Afrikaanse tribale kunstwerken

Afrikaanse kunst


Expertise in Afrikaanse kunst

Van het Afrikaanse masker tot het beeld, via het brons, is uw eerste en belangrijkste voordeel de zekerheid van het kopen op onze site, kwaliteitsvolle Afrikaanse kunstvoorwerpen, authentiek. Elk stuk in onze Afrikaanse kunstgalerie wordt door een specialist in Afrikaanse kunst getaxeerd voordat het te koop wordt aangeboden, wat u een aankoop van zeer hoge kwaliteit garandeert. Een deel van de objecten in onze Afrikaanse kunstcollectie is aangekocht door gerenommeerde musea.

Prijzen

Een simpele blik op onze site en u zult zien dat wij de beste prijzen bieden op de Afrikaanse kunstmarkt zonder enige concessie aan de kwaliteit van de stukken. En dit is te danken aan het feit dat we, als pionier op het gebied van online Afrikaanse kunstverkoop, onder andere de logistiek hebben geoptimaliseerd, waardoor we onze bedrijfskosten aanzienlijk kunnen verlagen. U bent de begunstigde.

Onze Afrikaanse Kunstgalerie

Aanwezig op het web sinds 1999, we zijn ook een fysieke Afrikaanse kunstgalerie, aarzel niet om ons te komen bezoeken, maandag tot vrijdag van 10:00 tot 18:00, zaterdag van 10:00 tot 19:00 en zondag op afspraak, op 73 Rue de Tournai 7333 Tertre in België. U kunt ons ook tijdens dezelfde uren bereiken op +32 (0)65.529.100.


U bent antiquair, galeriehouder, winkelier, decorateur, aarzel niet om contact met ons op te nemen. We kopen collecties Afrikaanse kunst !

Afrikaanse kunstwerken die onlangs aan onze catalogus zijn toegevoegd

Dogon paar figuur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon paar figuur

Belgische Afrikaanse tribale kunstcollectie.
Deze Afrikaanse sculptuur met mythische beschermende wezens zou het oerpaar vormen, geassocieerd met de Nommos, aan de oorsprong van de Dogon-creatie.
Hun morfologie is kenmerkend voor het centrale deel van de Bandiagara-klif, bombou-toro. De smalle gezichten bedekt met kammen overstijgen het rechthoekige blok van de schouders.
De slanke armen omlijsten een lange buste, terwijl slanke benen zich uitstrekken van slanke voeten die op de schijfvormige basis rusten.

Donkere matte patina, geërodeerd oppervlak en uitdrogingsscheurtjes.


Voor het grootste deel gebeeldhouwd in opdracht van een familie, kunnen de Dogon-beelden ook het voorwerp van aanbidding zijn van de hele gemeenschap wanneer ze ...


Zie het blad

780,00

Songye Kikashi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

Dit prachtige Afrikaanse masker, gestreept met een netwerk van gebleekte groeven, zou vrouwelijk zijn. Aan de verschillende delen van dit type masker (inclusief de baard, het kostuum en het lichaam van de drager) is een bepaalde symboliek bevestigd: de mond zou bijvoorbeeld de snavel van een vogel en het vuur van de tovenaar belichamen. Dit exemplaar valt op door zijn krachtige uitstekende eigenschappen. Hoogte op voet: 52 cm. Mat patina, erosies en scheuren.
Drie soorten Afrikaanse kunstmaskers "Kifwebe" (of masker in Songye) worden vermeld: het mannetje (kilume) over het algemeen met een hoge kuif, het vrouwtje (kikashi) zou een meer bescheiden of zelfs afwezige kuif vertonen, en uiteindelijk de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). De Songye-beeldhouwer had een hoge status ...


Zie het blad

390,00

Ashanti Akua ba pop beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti pop

Akuaba-poppenbeeldjes (meervoud Akua'mma) zijn amuletten die door Ashanti-vrouwen worden gebruikt om de vruchtbaarheid te bevorderen. Ze zijn gemakkelijk herkenbaar dankzij hun vereenvoudigde structuur. Hun ronde kop heeft een hoog voorhoofd dat het bovenste deel beslaat, de trekken zijn over het algemeen getekend in het onderste derde deel van het gezicht. Donker satijn patina.
Dit volk beschouwt de vrouw als de uiteindelijke arbiter van alle beslissingen. Vruchtbaarheid en kinderen zijn de meest voorkomende thema's die worden opgeroepen in Ashanti-houtsnijwerk. Deze etnische groep heeft een relatief democratische samenleving opgebouwd die gebaseerd is op de morele waarde van het individu. De Ashanti stichtten in de 17e eeuw een monarchie. De identiteit van de verschillende ...


Zie het blad

190,00

Kasongo / Kusu Kakudji fetish
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kusu fetish

De persoonlijke beschermingsfiguren kakudji's, gebruikt door de Hemba, de Kusu en de Kasongo's, waren geïnspireerd op Songye-fetisjen. De magische lading, samengesteld uit ingrediënten van verschillende oorsprong, wordt aan de bovenkant van het hoofd ingebracht. Satijn zwartbruin patina.
De op de linkeroever van de Lualaba gevestigde Kusu hebben de artistieke tradities van de Luba en de Hemba geleend en hebben een vergelijkbaar kastenstelsel Luba . De Kasongo's vormen een Kusu-subgroep, nu verspreid over de Luba, Songye en Hemba. De singiti-beelden werden bewaard door de fumu mwalo en geëerd tijdens ceremonies waarbij offers aan hen werden gebracht. Naast het gezag van de erfelijke leiders speelden geheime genootschappen, mannelijke zoals de bukazanzi, en vrouwelijke, de ...


Zie het blad

180,00

Kongo Yombe Pfemba beeldje
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo beeldje

Onder de regalia van de opperhoofden belichaamt dit type Afrikaanse Kongo moederschap, volgens de littekens van de buste, de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur. Het kind zou de matrilineaire overdracht van macht belichamen.
De Yombe versierden hun textiel, matten en lendendoeken, met zuigtabletten die verband hielden met spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijkten. De mond onthult gevijlde tanden, de blik wijst op het vermogen van de grootmoeder om occulte dingen te onderscheiden. Het gebruik van dit type beeldhouwwerk blijft onbekend. Ze vormden vaak het gebeeldhouwde patroon aan de bovenkant van de stokken van de opperhoofden. Satijnen patina. Scheuren, erosies.
Een clan van de Kongo-groep, de Yombe, is gevestigd aan de westkust van Afrika, in het ...


Zie het blad

240,00

Punu Okuyi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Punu masker

Dit Afrikaans masker met een harmonieus gezicht is een van de stilistische varianten van de witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi). Een omhullende hoofdtooi omlijnt het gezicht. De schaakbord-scarificaties, mabinda, zijn geschuurd. Mat patina, minimale erosies, uitdrogingsscheurtjes. In tribal art werd dit tribale masker uit Gabon geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti , Bwete, en de Mwiri ("leiden"), waarbij de laatste verschillende niveaus van inwijding omvat, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was. De Punu gebruikten geen masker in Bwiti-rituelen, in tegenstelling tot de Tsogo. Deze machtige geheime genootschappen, die ook een gerechtelijke functie hadden, hadden verschillende dansen, ...


Zie het blad

380,00

Kota Mbulu ngulu relikwie figuur
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota relikwie

Afrikaans beeldhouwwerk ritueel, bekleed met metalen platen volgens de kota-traditie, vormt een gestileerd beeld van de voorouder, een wapenschild ook voor de clan, en dat zich over het algemeen onderscheidt door de vorm van de hoofdtooi, variabel afhankelijk van de regio's. Dit exemplaar toont een gezicht met halo's van metalen bollen als herinnering aan de bolvormige pupillen. De asymmetrie van het object geeft het ook een wat naïef karakter.
De Kota bewonen het oostelijke deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte naast houtsnijwerk ook gereedschappen voor landbouwwerkzaamheden en rituele wapens. De sculpturen die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd ...


Zie het blad

180,00

Kuba dubbele neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Kuba neksteun

Binnen de figuratieve sculptuur van de Kuba zijn de prestigieuze voorwerpen van leden van de koninklijke familie Kuba en de perifere groepen, Bushoong en Dengese, rijkelijk versierd met gegraveerde motieven. Dezelfde geometrische patronen sieren objecten voor individueel gebruik, zoals deze kuba-achtige hoofdsteun. Licht patina.
Uitdrogingsscheurtjes, kleine ongelukjes.
Het Kuba-koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de belangrijkste stam Bushoong die vandaag nog steeds wordt geregeerd door een koning, en wiens hoofdstad Nshyeeng of Mushenge was. Onder de Kuba of "bliksemmensen" worden meer dan twintig soorten tribale maskers gebruikt, met betekenissen en functies die van groep tot groep verschillen. Rituele ceremonies waren een gelegenheid om decoratieve kunst en ...


Zie het blad

290,00

Pende Mbangu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

De "ziekte"-maskers Pende Mbangu illustreren, door hun misvormde gelaatstrekken, de patiënt in een epileptische crisis of het resultaat van gezichtsverlamming veroorzaakt door hekserijrituelen. De danser die dit komische masker draagt, draagt ​​een verenhoed gifuatu van parelhoen, coucal of toerako, of de lumbandu, een kroon van bladeren. Het is ook vaak uitgerust met een bult op zijn rug, waardoor het gehandicapte uiterlijk van het personage wordt overdreven.
De westelijke Pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke mensen zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze ...


Zie het blad

150,00

Lega Idumu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Dit Afrikaanse Lega-masker, met de klassieke kenmerken, gaf het stadium aan dat de houder had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving bestaande uit verschillende graden, en die zich aansloot bij de echtgenotes van wie de echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van ngandu< /b>. Hoogte op voet: 44 cm
Binnen de Léga organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Deze individuen, ook wel Warega genoemd, leven in op zichzelf staande dorpen omringd door palissaden, meestal op de top van heuvels. De rol van chef, kindi, wordt ...


Zie het blad

250,00

Chokwe Ngulu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe masker

De Tschokwe, in de Afrikaanse kunst, hebben een mannelijke vereniging, de mukanda, die ongeveer dertig maskers gebruikt voor verschillende sociale doeleinden en gerelateerd is aan voorouders, waaronder dit soort dierenmasker, de ngulu. Het ging ook gepaard met gekleurde katoenen stoffen en verschillende kleine voorwerpen. Het obscene gedrag waarmee zijn tentoonstelling gepaard ging, contrasteerde met de andere gemaskerde dansen.
Bruin satijn patina.
De Tschokwe, van de Bantu-cultuur, hadden zich gevestigd in het oosten van Angola, maar ook in Congo en Zambia. Na verschillende allianties vermengden ze zich met de Lunda die hen leerde jagen.
Bronnen: "Chokwe", 5continents, B.Wastiau en "African Art", Mazenod.


Zie het blad

280,00

Gesneden Ubangi Charme
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Gesneden Ubangi Charme

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunstbr>Onder de vele gebeeldhouwde voorwerpen met betrekking tot jacht en magie, bestaat dit zeldzame type sculptuur, bedoeld om op te hangen, uit een paneel waarop een gezicht is afgebeeld. omlijst met hoorns, en had als charme kunnen dienen voor de hoge officieren van de Lombe-compagnie. Prachtig glanzend donkerbruin patina.
De Ngbaka vormen een homogeen volk uit het noordwesten van de DRC, ten zuiden van Ubangui. De Ngandi wonen in het oosten en de Ngombe in het zuiden. De inwijding van jonge mensen, "gaza" of "ganza" (die kracht geeft) tussen de Ngbaka en de Ngbandi, heeft veel overeenkomsten, door middel van uithoudingsproeven, liederen en dansen. De riten vereisten de aanwezigheid van sculpturen van voorouders. Het was na een periode van ...


Zie het blad

180,00

Zande beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zande beeldje

br>Verschillende hoeken accentueren deze kleine yanda-figuur waarvan het platte gezicht met een gebogen kin licht reliëf vertoont. Puntige uitwassen, omlijst door slanke armen, vormen de buste. De gespreide poten rusten op hoefpoten. Satijnen patina, barsten op de voet.
Afrikaanse kunst heeft twee soorten Azande-beelden: De Kudu-beelden, tussen 30 en 50 cm hoog, stellen voorouders voor, en de Yanda beelden van 10 tot 20 cm, in dierlijke of menselijke vorm, met een apotropische rol, tentoongesteld tijdens de waarzeggerij riten tijdens de rituelen van de Mani samenleving. Vroeger aangeduid onder de naam "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, vestigden de stammen, gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, zich vanuit Tsjaad, op de grens van de RDC (Zaïre), Soedan en de ...


Zie het blad

150,00

Kongo Solongo beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Solongo beeldje

Kenmerkend voor de Afrikaanse kunst van de Solongo van Angola, een stam van de Kongo-groep, dit soort werk dat een menselijke figuur op de schouders van een seconde voorstelt, werd gebruikt tijdens de riten van de overdracht van bevoegdheden. Ontbreekt aan de basis. Semi-satijn bruin patina.
De Solongo, die bekend stonden om de koloniale markt te voorzien van gesneden ivoren slagtanden, waren de eersten die in de 15e eeuw in contact kwamen met de Portugezen. Hun realistische beeldhouwwerken bestaan ​​uit met spijkers gestoken machtsfiguren, kraamsculpturen, verschillende fetisjen, maskers en prestigieuze voorwerpen. Bron: "het Kongo-gebaar" Ed. Dapper Museum


Zie het blad

170,00

Guro masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Guro masker

Behandeld in de stijl van de beroemde "meester van Bouafle" is dit masker gespleten met lange schuine oogleden. De fijne neus domineert een smalle mond met strakke lippen. Geboren onder kleine oren, vormt een gebeitelde baard de contouren van het gezicht. Het gevlochten kapsel, dat hoorns kan symboliseren, vormt bovenaan een diadeem. Glanzend zwart patina, minimale slijtage.
br>Onder de groep Mande uit het zuiden, in het centrum van Ivoorkust, aan de oevers van de Bandama, zijn de Gouro georganiseerd in geslachten en vormen de buren in het westen van Baoulé die verschillende kenmerken aan hun creaties hebben ontleend. Animisten gebruiken sinds de jaren vijftig een familie van maskers die verband houden met de Zaouli-dans. Priester en waarzegger delen de overheersende rituele ...


Zie het blad

380,00

Lumbu / Punu stanbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lumbu stanbeeld

Afrikaanse figuur met een drielobbige hoofdtooi van hetzelfde type als die van het naburige Punu. Het beeldhouwwerk toont een vrouw met een stevig gestel met ronde vormen, die haar handen op een vruchtbare buik legt en op halfgebogen benen staat. De Punu- en Lumbu-beelden zijn altijd vrouwelijk. Krokante kaolien patina. Erosies.
De Punu zijn een Bantu-volk uit Centraal-Afrika, voornamelijk gevestigd in het zuiden van Gabon, ook in de Republiek Congo in de regio Niari. Ze leven in onafhankelijke dorpen verdeeld in clans en families. Sociale cohesie wordt verzekerd door de Moukouji-samenleving, wiens essentiële rol het is om de boze geesten van het bos te onderwerpen. Binnen deze zelfde groep genaamd Shira, de Lumbu, Loumbu, Balumbu, vestigden zich aan de kust van Gabon, en in de ...


Zie het blad

280,00

Fanti vruchtbaarheidspop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Fanti pop

Afrikaanse Fanti-kunst wordt geïllustreerd door de vruchtbaarheidspoppen die worden gedragen door zwangere vrouwen, die een misvormd wezen niet mogen aanschouwen uit angst om zo'n kind te verwekken. Aan de andere kant, als je naar deze poppen kijkt, uitdrukkingen van geïdealiseerde schoonheid, wordt verondersteld dat ze het uiterlijk van hun toekomstige kinderen begunstigen.
Dit beeldje zonder ledematen is versierd met kettingen van fijne glaskralen en heeft een middelbruine patina. Deze poppen uitgesneden tussen de Fante of Fanti, een Akan bevolking van de kustgebieden van Ghana, de voormalige Goudkust, vormen een andere versie van die van de Ashanti. Hun functie is echter min of meer vergelijkbaar. Het hoofd neemt hier een rechthoekige vorm aan.


Zie het blad

180,00

Komo, Kumu, Nsembu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kumu masker

Onder de vroege kunstmaskers, kwam dit Afrikaanse masker met de naam Nsembu voor in man-vrouw paren, en werd gebruikt door het waarzeggersgenootschap Nkunda onder de clans die in de noordelijke Uituri regio leefden.
Een wijd uitgeholde blik en een gapende getande mond, gerangschikt in een bijna plat volume, vormen dit masker versierd met polychrome motieven.
Matte patina.
Hoogte op voet: 51 cm. De Kumu, Bakumu, Komo, leven voornamelijk in het noordoosten en het centrum van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo . Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, met gelijksoortige associaties: de Mbole, de Yela, de Lengola, en de Metoko. Hun artistieke productie vertoont ook grote gelijkenis met die van de Metoko en de ...


Zie het blad

340,00



Bekijk meer artikelen

Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal