Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Songye Nkishi tweekoppig standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Statue-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) antropomorf, begiftigd met twee hoofden, en waarvan de uitgeholde navel geen magische lading verbergt Aan de top zijn twee hoorns door het uiteinde gestoken. Bruin patina met granaat accenten, satijnen afwerking.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met ...

Kusu fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Kusu

Persoonlijke beschermfiguren zoals ons exemplaar, gebruikt door de Hemba en Kusu, werden geïnspireerd door songye fetisjen. De magische lading, samengesteld uit ingrediënten van diverse oorsprong, wordt in dit geval in de holte boven op het hoofd aangebracht. Satijn patina, schaafwonden en barsten. De Kusu die op de linkeroever van de Lualaba-rivier zijn gevestigd, hebben de artistieke tradities van de Luba en de Hemba geleend en hebben een kaste-systeem dat vergelijkbaar is met dat van de Luba .  De Hemba hebben zich gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba-rivier. Deze boeren en jagers, die vroeger onder de heerschappij van de Luba vielen, beoefenen de cultus van de voorouders door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden ...


Zie het blad

190,00  152,00

Songye Nkisi fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Fetisjbeeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) antropomorf gedesacraliseerd, waarvan de uitgeholde navel geen magische lading heeft Boven op zijn schedel stond een hoorn, die de opening afsloot waarin ook rituele elementen werden ingebracht. Licht bruin satijn patina.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ...


Zie het blad

150,00  120,00

Lega masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.

Dit Afrikaanse Lega-masker gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt in de Bwami, een leervereniging bestaande uit verschillende rangen, en die werd vergezeld door vrouwen waarvan de echtgenoten het derde niveau, dat van ngandu, hadden bereikt. Lustroostig zwartbruin patina, resten ingelegd met kaolien. Droogleggingsscheuren. Hoogte op sokkel: 37 cm.
Binnen de Lega, de Bwami-vereniging, open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, ze wonen in autonome dorpen omgeven door ...


Zie het blad

150,00  120,00

Bira, Hunde masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bira masker

De polychrome patronen, oorspronkelijk aangebracht met de vinger door de ritueelman met de naam ishumi , blijven bijna onmerkbaar op het oppervlak van ons bira masker.
Hoewel maskers met stippellijnen vaak afkomstig zijn uit het noorden van D.R.C., maakten clans in de regio Utuiri ook gebruik van soortgelijke maskers met traditionele motieven die tijdens rituele ceremonies op lichaam en gezicht werden aangebracht.
Hoogte op voet: 44cm.
De Bira of Hunde en de Komo van Kongo behoren tot dezelfde etnische entiteit en hun laatste migratie dateert uit de 18e eeuw. Hun gebied van herkomst zou de Ubangi zijn, zelfs Tsjaad, en volgens sommigen zelfs het stroomgebied van de Nijl (Siffer).Zij spreken een archaïsche Bantoe-taal. Zij spreken een archaïsche Bantoetaal. ...


Zie het blad

380,00  304,00

Ashanti Akua  ba doll
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti doll

Vruchtbaarheidswensen in Afrikaanse kunst Ashanti.
Deze gestileerde vrouwenfiguur, Akua'ba (meervoud Akua'mma) genoemd, heeft kenmerken die eigen zijn aan de Ashanti-poppen, die meestal geen benen hebben: een plat, rond hoofd met daarop een cilindrische buste met horizontale armen. Dunne kettingen van gekleurde kralen contrasteren met het donkere patina.
Deze gestileerde houten beeltenissen werden gedragen door zwangere vrouwen, strak in hun lendendoeken gewikkeld, om de komst van mooie kinderen te verzekeren. De overgrote meerderheid van deze beelden is vrouwelijk, compleet met borsten.

De Ashanti zijn een van de etnische groepen van Ghana (voorheen de "Goudkust"), deel van de Akan-groep, die een met bossen begroeide regio bewonen. Net als andere ...


Zie het blad

240,00  192,00

Sao Sokoto Putchu Guinadji ruiter
promo art africain
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Sao brons

In de Afrikaanse kunst worden de op Sao Sokoto geïnspireerde werken meestal gekenmerkt door de wereld van de ruiters.
Binnen de etnische groep worden kleine exemplaren van ruiters, meestal in brons, gegoten en als talisman gedragen, gepatineerd en gepolijst door wrijven. Zij worden vooral beschouwd als een middel tegen bezetenheid door boze geesten. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl de geest die hen bezeten heeft, gesymboliseerd wordt door de ruiter.
Als gevolg van de opeenvolgende aanvallen van hun buren uit Kanem en vervolgens van de horden uit het oosten, moesten de Sao hun land verlaten om zich in het noordwesten van Kameroen te vestigen, waar zij zich vermengden met de inboorlingen en zo een etnische groep creëerden die ...


Zie het blad

40,00  32,00

Boa Bavobongo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Boa masker

Bestaande uit verschillende vlakken van contrasterende kleuren en voorzien van grote oren, werd dit Afrikaanse masker kpongadomba of " Pongdudu " verondersteld onkwetsbaar te maken. Zijn verschijning wilde de vijand afschrikken. Dit masker van Afrikaanse kunst kpongadomba van de Boa werd besteld door het opperhoofd kumu die het aanbood aan de meest dappere krijger . Het werd toen bewaard in de hut van zijn vrouw. De oversized oren zijn geperforeerd zoals vroeger de oorkleppen van de oostelijke Boa. De "bavobongo" heeft een mond met tanden die met stokken zijn gefigureerd, en geeft zijn drager een indrukwekkend voorkomen, geaccentueerd door het contrast van de kleuren. Fluweelachtige patina. De Boa, die dicht bij de Mangbetu en de Zande staan, bewonen de savanne in het ...


Zie het blad

Verkocht

Lega Bwami masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

De soberheid van de Afrikaanse maskers van de Lega.
Dit Afrikaanse masker wordt gebruikt tijdens de inwijdingsrituelen van het Bwami genootschap. Deze staat open voor mannen en vrouwen. Het centrum draagt resten van kaolien. Het passeren van een rang duidde op het verwerven van een zekere wijsheid en individuele moraal. Twee-kleurig patina. Hoogte op voet: 38 cm. Binnen de Lega organiseerde het Bwami genootschap, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, leven zij in op zichzelf staande dorpen, omgeven door palissaden, meestal op heuveltoppen. ...


Zie het blad

380,00  304,00

Lega Iginga beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

De inheemse kunst van de Lega, Balega, of zelfs Warega, onderscheidt zich door haar inwijdingsbeeldjes, eveneens van ivoor, waarvan sommige in een mand werden bewaard voor de hoogstgeplaatste Bwami van verschillende gemeenschappen. Dit type tribale kunst beeldje Iginga ( Maginga in het meervoud), was het eigendom van de hooggeplaatste leden van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toeliet , en het sociale leven regelde . Deze organisatie was onderverdeeld in inwijdingsstadia, waarvan het hoogste het Kindi was. De beeldjes werden gebruikt bij de inwijding van de aspiranten. Elk is een voorstelling met een bepaalde vorm en betekenis, waaruit altijd een moraal of een dogma wordt afgeleid. De bijzonderheid van de Lega, in tegenstelling tot andere etnische groepen, ...


Zie het blad

180,00  144,00

Songye buste fetisj
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye buste

Statuette-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) met een gebuste, gemaskerde figuur. Glanzend zwart patina. Licht vermist, uitdrogingsscheurtjes.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie zij door gemeenschappelijke voorouders verwant zijn.
De Songyes hebben indrukwekkende beelden gemaakt ...


Zie het blad

190,00  152,00

Kumu, Komo masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kumu masker

Afrikaans masker waarvan de pastillage, die verwant zou kunnen zijn aan de panter, de afdruk draagt van Pygmee invloed.
Een richel verdeelt het voorhoofd en strekt zich uit over de neus, terwijl de schuine ogen atypisch zijn. De pruilende mond onthult een rij uit elkaar staande tanden. Mat patina, oude polychromie. Erosies.
Volgens M.L. Félix hebben de Afrikaanse maskers van de clans die in het noorden van het Ituri-gebied leven, meestal gestileerde gelaatstrekken die op een ondiepe basis zijn gebeeldhouwd, en roepen hun versieringen de dierenwereld op, vergezeld van kleurpigmenten die lijken op die waarmee de lichamen tijdens inwijdingsrituelen zijn versierd. Soortgelijke maskers, versierd met stippellijnen, werden echter in Ubangi gedragen door de Ndunga en de Zande ...


Zie het blad

290,00  232,00

Dan Zapkei masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

De Afrikaanse maskers dan zapkei ge zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van brand door het bewaken van huisvuren. De maskers zijn versierd met mutsen, vlechten, stoffen cape en raffia. Het meest prestigieuze masker is de go ge , een koninklijk masker dat alleen bij uitzonderlijke gebeurtenissen wordt gedragen. Dit sobere exemplaar is versierd met een gevlochten kapsel, waarvan de twee vlechten het gezicht omlijsten. Het dunne gezicht heeft vooruitstekende lippen. Glad, fluweelzacht patina, bedekt met klei.
Voor de Dan, of Yacouba, die in het westen van Ivoorkust en in Liberia leven, manifesteert de "dü" kracht die de wereld bezielt zich in de gebeeldhouwde maskers. Op deze wijze tracht zij de mens kennis bij te brengen om hem steun te geven, en gebruikt zij vooraf het ...


Zie het blad

280,00  224,00

Kongo Nkishi Yombe ritueel figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yombe standbeeld

Inheems beeldje dat vooraf is ingewijd door de priester nganga en waarvan de buikholte rituele elementen bevat in de vorm van doornige takken. De lading of bilongo is inderdaad samengesteld uit verschillende ingrediënten uit de natuurlijke omgeving: klei, rood houtpoeder tukula , witte klei pembe... maar mogelijk van menselijke fragmenten zoals tanden, nagels of zelfs haar.
Deze bezwerende fetisj, gezeten op een schildpad die wijsheid, voorzichtigheid en een lang leven symboliseert, werd verondersteld tegenspoed tegen te gaan.
De hoofdtooi is kenmerkend voor de Beembe en Yombe beelden, andere stammen van de Kongo groep.
Bij de Kongo was de specialist, nganga genaamd, verantwoordelijk voor rituelen door een spirituele kracht te activeren met een nkondi ...

Yaure Lomane, Anoman masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yohoure masker

Een subgroep van het Akan-volk in Ivoorkust en Ghana. De Yaoure hebben een beeldhouwkunst voortgebracht die beïnvloed is door de naburige etnische groepen Baule en Gouro. Dit Afrikaanse masker van het I genootschap wordt bekroond door een vogelfiguur. Zorgvuldig uitgesneden driehoekig haar accentueert het dunne gezicht en een kraag van driehoekige motieven omringt het masker. Fijne "ngole" littekens op de slapen. Bruin patina.
Dit exemplaar, dat zou kunnen worden toegeschreven aan de Anoman , Lomane , (vogel)groep, maakt deel uit van het vierde van de zeven I-maskers dat oorspronkelijk rond de overledene danste en zich voorover boog tot het hem aanraakte voor zuiverende doeleinden. Het verschijnt tegenwoordig ook tijdens vieringen. De Afrikaanse kunstmaskers Yaoure , of ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon rolluik deur
promo art africain
Afrikaanse kunst > Deuren, luiken, ladders dogon hout > Dogon rolluik deur

Deze Dogon deur of luik, met slot, is zorgvuldig gebeeldhouwd met antropomorfe en zoömorfe figuren in laag reliëf, en scènes die de rijke Dogon kosmogonie uitbeelden. De deur bestaat uit verticale panelen die bijeengehouden worden door grote metalen klemmen. Elk van de figuren bovenaan het paneel draagt een kanaga masker, dat door de Dogon wordt getoond tijdens rouwceremonies.

Kleine scènes in het onderste deel van het paneel illustreren ook het dagelijkse leven.
De Nommo, de mythische voorouder, zou de acht Dogon-lijnen hebben gesticht en hun menselijke nakomelingen hebben geleerd te weven, te smeden en landbouw te bedrijven.
De figuren kunnen symbool staan voor vorige generaties, mythische voorouders, maar ook de eigenaars van de graanschuur komen ...


Zie het blad

280,00  224,00

Dierfiguur Boulou, Bulu
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Boulou standbeeld

Anthropozoomorphic voorstellingen in Afrikaanse kunst.
Dit beeld, dat de geest van een grote aap belichaamt, stelt een orang-oetang voor. Gevangen in een kleiheuvel, vormen abruszaden en kauri's een decoratief motief. Korstig oppervlak, rode okerkleuren. De Boulou, gelegen tussen Kameroen en Gabon, in het evenaarswoud, maken deel uit van de Fang-groep. Evenals de Fang van Zuid-Kameroen, beroemd om hun grote witte maskers, beoefenden ook de Boulou het Ngil-ritueel ter bestrijding van hekserij en vergiftiging. Ngi is de gorilla, een angstaanjagend dier waarmee de postulant zich identificeert nadat hij in het geheime genootschap is opgenomen.


Zie het blad

480,00  384,00

Pende Mbuya masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Dit Afrikaanse inwijdingsmasker, Mbuya , stamt af van de Pende van het Westen, waarvan de Yaka-invloed merkbaar is in de enigszins omgekeerde neusfiguur. De wijd neergeslagen oogleden wijzen op de Pende-traditie om niet in het openbaar te staren.
Dit Afrikaanse Pendé masker draagt een hoofdtooi gemaakt van doek en raffia vezels.
Totale hoogte op voet: 42 cm.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salampasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya maskers, realistisch, om de tien jaar geproduceerd, ...


Zie het blad

320,00  256,00

Songye fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye fetisj

Een verkleinde reproductie van het kifwebe masker dat verbonden is met de Bwadi ka bifwebe samenleving vormt het gezicht van de antropomorfe fetisj die hier tegenover staat. Deze laatste is gesneden in een dichte houtsoort in geometrische volumes. De symbolische en magische rituele accessoires worden hier gepresenteerd in de vorm van een halsketting van blauwe kralen. Licht bruin patina.
De fetisj Songye, magisch beeld Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op ...


Zie het blad

180,00  144,00

Sao Sokoto Putchu Guinadji ruiter
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Sao brons

In de Afrikaanse kunst worden de op Sao Sokoto geïnspireerde werken meestal gekenmerkt door de wereld van de ruiters.
Binnen de etnische groep worden kleine exemplaren van ruiters, meestal in brons, gegoten en als talisman gedragen, gepatineerd en gepolijst door wrijven. Zij worden vooral beschouwd als een middel tegen bezetenheid door boze geesten. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl de geest die hen bezeten heeft, gesymboliseerd wordt door de ruiter.
Als gevolg van de opeenvolgende aanvallen van hun buren uit Kanem en vervolgens van de horden uit het oosten, moesten de Sao hun land verlaten om zich in het noordwesten van Kameroen te vestigen, waar zij zich vermengden met de inboorlingen en zo een etnische groep creëerden die ...


Zie het blad


Verkocht aan 40,00 € 32,00 ( -20,0 %) Zoek een soortgelijk object

Alunga Bembe masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bembe masker

Hoge holle banen waarin een kruis is getekend dat de kardinale punten symboliseert, vormen dit Afrikaanse masker dit Afrikaanse masker met hoorns erop. Het nu ontbrekende raffia of papyrus ornament was bevestigd aan de perforaties van de contouren.
Dit Afrikaanse masker Ibulu lya 'alunga (hoofd van de alunga) werd gebruikt tijdens het stamritueel van de mannelijke samenleving Alunga, die sociale controle uitoefende over de clan, en verantwoordelijk was voor openbare dansen en ceremonies voorafgaand aan de jacht.
Dit stammasker, dat een bosgeest oproept, werd in heilige grotten bewaard en werd tentoongesteld tijdens feesten die verband hielden met de jacht en de vooroudercultus. Zij verschenen ook tijdens Bwami besnijdenis ceremonies. Donker satijn patina.


Zie het blad

210,00  168,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100