Afrikaanse tribale kunstwerken

Afrikaanse kunst


Expertise in Afrikaanse kunst

Van het Afrikaanse masker tot het beeld, via het brons, is uw eerste en belangrijkste voordeel de zekerheid van het kopen op onze site, kwaliteitsvolle Afrikaanse kunstvoorwerpen, authentiek. Elk stuk in onze Afrikaanse kunstgalerie wordt door een specialist in Afrikaanse kunst getaxeerd voordat het te koop wordt aangeboden, wat u een aankoop van zeer hoge kwaliteit garandeert. Een deel van de objecten in onze Afrikaanse kunstcollectie is aangekocht door gerenommeerde musea.

Prijzen

Een simpele blik op onze site en u zult zien dat wij de beste prijzen bieden op de Afrikaanse kunstmarkt zonder enige concessie aan de kwaliteit van de stukken. En dit is te danken aan het feit dat we, als pionier op het gebied van online Afrikaanse kunstverkoop, onder andere de logistiek hebben geoptimaliseerd, waardoor we onze bedrijfskosten aanzienlijk kunnen verlagen. U bent de begunstigde.

Onze Afrikaanse Kunstgalerie

Aanwezig op het web sinds 1999, we zijn ook een fysieke Afrikaanse kunstgalerie, aarzel niet om ons te komen bezoeken, maandag tot vrijdag van 10:00 tot 18:00, zaterdag van 10:00 tot 19:00 en zondag op afspraak, op 73 Rue de Tournai 7333 Tertre in België. U kunt ons ook tijdens dezelfde uren bereiken op +32 (0)65.529.100.


U bent antiquair, galeriehouder, winkelier, decorateur, aarzel niet om contact met ons op te nemen. We kopen collecties Afrikaanse kunst !

Afrikaanse kunstwerken die onlangs aan onze catalogus zijn toegevoegd

Temne Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Temne Standbeeld

Franse Afrikaanse tribale kunstcollectie.
Dit beeld van een vrouw zou worden geassocieerd met vruchtbaarheid. Haar wordt naar achteren geveegd, waardoor gaatjes in de oren vrijkomen. De sobere gelaatstrekken doen denken aan Bundu-maskers. Het vlezige lichaam heeft korte armen waarvan de handen op de heupen rusten. Gespierde benen staan ​​uit elkaar op platformzolen. Oud geschuurd polychroom patina. Lichte droogscheurtjes.
Dit type Afrikaanse beelden behoorde toe aan de vrouwenvereniging Temne, genaamd Bundu. Het naburige Mendé had vergelijkbare beeltenissen. Deze laatste werden gebruikt tijdens curatieve rituelen voor overtreders van de regels van de Sandé-vereniging. Afgeslepen mat patina. De Temné organiseerden zich in chiefdoms onder leiding van een opperhoofd. De ragbenle ...


Zie het blad

380,00

Sukuma Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Sukuma Masker

Oost-Afrikaanse kunst.
Afrikaans masker uit Tanzania, geassocieerd met dansceremonies van het droge seizoen. Onder een breed voorhoofd is het gezicht gemodelleerd, waardoor rechthoekige ogen, een rechte neus en een smalle, halfopen mond zichtbaar worden. Mat en fluweelachtig gebruikspatina, erosies.
Hoogte op voet: 47 cm.
In de zuidelijke kuststreek van Tanzania, rond Dar-es-Salaam, produceerde een relatief homogene groep de meeste artistieke producties. Het omvat het Swahili, Kaguru, Doé, Kwéré, Luguru, Zaramo, Kami. De tweede regio bestaat uit een gebied dat het zuiden van Tanzania tot Mozambique beslaat, waar enkele Makonde en de Yao, de Ngindo, Mwéra en Makua wonen. In het noordoosten van Tanzania hebben de Chaga, Paré, Chamba, Zigua, Massaï, Iraqw, Gogo en Héhé ...


Zie het blad

320,00

Bijogo standbeelden
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bijogo standbeelden

Gevestigd in de Bissagos-archipel, bestaande uit ongeveer dertig eilanden voor de kust van Guinee-Bissau, beeldhouwen de Bijogo figuren van voorouders zoals deze vrij gelijkaardige beeldjes. De gezichten zijn bezaaid met scarificaties onder puntige hoofdtooien van het verstektype. Ze hebben een commandostok onder de borsten en een rok van raffia. Donker zwarte patina. Verdrogingsscheurtjes.

De maskers met de naam vaca bruto in het Portugees Creools werden getoond op de boeg van de boten van krijgsheren. Het waren inderdaad Portugese zeelieden die het dier in de 15e eeuw in de archipel introduceerden. Er worden andere zoömorfe maskers geproduceerd, waarvan sommige gerelateerd zijn aan de waterfauna, en beelden die godheden belichamen, met driehoekige gezichten, iran ...


Zie het blad

180,00

Halsketting in glaspasta Ghana
Afrikaanse kunst > Sieraden, ornament > Afrikaanse ketting

Halsketting bestaande uit negenenveertig blauwe kralen geregen aan een raffia koord, deze juwelen hebben ooit als betaalmiddel gediend.
Kralen van dit type, in gesmolten glas, zouden vooral uit Venetië (Murano) komen, maar ook uit andere Europese landen zoals Tsjechoslowakije. Vanaf de 14e eeuw werden ze op het Afrikaanse continent ingewisseld voor verschillende goederen: goud, ivoor, enz. Juwelen konden ook deel uitmaken van de bruidsschat.
Als symbool voor rijkdom verwijzen parels ook naar levens die afhankelijk zijn van een geheel. In zwart Afrika droegen clanhoofden halssnoeren die de clan symboliseerden, waarbij elke parel een familie was. Bij de Baluba werden parels in de hand van de overledene gelegd, zodat hij zijn pas naar het hiernamaals kon betalen.


Zie het blad

240,00

Calyx Cephalomorphic Pende
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Calyx Pende

Cephalomorphic beker met een lang handvat, onder de prestigieuze insignes van de Pende. Het onderste deel van het gezicht, alsof het gezwollen is, voegt zich geleidelijk bij de nek. Een discrete punt is voldoende om de kin aan te geven. De opstaande neus verzacht de schetsmatige kenmerken waar kleine gaatjes tanden, pupillen en neusgaten tonen. Een kapsel wordt omlijnd en verdwijnt achter de hoefijzeroren.
Satijn zwartbruin patina. Erosies van gebruik, barst van uitdroging.

De westerse Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oosterse zich stroomafwaarts van Tshikapa aan de oevers van de Kasaï vestigden. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen ...


Zie het blad

180,00

Ngombe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ngombe masker

ExFranse Afrikaanse kunst collectie.
Dit oude Afrikaanse masker deelt een gestreepte neus bergkam met de sculptuur Ngbaka en die van de Ngbandi. Het breidt zich hier op het voorhoofd van een Scarification in het oor uit. De grote banen omringd door een rib lijken te worden gewassen van elke porseleinaarde residu, waarvan sommige blijven diep in het gladde oppervlak van het hout. Haloes Toon wast of contact met vocht. Metaal toont de tanden in de quadrangular mond. Beschadigde lagere randen. In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van Oubangui, aan de oevers van de Lualaba, leef de 120.000 Ngombe , geleid door een leider en een oorlog zoals elombe . Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka wiens beelden heeft beïnvloed hun tribale sculptuur, en verschillende groepen Banda . ...


Zie het blad

180,00

Metoko / Lengola Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Metoko / Lengola Standbeeld

Ex-Duitse collectie stammenkunst.
De gestileerde Afrikaanse kunst van de woudstammen
. Kubische volumes en scherpe trekken vormen een zekere dynamiek voor dit primitieve beeld van de Metoko, waarvan de kenmerken gelijkenis vertonen met de beelden van Lengola. Een afgeplat gezicht, met hartvormige banen, is verdeeld in twee tonen die worden herhaald op de vlekken die op het lichaam van de figuur zijn geschilderd, wat herinnert aan het tweekleurige masker van Gabon. De voeten zinken in een ronde basis. Scheuren. Deze mannelijke cultus beeltenis is afkomstig van de Metoko en Lengola, gelegen in het centrum van het Congolese bekken tussen de rivieren Lomami en Lualaba, oerwoudvolkeren die zich wijden aan de verering van één enkele God, een zeldzaam monotheïsme in Afrika. Hun ...


Zie het blad

240,00

Chokwe Mwan Pwo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe masker

Deze Afrikaanse maskers die een vrouwelijke voorouder mwana pwo belichamen, werden altijd gedragen door ingewijden van hogere rang en werden vaak versierd met knopen en accessoires van Europese oorsprong. Deze sobere kopie neemt de vrouwelijke esthetische criteria in gebruik, finesse van de functies, keloïden in reliëf, gevijlde tanden. Barsten, glanzend zwart patina.
Hoogte op voet: 31 cm.
De Chokwé, die tot de 16e eeuw vreedzaam waren gevestigd in het oosten van Angola, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, van waaruit ze een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van macht erfden. Afrikaanse Chokwe pwo-maskers, tussen de vele akishi (zingen: mukishi, wat wijst op kracht) maskers van Afrikaanse Chokwe-kunst, belichamen een schoonheidsideaal, Mwana Pwo ...


Zie het blad

140,00

Punu Okuyi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Punu masker

Franse Afrikaanse kunstcollectie.
De Afrikaanse maskers van de Punu drukken een grote sereniteit uit. Deze versie van het punu-type wordt geleverd met matten en gevlochten raffia-stof. Geërodeerde matte patina.
De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), de laatste variërend in verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het patroon van saurische schubben). Dit object, een evocatie van een overleden jonge vrouw, werd tentoongesteld tijdens de dans genaamd Okuyi. Deze machtige geheime genootschappen, die ook een gerechtelijke functie hadden, hadden verschillende ...


Zie het blad

180,00

Baule ceremoniële lepel met cefalomorfisch motief
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Baule lepel

Afrikaanse alledaagse voorwerpen zijn altijd de favoriete mediums geweest voor de artistieke expressie van Afrikaanse beeldhouwers, en met name in Ivoorkust.
De rijstlepels van de Baoulé en de naburige Dan waren niet alleen bedoeld om als trofee aan de meest gastvrije vrouw van de gemeenschap te worden aangeboden. Ze werden gebruikt tijdens gemeenschapsmaaltijden ter afsluiting van traditionele festivals en rituele ceremonies en werden ook gebruikt tijdens vruchtbaarheidsrituelen: rijst werd vervolgens op de menigte gegooid om bescherming en vruchtbaarheid te garanderen. De lepel wordt verlengd door een dikke gekanteelde nek met daarboven een gezicht met dierlijke attributen. Dit laatste doet denken aan de traditionele maskers die bij de Goli horen.
Hoogte op voet: 49 ...

Yohoure masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yohoure masker

Glanzend zwarte patina voor dit gebeeldhouwde Afrikaanse masker. De zorgvuldige modellering van het gezicht, de gebeitelde details, het gepolijste oppervlak onthullen het meesterschap van de beeldhouwers van Afrikaanse tribale kunst uit Ivoorkust. Oude kleine restauratie aan de onderste achtercontour.
De Yaouré zijn een subgroep van de Akan mensen die aanwezig zijn in Ivoorkust en Ghana. Geografisch dicht bij de Baoulé en Gouros, werd de kunst van Yaouré gekenmerkt door de invloed van deze etnische groepen door aandacht voor detail en esthetiek. De maskers van Afrikaanse kunst Yaouré, of Yauré, waarvan de Baoulé of Baule vergelijkbare modellen hebben, verdelen zich in twee groepen die moeilijk te onderscheiden zijn, de je , soms met toevoeging van gekleurde pigmenten, en de ...


Zie het blad

290,00

Fang masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

De Afrikaanse Fang-maskers van de So (rode antilope) en Ngil (gorilla) verenigingen, die een gerechtelijke functie verzekert die wordt weerspiegeld in de strengheid van hun fysionomie, werden gedragen met een kostuumplant vezels, vergezeld van parafernalia van glaskralen, dierentanden, hoorns gevuld met therapeutische ingrediënten, bellen en wapens. Ze gaven blijk van het gezag van de notabelen die verantwoordelijk waren voor het aanwijzen van degenen die verantwoordelijk waren voor overtredingen, in het bijzonder tovenaars, en de offers werden waarschijnlijk met hen in verband gebracht. Een instrument van onderdrukking, de rol van dit type Fang-masker was om de vrede te bewaren door het oordeel van criminelen. Geschuurd patina, scheuren en erosies.


Zie het blad

180,00

Kuba Doos
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba Doos

De Kuba staan ​​bekend om de verfijning van prestigieuze objecten die zijn gemaakt voor leden van de hoogste rangen van hun samenleving. De Lélé wonen in het westen van het Kuba-koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van het Kuba-land. Beide groepen sieren hun prestigeobjecten met gelijkaardige motieven. De enige etnische groep die een verscheidenheid aan containers met deksels creëerde waarin individuele goederen werden opgeslagen, versierden de Kuba ze met patronen die vergelijkbaar waren met die van geborduurd textiel. Roodachtige resten binnenin zijn waarschijnlijk afkomstig van gereedschap, een traditionele cosmetische pasta die wordt gebruikt door Kuba-mannen en -vrouwen. Donkerbruine satijnen patina, zeer goede staat.


Zie het blad

280,00

Hemba Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Hemba Standbeeld

Dit beeldhouwwerk van Afrikaanse kunst hemba ter nagedachtenis aan een plaatselijk opperhoofd, tussenpersoon tussen mensen en goden, valt op door zijn imposante hoofd en de behandeling van het lichaam. Fluweelachtige grijsbruine patina, erosies en scheuren.

Over het algemeen gemaakt in iroko, werden deze rituele sculpturen vereerd door een bepaalde clan en opgeslagen in kamers voor begrafenisgebruik in het huis van de chef.
De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat op hun cultuur, hun religie en hun kunst had een bepaalde invloed. Voorouderverering, waarvan de beeltenissen lang zijn toegeschreven aan de Luba, staat centraal in de Hemba samenleving. Genealogie staat ...


Zie het blad

240,00

Lwalwa Beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lwalwa Beeldje

Ronder dan de bekende versies, neemt ons onderwerp compacte proporties aan, een tonvormige buste die rust op dikke, gekanteelde ledematen waarvan de penis het centrale punt vormt. De brede kop met opvallende kenmerken vormt een verzachte versie van de "neushoornvogelsnavel" maskers waar de Lwalwa beroemd om zijn.
Patina van gebruik, oud, mat. Schaafwonden en barsten.
De Lwalwa leven tussen Angola en Zaïre, tussen de rivier de Kasai en de Lweta. Historisch gezien hadden de Lwalwa, of Tukongo in Angola een matrilineaire samenleving, na te zijn beïnvloed door Luba en Songye, een patrilineair systeem aangenomen binnen hun politieke organisatie en rudimentair sociaal. Ze aanbidden de geesten van de jacht en de natuur. Het nkaki mannelijke masker, gesneden uit mulela hout, is ...


Zie het blad

280,00

Nyatti Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Nyatti Masker

Afrikaans plankmasker, zeer grafisch, bekroond door gebogen hoorns. Het is een gestileerd, smal gezicht van een bovid (nyatti), geflankeerd door twee vleugels die oren aangeven. Het stuk is verfraaid met geometrische patronen in contrasterende kleuren. Een metalen mes geeft de tong aan. Gesleten patina, droogscheurtje in het midden van de lugs. Gebeeldhouwd door de beeldhouwers van Douala in de baai van Kameroen, werd dit type zoömorfisch masker geproduceerd voor de ingewijden van de ekongolo samenleving, nog steeds actief, met als doel de voorouders te eren ter gelegenheid van rituele ceremonies , en werden gedragen als een helm. Dit masker was volgens de ontdekkingsreiziger Zintgraff ook verantwoordelijk voor het verdrijven van niet-ingewijden, wat ook de rol was van de Oku-maskers ...


Zie het blad

350,00

Baga Fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Baga Fetisj

Verzameling Franse Afrikaanse kunst. Zeldzame buste vrouwenfiguur uit de Baga. De gelaatstrekken zijn subtiel gebeeldhouwd en vormen een subtiel geconcentreerde fysionomie. Onder een geringde nek verbergt de gezwollen buste, gedrapeerd in canvas, een magische lading. De versiering van kauri's verwijst naar vruchtbaarheid en materiële rijkdom. Iets gesatineerd genuanceerd patina. Verdroging scheuren.
Vermengd met de Nalu en de Landuman leven de Baga langs de kusten van Guinee-Bissau in moerasgebieden die zes maanden per jaar onder water komen te staan. Deze Baga-groepen vestigden zich aan de kust en leven van de rijstteelt en bestaan ​​uit zeven subgroepen, waaronder de Baga Kalum, Bulongic, Baga sitem, Baga Mandori, etc.... Naast het uitsterven van mannelijke inwijdingen sinds de ...


Zie het blad

280,00

Baga Kruk
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Baga Kruk

Very low to allow women to be at the height of the fire to prepare meals, this solid stool offers a wide concave seat. It could make use of a presentation dish. Beautiful patina of use, erosions and cracks. < br>Mixed with the Nalu and the Landuman, the Baga live along the coasts of Guinea-Bissau in areas of swamps flooded six months a year. These Baga groups settled on the coast and living from rice growing are made up of seven sub-groups, including the Baga Kalum, Bulongic, Baga sitem, Baga Mandori, etc.... Along with the extinction of male initiations since the 1950s, women's societies organize danced ritual ceremonies during which possession and divination sessions frequently take place. These groups make use of sculptures, masks and caryatid drums.


Zie het blad

180,00



Bekijk meer artikelen

Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  - 

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal