerse Ogen, Baule", Vogel, p.253 tot 257). Twee soorten beelden worden door de Baule in de rituele context geproduceerd: Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van de wichelaar, zijn de echtgenoten van het hiernamaals, mannelijk, de Blolo bian of vrouwelijk, le blolo ...
Zie het blad Polychroom beeldje "colon"
De Afrikaanse kunst van Benin wordt beschreven als hofkunst omdat het nauw verbonden is met de koning, bekend als de Oba. De traditie van bronzen hofvoorwerpen uit het koninkrijk Benin gaat terug tot de 14e eeuw. De paleisaltaren waren bekroond met hoofden, beelden, uitgesneden ivoren slagtanden, bellen en staven. Ze werden gebruikt om een oba te herdenken en om in contact te komen met zijn geest. Deze late sculptuur, die doet denken aan die gemaakt toen de koningin stierf, heeft een koningin-moeder van Benin genaamd de Iyoba, wiens nek is omringd met meerdere kettingen van koraalkralen. Haar hoge kapsel bestond ook uit een netwerk van parels die aan weerszijden van haar gezicht vielen. Na de geboorte van de toekomstige koning werd de koningin "verwijderd" van de macht en kon ze niet ...
Zie het blad Benin herdenkingshoofd in brons
Afrikaanse kunst Senoufo. Een grote, grote sculptuur, met zuivere vormen, toont de mythische vogel als een van de vijf dieren van de Senoufo cosmogony, en meer specifiek de calao. Opgeroepen voor morfologische en gedragscriteria, siert het, in zijn miniatuurversie, vele objecten van Afrikaanse kunst senoufo. De wijd ingezette vleugels onthullen krachtige onderste ledematen rustend op een gefragmenteerde basis. Zijn lange snavel, " geïnterpreteerd als de figuratie van de mannelijke seksuele organ" bestendigen het leven van de gemeenschap, keert terug naar het land op de buik van het dier. Gekoppeld aan de Poro samenleving die jonge jongens vanaf zeven jaar introduceerde in een opeenvolging van drie cycli van zeven jaar, werd dit beeld van de Setien in de heilige omheining ...
Zie het blad Beeld Calao Senoufo
Prestigieuze sculpturen in Afrikaanse kunst kuba. De antropomorfe snit verwijst naar een vrouwelijke voorouder. In de Kuba-groepen is een grote verscheidenheid aan gebeeldhouwde kopjes met figuratieve motieven bedoeld om het prestige van hun houder te benadrukken. Het personage wiens hoofd hier is uitgehold neemt compacte proporties aan. Satijnen patina. De extreem georganiseerde en hiërarchische Kuba-samenleving plaatste een koning of nyim in het midden, en inspireerde de beeldhouwwerken van de etnische groep. Dit werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van het koninkrijk en van het bushoong-hoofddom, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven van hekserij of voorouders. Hij zorgde daarom voor de duurzaamheid van zijn ...
Zie het blad Kuba antropomorfe beker
Verkocht aan 240,00 € 190,00 € ( -20,8 %) Zoek een soortgelijk object
Afrikaanse kunst uit Benin wordt omschreven als hofkunst omdat zij nauw verbonden is met de koning, bekend als de Oba. De traditie van bronzen hofvoorwerpen in het koninkrijk Benin gaat terug tot de 14e eeuw. De vele koppen en beelden van bronslegering die door Benin-kunstenaars werden vervaardigd, waren uitsluitend bestemd voor de bewoners van het koninklijk paleis en werden meestal geplaatst op altaren die door elke nieuwe Oba werden gewijd. Deze rechthoekige altaren werden bekroond met hoofden, beelden, gesneden ivoren slagtanden, bellen en stokken. Ze werden gebruikt om een oba te herdenken en om contact te maken met zijn geest. Dit late beeldhouwwerk, dat doet denken aan de beelden die bij de dood van de koningin werden gemaakt, stelt een koningin-moeder van Benin voor, genaamd de ...
Zie het blad Benin Uhunmwun elao Memorial Head
Afrikaanse kunst in de Fang familie. De wanden van dit helmmasker, gesneden door de Fang etnische groep, zijn versierd met vier gelijksoortige gezichten in bas-reliëf. Bovenaan verwijst een kruisvormige kuif naar de hoofdtooi die de Fang droegen, en in een centraal gat konden grote veren worden gestoken. Perforaties werden gemaakt om de bijbehorende raffiakraag te bevestigen. Dit masker was verbonden met de cultus van de voorouders, de Byéri, en diende om onruststokers, vooral tovenaars, te onderscheiden. Tegenwoordig komt hij uit voor amusementsfeesten. Mat patina, geschaafd hout, gebarsten. Insnijdingen die geometrische patronen vormen, blijven vaag te onderscheiden. De Fang, die vroeger Pahouins werden genoemd, zijn een zeer grote etnische groep die zich, ...
Zie het blad Fang Helm Masker
Een traditionele accessoire bij de verschillende rituele ceremonies, deze gong wordt bekroond door een figuur van koper-vergulde houten reliekschrijn, waarvan het ontwerp zou kenmerkend zijn voor de Obamba (subgroep kota volgens sommigen) of De Mindoumou (of Ondoumbo) van Haut-Ogooué in het noorden van de Gabon.La patinatests aan de leeftijd van dit stuk. De Bakota wonen in het oostelijke deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, gereedschappen voor landbouwwerk en rituele wapens. De sculpturen die de rol van "medium" speelden tussen de levenden en de doden die over de nakomelingen waakten, werden geassocieerd met de riten van de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang. Ze zijn soms bifaces, de mbulu-viti , ...
Zie het blad Kota rituele gong
Gebruikt tijdens de riten in verband met de cultus buanga bua bukalenge , dit mannelijke figuur die een voorouder sport overvloedige gezichts-en lichamelijke littekens, een gangbare praktijk in de late 19e eeuw in Centraal-Afrika. Deze tekens waren tekenen van schoonheid van symbolische waarde, onthullen buitengewone fysieke en morele kwaliteit. Concentrische cirkels suggereren niet alleen de grote sterren, maar ook hoop. " Deze beelden van krijgers, waarvan de rechterarmpositie met kracht in verband zou worden gebracht, namen deel aan de investitures en begrafenissen van de opperhoofden. Zwart bruin fluweelachtig patina. Inheemse restauratie met behulp van nietjes aan de top. Lulua is een algemene term, die verwijst naar een groot aantal heterogene volkeren die het gebied in de ...
Zie het blad Prestigieus figuur Bena Lulua
Afrikaanse Baga kunst. Deze antropo-zoomorfe sculpturen, die zich onderscheiden door hun massieve proporties, hebben de samengestelde fysionomie van het Nimba, Dimba, Baga schoudermasker, door de sterke borstelige neus die aan een vogelbek doet denken, een lange richel aan de top, en hoefijzervormige oren. In dit geval lijken de armen zonder handen de kaak te ondersteunen van de figuur waarvan de buisvormige mond, met inkervingen die de tanden markeren, een ademhaling lijkt uit te stoten. Volgens Christopher D. Roy (in "Art and Life in Africa", p.42) had dit type standbeeld een beschermende functie. Zij werden als paar in rieten hutten tussen het woud en het dorp geplaatst en hun aanwezigheid garandeerde de vruchtbaarheid van de gewassen en de menselijke vruchtbaarheid. De honing ...
Zie het blad Paar Baga Nimba standbeelden
Belgische tribale kunstcollectie.De "omgekeerde dubbels" in de Afrikaanse kunstsculpturen van Les Baule Een glanzend bruin-zwart patina vergroot dit beeld uit Ivoorkust van een zittende vrouw die haar kind de borst geeft. Plaatselijke uitdrogingsscheuren aan de basis. Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, de Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw bedrijven, en de Gouro van wie zij rituele cultussen en gebeeldhouwde maskers hebben geleend. Twee soorten beelden worden door de Baule gemaakt, in de rituele context: De Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een belegerde oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die bestemd zijn om als medium te worden ...
Zie het blad Moederschap Baule Blolo bia
370,00 290,00 €
Ex-verzameling van Engels-Afrikaanse kunst De Igbo vereren een aanzienlijk aantal goden bekend als alusi, of agbara, beschouwd als afstammelingen van Chuku, of Chukwu, en zijn als zodanig tussenpersonen aan wie offers zoals dat kolanoten, zilver, kaolien worden verleend om van hun gunsten te genieten. Deze sculpturen geproduceerd in verschillende regio's variëren van ongeveer veertig centimeter tot een menselijke maat, en zijn versierd met aristocratische attributen min of meer uitgewerkt. De beeldhouwers blijken mannen te zijn, maar vrouwelijke volgelingen dragen vaak bij door het werk met gekleurde pigmenten af te maken. In het geval van het gepresenteerde beeld, gelede armen, wanneer ze waren horizontaal geplaatst, gaven de wil aan om het aanbod van de adepten te ontvangen, en ...
Zie het blad Igbo standbeeld
Dit Afrikaanse Yaka masker met een handvat is voorzien van de beroemde trompet neus, een onderscheidend kenmerk van de maskers in verband met de initiatie ceremonies van Ngoni samenlevingen en Yiwilla . Hun ontwerp wekte de creativiteit van de beeldhouwers die de chef-koks beloonden voor hun talent. De raffia baard is nog steeds aanwezig, en een rieten frame, waarop katoenen strips en touwen zijn bevestigd, vormt een stijve hoofdtooi aan de bovenkant. Erosies van het oppervlak en sporen van xylopeden. Hiërarchisch en autoritair, samengesteld uit angstaanjagende krijgers, de Yaka samenleving, nu gevestigd aan de oevers van de Waamba rivier in het zuidwesten van de R.D.C.(Western Kasai), werd geregeerd door afstamming chiefs met het recht op leven en dood op hun onderwerpen. Jacht en het ...
Zie het blad Yaka polychroom gezichtsmasker
De " reverse documents" in de Afrikaanse kunstsculpturen van de BauleA bevolken zestig etnische groepen Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, de savannemensen, de jacht en de landbouw, evenals de Gouro van wie ze cultrituelen en gebeeldhouwde maskers leenden. Twee soorten beelden worden geproduceerd door de Baoulé, Baulé, in de rituele setting: De beelden Waka-Sona, " zijn houten " in baoulé, roepen een secuted oussou, die van de aarde. Ze maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om te worden gebruikt als een medium instrument door de waarzeggers komian, de laatste wordt geselecteerd door de geesten asye usu om de openbaringen van het hiernamaals te communiceren. Het tweede type beelden zijn de ", de " van het hiernamaals, man, Blolo bian of ...
Zie het blad Beeldje Baoulé Waka Sona Blolo Bia
Afrikaanse kunst Gouro. Onderstaan de groep Mande in het zuiden, centraal Ivoorkust, de Gouro sinds de jaren vijftig gebruik maken van een familie van Afrikaanse maskers die gelieerd zijn aan de dring Zaouli. Inderdaad, net als de Goli maskers van de Baoulé, alle Guro maskers komen in twee zoömorfe maskers gevolgd door een derde antropomorf, die wordt beschouwd als de vrouw van het masker zamblé , de Gu. De Gu , wiens functie apotropaic is, vertegenwoordigt een jonge vrouw met de schoonheidscriteria die specifiek zijn voor De Guro, met name gezichtsliteraturen en gevoerde tanden. De zaouli incarnes een volwassen man met een baard vertegenwoordigd door raffia koorden aan de onderste perforaties van de contouren van het masker. Zamblé, van zijn kant, belichaamt een struikdier, ...
Zie het blad Gouro Zaouli Masker
380,00 280,00 €